Effectieve communicatie voor de BHV-er

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Hier en hiernamaals.
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
De nieuwste uitspraken
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Beter afspelen.
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Wat de Bijbel erover te zeggen heeft
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Thema HACCP
Discipelschap.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kan ook maar iets dat gemaakt wordt door mensen in de buurt komen van de schoonheid van de natuur? Misschien muziek! FAUNA FAUNA.
Hoe kun je Geloven? 1.
Presenteren voor starters
Discipelschap.
Mijn kind, Ik ben de Roos van Saron Hooglied 2,1 Zang : Betty Middler
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Gezonde Relaties
Persoonlijk worden.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Afrika: Topo nakijken en leren.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Verlangen naar licht.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Wegwijzer naar Jezus Handelingen 8:26-40
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Heel interessant !.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e week.
Volksuniversiteit Zwolle
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
Transcript van de presentatie:

Effectieve communicatie voor de BHV-er ‘Soepel ontruimen’ Effectieve communicatie voor de BHV-er Meer succes met NLP Neuro Linguïstisch Programmeren door Drs Sytse Tjallingii NLP-trainer

De BHV-er moet snel en effectief communiceren: Ontruimen bij een: oefening kortsluiting onzichtbaar gevaar De BHV-er moet snel en effectief communiceren: Sommigen willen hun werk afmaken.... anderen hun bezittingen bij elkaar zoeken en meenemen ........ of hun vergadering voortzetten .....

Ontruimen met weerstand 1 Te dwingend Ontruiming. Niet blijven zitten! Niet zo traag! Ik heb niet eeuwig de tijd! Waar bemoei je je mee? Wat een onzin! Dat bepaal ik zelf wel. Ik wil mijn werk afmaken BHV Weerstand Medewerker

Ontruimen met weerstand 1 Te dwingend houdt te kleine afstand BHV Medewerker

Ontruimen met weerstand 1 Te dwingend kijkt over de mensen heen BHV Medewerker

Ontruimen met weerstand 1 Te dwingend schreeuwt te hard BHV Medewerker

Ontruimen met weerstand 1 Te dwingend kijkt niet, luistert niet naar de reactie, gaat te snel naar de volgende ruimte BHV Medewerker

Ontruimen met weerstand 1 Te dwingend BHV blaast zich op, is te autoritair, toont geen respect BHV Voelt zich gekleineerd Medewerker

Ontruimen met weerstand 2 Te voorzichtig Weerstand Er wordt ons verzocht om voor deze oefening een ontruiming te verzorgen. Zouden jullie zo goed willen zijn hieraan jullie medewerking te verlenen? Medewerker BHV Dat zal wel weer een oefening zijn. Ik wil mijn werk afmaken, dus ik wacht wel af wat er gebeurt als ik hier blijf.

Ontruimen met weerstand 2 Te voorzichtig houdt te grote afstand BHV Medewerker

Ontruimen met weerstand 2 Te voorzichtig BHV kijkt naar de grond Medewerker

Ontruimen met weerstand 2 Te voorzichtig praat te zacht BHV Medewerker

Ontruimen met weerstand 2 Te voorzichtig Blijft afwachten, kijkt niet, luistert niet naar de reactie, gaat niet naar volgende ruimte BHV Medewerker

Ontruimen met weerstand 2 Te voorzichtig maakt zich te klein, is te weinig overtuigend, toont te veel ontzag voor de ander Medewerker BHV BHV Voelt zich vrij om te blijven

‘Ontruimen met weerstand’ Non-verbaal Te dwingend: komt binnen de intieme zone (0-45cm) legt geen (oog)contact gaat boven de ander staan heeft geen rapport (contact) kijkt niet en luistert niet naar de reactie roept te hard Te voorzichtig: blijft in de publieke of buitenliggende zone (360-750cm of meer dan 8 meter) legt (oog)contact maar blijft afwachten gaat onder de ander staan heeft geen rapport (contact) kijkt niet, maar wacht de reactie af zonder initiatief te nemen praat te zacht

