Kurzweil in de praktijk Willibrordusschool Alphen
Inhoud presentatie Keuze aanschaf Kurzweil Opbouw implementatie Kurzweil in de praktijk Investering Ervaringen Vragen en/of opmerkingen
Keuze aanschaf Kurzweil In de praktijk bleek; Aantal dyslectische kinderen groeiden. Werken met groepsplannen Minder mogelijkheden m.b.t. voorlezen onder de les door de groepsleerkracht/RT’er. Het programma biedt; Kinderen kunnen met dit programma op eigen tempo werken. Veel mogelijkheden.
Keuze aanschaf Kurzweil Leerlingen kunnen zelfstandig werken aan het programma Verwerking van de les kan ook in Kurzweil (werkboeken) Leerlingen kunnen makkelijk terugzoeken in de tekst Wat leerlingen typen kan ook voorgelezen worden Overstap Voortgezet onderwijs kan ideaal zijn. Stand alone versies voor thuis.
Opbouw implementeren Werkgroep ouders Scannen en bewerken materialen Door de werkgroep. Eerste jaar iedere dag. Tweede jaar 3 keer in de week Zorg voor goede materialen i.v.m. efficiënt werken.
Investering Dure investering zowel financieel als organisatorisch; Scannen is veel werk. Ouders moeten bereid zijn te assisteren. Leerkrachten moeten ermee leren werken. Leerlingen moeten ermee leren werken. Het meeste profijt komt nog als alles klaar is.
Evaringen De ervaring tot nu is; Na 1 ½ jaar; Dat het zeker de moeite waard is. Zowel leerkrachten als leerlingen zijn er positief over. Na 1 ½ jaar; Begrijpend lezen (cito + methodengebonden toetsen en bakkaarten “Goed gelezen”). Natuniek inclusief werkboek. Aardrijkskunde. (evt. Ralfi lezen).
Vragen en/of opmerkingen Zijn er nog vragen en/of opmerkingen? Bedankt voor de aandacht.