Samen met ouders aan het werk!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
MBO passend onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Educatief partnerschap en VVE
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Ouderschap en scheiding: wetten en regels
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
12 november 2014 Van Opvang naar Ontwikkeling Bijeenkomst Almeerse kinderopvangorganisaties ‘Bildung’ met ouders: kansen voor ontwikkelingsgericht ondernemen.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
MANTELZORGGESPREK.
Martine Speelman en Marieke v.d. Maten
Ouderbetrokkenheid.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Administrateur-generaal
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Programma week 3 Onderwerp Voorbereiding Lezen Maken/ doen
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Competentie gebieden Kerntaak 1.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Methodiek: Plancyclus
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Welkom.  Ouders  College van bestuur: Kiki Huijnen  Start fusietraject jaar geleden met tekenen van intentieverklaring  Ambitie.
Ouderportaal. Ouderbetrokkenheid – Het ouderportaal als middel en niet als doel.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Leiding geven aan school ontwikkeling
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

Samen met ouders aan het werk!

Op een schaal van 1 tot 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Samenwerken met ouders Er is een relatie nodig. Educatief partnerschap = de relatie tussen school en ouders. Drie doelen: Pedagogisch: zoeken van afstemming in opvoeding en benaderen van kinderen. Organisatorisch: bijdragen aan het reilen en zeilen van de school. Democratisch: informeel en formeel meedenken en meebeslissen met de school / afleggen verantwoording van de school aan ouders (horizontale verantwoording)

meeleven meehelpen meedenken meebeslissen Betrokkenheid ouders – eigen kind Betrokkenheid ouders- school/ groep Betrokkenheid school -thuissituatie

Belangrijkste conclusies uit onderzoek Vooral individuele contacten met ouders zijn belangrijk om partnerschap te bevorderen. Creëren van ontmoeting met ouders. Informalisering van de relatie tussen ouders en school. In dialoog met ouders. Leerlingen inzetten als tussenschakel. Positieve feedback over de leerling.

Waarom investeren in partnerschap? Beiden een pedagogisch rol. Samen verantwoordelijk voor de identiteitsontwikkeling van de kinderen. Positieve invloed op cognitieve ontwikkeling Positieve invloed op houding ouders naar school. Door samenwerken kunnen jullie elkaars pedagogische en onderwijsgerichte invloed versterken!

In groepjes van vier Het 1e lid van de groep vertelt een casus, een situatie met ouders die problemen oplevert. Het 2e lid is de dromer. Hij/zij mag ongeremd fantaseren met de casus als vertrekpunt. Hoe mooi zou het kunnen zijn? Het 3e lid is de criticus. Hij/ zij geeft kritiek op de plannen van de dromer en zoekt naar mogelijke problemen. Het 4e lid is de doener. Hij/zij vertaalt alles wat er is gezegd in concrete plannen waarin de kritiek van criticus wordt meegenomen.

Onderwijskundig partnerschap Pedagogisch partnerschap oudergesprekken Wisselwerking gezin - school Samen opvoeden Didactisch partnerschap Didactiek met ouders delen Hogere resultaten met ouders 100% didactisch partnerschap communicatie organisatie cultuur

Formeel partnerschap Ouderparticipatie formele communicatie inspraak van ouders en kinderen cultuur rond regels en afspraken Informeel partnerschap contact met ouders systematisch ouders betrekken sfeer waarin iedereen welkom is communicatie organisatie cultuur

De vijf gouden regels voor het samenwerken met ouders. 1. 2. 3. 4. 5. 1 2 3 4 5

De handschoen opnemen!