‘Ontruimen met weerstand’ Verbaal Te dwingend: Ontruiming. Niet blijven zitten! Niet zo traag! Ik heb niet eeuwig de tijd! Geen inleiding, de ander heeft geen tijd om zijn/haar emoties te reguleren Vanwege de dwang voelt de ander zich niet erkent, geen respect Gaat bij voorbaat uit van onwil uit De ander opjagen, geeft verzet De ontruiming is voor de veiligheid van de medewerker niet voor die van de BHV-er. Geen enkel argument gebruikt dat de medewerker zou kunnen overtuigen. Waar bemoei je je mee? Wat een onzin! Dat bepaal ik zelf wel. Ik wil mijn werk afmaken BHV Medewerker

Hoe dan wel? ‘Soepel ontruimen’ Wat kan de BHV-er doen om effectief te communiceren bij : een ontruiming, een EHBO case, een brand, bommelding, korstsluiting, oefening?

NLP-Communicatiemodel FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag

‘Soepel ontruimen’ Externe prikkel: Wat 'doet' het BHV-hesje? Wat 'doet' de arm?

Wees Zintuiglijk Scherpzinnig! Oefenen en trainen, stapje voor stapje. Dan ziet, hoort, ruikt en voelt u steeds meer! Neem de volgende figuur scherp waar! Doe alsof het een noodsituatie is, waar je als BHV-er mee plotseling mee geconfronteerd wordt.

De Hoofdenboom

Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Wat hebt u gezien? Hoeveel? Merk op hoeveel verschillende waarnemingen er gedaan worden!

Hoe Zintuiglijk Scherpzinnig bent u? Nog beter observeren!

Heel Zintuiglijk Scherpzinnig! Het antwoord is 10 hoofden Wilt u nog even checken? Heeft u ook gezien dat het allemaal staatslieden uit India waren?

Weglaten, vervormen, generaliseren Hoeveel keer staat de letter F in de volgende tekst? FINISHED FILES ARE THE RESULTS OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH EXPERIENCE OF YEARS OF TRUTHFULL WORK AND OF INTENSIVE REFLECTION IF THEY ARE FILLED WITH FAITHFUL FACTS ABOUT EFFECTIVE SAFETY PERSONS.

Weglaten, vervormen, generaliseren Nog een keer tellen? FINISHED FILES ARE THE RESULTS OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH EXPERIENCE OF YEARS OF TRUTHFULL WORK AND OF INTENSIVE REFLECTION IF THEY ARE FILLED WITH FAITHFUL FACTS ABOUT EFFECTIVE SAFETY PERSONS. Het antwoord is: 16 Wat hebben uw filters gedaan? Weglaten, vervormen, generaliseren

Let goed op de fysiologie van deze BHV-er.

Wat hebt u aan zijn fysiologie waargenomen? Hij ziet er somber uit. Hij belt met 112 en heeft er al zijn aandacht bij. Hij kijkt angstig. Hij staat op het punt om weer naar de plaats van het ongeval te rennen

Of zijn dat Interpretaties? Wat hebt u waargenomen? Of zijn dat Interpretaties?

Wat hebt u aan zijn fysiologie waargenomen? Zijn huid van zijn voorhoofd heeft een donkere kleur Hij heeft in zijn rechterhand mobiele telefoon die hij tegen zijn oor aan houdt. Hij kijkt naar beneden. Hij staat iets gebogen Is het u ook opgevallen dat hij geen hesje aan heeft? Dit zijn zintuiglijke waarnemingen, daarmee weet iedereen wat je bedoelt.

weet iedereen wat je bedoelt. Is het u ook opgevallen dat hij een ring aan zijn de ringvinger van zijn rechterhand draagt? De interpretatie zou kunnen zijn dat hij getrouwd is. Wat u scherp zintuiglijk waarneemt is het begin van een effectieve communicatie. Met zintuiglijke waarnemingen, weet iedereen wat je bedoelt.

Hoe dan wel? ‘Soepel ontruimen’ Fysiologie Verbaal Tonaliteit Wat kan de BHV-er doen om effectief te ontruimen? Fysiologie Verbaal Tonaliteit

Waar uit bestaat uw communicatie? ‘Soepel ontruimen’ Waar uit bestaat uw communicatie? Verbaal 7% Fysiologie 55% Tonaliteit 38%

Wat is een effectieve Fysiologie? ‘Soepel ontruimen’ Fysiologie 55% DEMONSTRATIE VAN HET BELANG VAN FYSIOLOGIE Wat is een effectieve Fysiologie? De eerste manier? Of de tweede?

