NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse arbeidsmotieven en mediagedrag
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Kennismaking.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Kwaliteit van leven in Limburg
1. Ruigrok | NetPanel - april DOELSTELLING ONDERZOEK Werkgevers informeren over hun positie op de arbeidsmarkt voor financiële professionals Werknemers.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
VTB Technasium Vakcollege
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Standaard-bewerkingen
MetrixLab © april Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
FlexService 10 mei Inhoud presentatie Flex Service 10 mei 2007 Volume arbeidsmarktcommunicatie vs conjunctuur Mediabestedingen uitzendbranche.
Arbeidsparticipatie van oudere werknemers Discussiemiddag Leeftijd en Gezondheid op het Werk Utrecht, 27 oktober 2009 Dr. Rob Gründemann, Senior Onderzoeker/Adviseur.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
het nieuwe loopbaandenken voorbij Brussel 9 oktober 2014
Sportonderzoek in Almere
Pensioen is abracadabra voor Nederlander Een onderzoek onder werknemers In opdracht van Delta Lloyd Levensverzekeringen N.V.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
HR Onderzoek FD HR Enquête de resultaten - Mei 2009.
Mentoren JobRotary : Guus Hoefsloot, Jan Manders en Anne Broekema
Werknemerspresentatie i-Pensioen: Middelloon versie
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
© Synovate Click to edit Master title style Click to edit Master subtitle style Hoe wordt je de favoriete werkgever van Nederland?! Highlights uit het.
Transcript van de presentatie:

NOA 2010 de Stentor

2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert de potentiële doelgroep zich op de arbeidsmarkt? - welke media gebruiken ze daarvoor? - wat vinden ze belangrijk bij het kiezen van een nieuwe functie?

3 Wat maakt NOA bijzonder? NOA is het enige onderzoek in Nederland dat als currency gebruikt kan worden in de mediaplanning voor arbeidsmarktcommunicatie. Het levert bereikcijfers voor dagbladen, huis-aan-huisbladen, tijdschriften, vakbladen, internetsites, jaarboeken en evenementen/ beurzen in combinatie met alle doelgroepgegevens. Op basis daarvan kunnen adverteerders en bureaus betere beslissingen nemen over welke media ze moeten inschakelen om hun doelgroepen effectief te bereiken. De 13 belangrijkste media-exploitanten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, in samenwerking met de VEA vakgroep Arbeidsmarktcommunicatie, hebben hun krachten gebundeld om u te voorzien van alle relevante informatie.

4 Onderwerpen NOA Arbeidsmarktactiviteit - Leeftijdsopbouw - Opleidingsniveau - Motivatoren - Reis- en verhuisbereidheid - Oriëntatiekanalen, gesplist in regio - Oriëntatiekanalen, gesplist in opleidingsniveau

5 Algemene conclusies NOA - Oriëntatie op de arbeidsmarkt gebeurt voor 69,7% via printmedia en voor 68,5% via internet. - Gemiddeld reist men in 25 minuten naar het werk. Er is bereidheid om verder van huis te werken, zolang de reistijd onder de 40 minuten blijft. - 53% van de bijna afgestudeerden wil gaan werken, maar heeft nog geen baan. -78% van de werknemers is tevreden over de huidige functie. 5% daarentegen is (zeer) ontevreden -58% van de respondenten geeft aan het moeilijk te vinden van baan te veranderen. (41% in 2009 en 27% in 2008)

6 Resultaten de Stentor De omvang van de onderzoekspopulatie in deze brochure is in het NOA 2010 bepaald op mensen. Dit zijn alle personen binnen het zaterdagbereik van de Stentor, die potentieel relevant zijn voor arbeidsmarktcommunicatie. Onderzoeksverantwoording

7 72% van de werkenden oriënteert zich op de arbeidsmarkt In het gebied van de Stentor geeft72% van de ondervraagden aan zich latent te oriënteren op een nieuwe baan. 10% is actief op zoek naar een nieuwe baan. Doelgroep: meer dan 12 uur werkzaam Doelgroepsomvang: personen

8 Dertig+ meest actief op de arbeidsmarkt In de tabel hierboven ziet u de leeftijdsopbouw van de werkzame personen in het gebied van de Stentor. In dit gebied is 24,6 % tussen de 30 en 39 jaar. Doelgroepsomvang: personen

9 Opleidingsniveau Ruim 55% van de werkzame bevolking in het gebied van de Stentor is middelbaar of hoger opgeleid. Dit komt overeen met personen. Doelgroepsomvang: personen

10 Functie-inhoud en salaris belangrijkste motieven om te veranderen Zoals we hierboven kunnen zien vindt 34% van de werkenden functie-inhoud en salaris de belangrijkste kenmerken bij de keuze voor een nieuwe werkgever. Ook de uitdaging in het werk en de werksfeer speelt voor 27% van de ondervraagden een belangrijke rol, gevolgd door de secundaire arbeidsvoorwaarden. Doelgroepsomvang: personen

11 Reisbereidheid? Maximaal 60 minuten! Bijna 95% van de ondervraagden wil binnen een uur op het werk zijn. En zelfs 56% wil dat binnen een half uur. Slechts 6% van de ondervraagden geeft aan bereid te zijn om langer dan 60 minuten te reizen. Doelgroepsomvang: personen

12 30% is bereid te verhuizen voor een nieuwe baan 26% van de ondervraagden in het gebied van de Stentor geeft aan bereid te zijn te verhuizen voor een nieuwe baan. 74% van ondervraagden geeft aan niet bereid te zijn te verhuizen voor een nieuwe baan. Doelgroepsomvang: personen

13 Regionale dagbladen koploper als oriëntatiekanaal In het gebied van de Stentor zijn de regionale dagbladen met ruim 70% het belangrijkste oriëntatiekanaal voor werkzoekenden. Het verschil met vacaturesites en landelijke dagbladen is in dit gebied erg groot. Doelgroepsomvang: personen

14 Regionale dagbladen koploper als oriëntatiekanaal Lager opgeleiden In het gebied van de Stentor zijn de regionale dagbladen met 67% het belangrijkste oriëntatiekanaal voor werkzoekenden met een laag opleidingsniveau. Doelgroepsomvang lager opgeleiden: personen

15 Regionale dagbladen koploper als oriëntatiekanaal Midden opgeleiden In het gebied van de Stentor zijn de regionale dagbladen met 73% het belangrijkste oriëntatiekanaal voor werkzoekenden met een hoger opleidingsniveau. Doelgroepsomvang hoger opgeleiden: personen

16 Regionale dagbladen koploper als oriëntatiekanaal Hoger opgeleiden In het gebied van de Stentor zijn de regionale dagbladen met 69% het belangrijkste oriëntatiekanaal voor werkzoekenden met een hoger opleidingsniveau. Sterkste groei als oriëntatiekanaal bij vacaturesites Doelgroepsomvang hoger opgeleiden: personen

17 Conclusies de Stentor - 72% van de werkenden oriënteert zich op de arbeidsmarkt - Functie-inhoud en salaris belangrijkste motieven om te veranderen - Reisbereidheid? Maximaal 60 minuten! Verhuizen? Nee hoor. - Regionale dagbladen koploper als oriëntatiekanaal - Regionale dagbladen koploper als oriëntatiekanaal op hoger, middelbaar en lager opleidingsniveau

18 Uw werk, ons regionale bereik.