De ogen en oren krijgen nu ook handen en voeten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BIM vraagt om integraal samenwerken
Advertisements

Tips en praktijk opstellen businesscase
Twee Modules Uitgelicht Voor renovatie of nieuwbouw
Bestelprocedure GIDP – Katholiek Secundair Onderwijs Regio Mechelen.
Huurder en de VvE Door één deur!
Bewonersparticipatie en VVE Mark Bal 21 september 2011 Alliantie.
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
HET NIEUWE LETSELSCHADEREGELEN ‘UNITED WE STAND, DIVIDED WE FALL’ De Letselschade Raadsdag 13 november 2009 CED Mens - Francie Peters.
Naam: Frank Cent Functie: Inkoopcoördinator Gemeente: Montferland
Quiz hoofdstuk 6.
Samen voor een mooi en duurzaam Gelderland. Vergelijking energiebeleid corporaties en resultaten op basis van: • Gesprekken • Energiebeleidsplannen •
1 november 2012 Kunnen corporaties nog investeren? Initiatieven om projecten te blijven realiseren Pierre Sponselee.
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Extern bouwtoezicht Middachtenweg Den Haag
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Investeren in duurzaamheid en de financiële kaders: ‘waar gaat het mis en waar liggen kansen! ‘ dr. Mark Schweitzer 17april 2012.
Vereniging FORUM voor Volkshuisvesting. Wat Waarom Wie Waar En verder Vereniging voor Volkshuisvesting Opgericht in 1988 door onder anderen: studenten.
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES ? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
College bouw ziekenhuisvoorzieningen Financiële aspecten van domotica 14 mei 2008 Pauline Mourits, Bouwcollege.
Huurdersvereniging Beter Wonen Gouda service- en energiekosten
Meer inzicht in energiegebruik huishoudens met WoON Energiemodule
Fietsparkeren in Delft
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
(Interactieve) voormeldingen
Adviseur woningkwaliteit
Hoofdstuk 3 Van begin tot eind
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Naam van de presentatie Onderzoeksinstituut OTB 29 januari Achter de voordeur meer mans? De (on)mogelijkheden van herhuisvesting om sociale problemen.
Tom DEHAENE Resultaten OCMW-enquête december 2008.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
De praktijk van Lokale Loketten Leerpunten voor opzet van lokaal loket in WMO 13 oktober 2005 Stephan van Erp.
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Schitterende Organisaties®
PLEN_0901 – 10/12/ Waarschuwings- en Alarmsysteem bij calamiteuze verontreinigingen (WASS) Meldingen 2010 calamiteuze verontreinigingen in het.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
FWG SUPERSET®.
Enterprise Document Management Fase
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
SELLACQ-Holland BV NewLine presentatie. Inhoudsopgave Professionele apparatuur Professionele begeleiding Maatwerk oplossingen Impressie NewLine Compact.
ESF Regiobijeenkomst september Programma 10:00Opening en inleiding 10:15Projectadministratie deel 1 11:15Pauze 11:30Projectadministratie.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
MKBA-model ter ondersteuning van uitvoeringskeuze
Professioneel opdrachtgeverschap
Kennismanagement & Sociale media
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
Wat gaan we bespreken ? Werkwijze mbt opstel Stolpe specifiek ZP Advies aan de platform leden.
LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Pro actieve dienstverlening Verkenning ter voorbereiding van de opstart van het project Willem Gobeyn.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Evaluatie Cursus.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
NMDC Workshop Visualisatie Behoeften van IenM op gebied van Verkeer en Vervoer Willem Homan.
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Vragen & discussie De kracht van senioren in de participatiemaatschappij.
Aanpak project “Woningcorporaties” Commissie Communicatie Standaards 2 december 2013.
De nieuwe woningwet. Wat betekent dat voor u?
Pilot bewaring Den Haag
Excasso Voorstel wijziging Excasso Definitie/ doel: Controle op uitgaande betalingen tbv juistheid van de uit te betalen bedragen Probleemstelling In.
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Transcript van de presentatie:

De ogen en oren krijgen nu ook handen en voeten Preventief Onderhoud De ogen en oren krijgen nu ook handen en voeten

Wat kan Preventief Onderhoud inhouden? Periodiek bezoek aan “alle” woningen Technische en sociale schouw ZAV en plattegrondswijzigingen Veiligheidsinspectie gas en elektra Kleine technische gebreken herstellen Opnemen andere gevraagde gegevens (Planmatig Onderhoud of EPC bijv.) Preventief Onderhoud is het “ding” van de corporatie, het Onderhoudsbedrijf voert uit

Waarom Preventief Onderhoud? Woningen “schoon – heel – veilig” Woningen worden nu uitsluitend bezocht n.a.v. reparatieverzoeken Goede inhoudelijke kennis van “achter de voordeur” (Woningcartotheek) Reparatieverzoeken “voor zijn” Effectiever en efficiënter mutatieproces Adequater kunnen reageren op sociale problemen

Ervaringen met Preventief Onderhoud (2 voorbeelden) Corporatie in Groningen – Stad: is inmiddels ruim 5 jaar bezig met Serviceonderhoud op 11.000 Vhe’n -> 97% deelname 86% tot 88% van het bezit wordt jaarlijks bezocht aantal reparatieverzoeken 80% lager -> kostenreductie 50% normaliter bij mutaties geen voorinspecties meer

Ervaringen met Preventief Onderhoud (2 voorbeelden) Corporatie in regio Den Haag: is sedert 1999 bezig met Service Abonnement; per 1 januari 2008 (1x controle per 1½ jaar): bijna 81% deelname (25.400 abonnementen) tussen de controlemomenten nog maar 0,5 reparatieverzoek per Vhe (gemiddelde leeftijd complexen 32 jaar)

Ervaringen met Preventief Onderhoud (2 voorbeelden) Corporatie in regio Den Haag (vervolg): bij mutatiewerk minder werk aan kleine (onderhouds)activiteiten; bespaart gemiddeld € 150,= per mutatie Voor 80% van de Vhe’n geen discussie bij de Intake meer over kosten huurder of niet: besparing intake-kosten € 8,= per Vhe

Ervaringen met Preventief Onderhoud (2 voorbeelden) Overige effecten uit de praktijk: meetbare hoge(re) klanttevredenheid beter inzicht in “wat (en hoe) er achter de voordeur zit” planmatig en groot onderhoud wordt nog beter “gevoed” (up-to-date)

Workshop Hoofdvragen: Wat zou voor u een reden zijn om met Preventief Onderhoud te beginnen (of is het al)? Wat zou voor u een reden zijn om niet met Preventief Onderhoud te beginnen (of is het al)?

Workshop (sub)groepdiscussie voor- en tegenargumenten op basis van de aspecten: Kosten bij de opstart Directe baten: Reparatieonderhoud en Mutatieonderhoud Indirecte baten/voordelen (cartotheek?) Bestaand serviceabonnement Volledige inhoud of deel?

Workshop Gezamenlijk de conclusies bezien Eindscore: wel of geen Preventief Onderhoud (# en %)

Mogelijke rol van Kjenning Advies Inrichten proces Inrichten benodigde documenten Inrichten registratie terugkomende gegevens Begeleiden in- en externe communicatie Voorbereiden, begeleiden en evalueren (eventuele) pilot Begeleiden implementatie