Wat is een effectieve Fysiologie? ‘Soepel ontruimen’ Fysiologie 55% Wat is een effectieve Fysiologie? Merk eens op hoe het voelt om aan deze oefening mee te doen.

‘Soepel ontruimen’ U bent allemaal mensen van de praktijk, dus even gaan staan! Recht op staan Stevig op beide benen De ander aankijken op gelijke hoogte Afstand tot de ander klein maken Rust en zelfvertrouwen uitstralen Blijven staan tot er gereageerd wordt

Wat is een effectieve Tonaliteit? ‘Soepel ontruimen’ Tonaliteit 38% DEMONSTRATIE TONALITEIT Wat is een effectieve Tonaliteit? De eerste manier? Of de tweede?

‘Soepel ontruimen’ Tonaliteit 38% Wat kunt u allemaal met uw stem bereiken? toonhoogte volume ritme timbre variatie Forte Pianissimo

‘Soepel ontruimen’ Verbaal 7% DEMONSTRATIE VERBALE EFFECTIVITEIT Wat hebt u voor soorten taalgebruik opgemerkt?

‘Soepel ontruimen’ Verbaal 7% Verbale effectiviteit kenmerken: Vooronderstelling: respect voor andermans model van de wereld en dat van jezelf Met respect kun je ongelooflijke dingen bereiken!

Het Centraal Zenuwstelsel Kan geen ontkenning vasthouden. ‘Soepel ontruimen’ Effectieve verbale kenmerken: Positief taalgebruik, geen ontkenningen gebruiken. Het Centraal Zenuwstelsel Kan geen ontkenning vasthouden. Oefening: Denk eens niet aan een BHV-hesje Oefening: Denk eens niet aan hoe u hiernaar toegekomen bent.

‘Soepel ontruimen Verbaal’ Het Centraal Zenuwstelsel Kan geen ontkenning vasthouden. Dat kan: Denk eens aan een EHBO-hesje. Denk je dan nog aan het BHV-hesje? Dus opdrachten geven wat mensen wel moeten doen: het pand verlaten, spullen achterlaten, rustig doorlopen, elders een toilet zoeken, ..................

Verleidelijk taalgebruik ‘Soepel ontruimen Verbaal’ Verleidelijk taalgebruik Hoe goed zou het voelen om uw verantwoordelijkheid voor uw en andermans veiligheid te nemen? Ik snap dat u denkt die BHV-er moet weer oefenen, ik begrijp dat goed. Ik begrijp ook heel goed dat u mee wil werken om mensenlevens te redden! Het is goed om je af te vragen wat dit voor nut heeft! Je zult daardoor snel begrijpen dat dit jouw leven en dat van anderen kan redden, voor als het er op aan komt. Doordat je zo graag je werk af wilt maken, laat je al zien dat je je wilt inzetten voor dit bedrijf, dan zul je je ook van je beste kant laten zien, door deze ontruiming zo goed mogelijk te laten verlopen.

‘Soepel ontruimen Verbaal’ Overtuigen! Oefening: Noem enkele steekhoudende en overtuigende argumenten om een medewerker aan een ontruiming mee te laten werken. de weg voor de brandweer en ambulance vrij te houden precies te weten wat te doen, zodat mensenlevens gespaard worden bij een echte calamiteit bij een stroomstoring, vallen liften uit, ventilatie valt stil, verlichting in gangen en toiletten valt uit mensen in paniek kunnen elkaar dood drukken

‘Soepel ontruimen Verbaal’ Pacing and Leading A B Pacing (volgen) Leading (leiden) Besteed enkele woorden aan het meeleven met de medewerker die zijn werk in de steek moet laten, maak pas daarna duidelijk wat hij/zij moet doen. Ik begrijp dat u eerst uw werk wilt afmaken, u bent een betrokken werknemer, deze ontruiming gaat echter voor alles, het gaat om mensenlevens!

Effectief communiceren voor de BHV-er ‘Soepel ontruimen’ Effectief communiceren voor de BHV-er Bedankt voor uw aandacht! Ik wens u nog meer succes met uw taken als BHV-er toe! Sytse Tjallingii