Doelstellingen Formuleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het belang van buitenspelen m.b.t. beweging en gezondheid
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
2. Beïnvloedingsstijlen
Het nieuwe spelen is oud
Gedragsproblemen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Onderwijspsychologie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Doelstellingen formuleren
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Academische vaardigheden - C1.5
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Dossier Empowerment.
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Logische niveaus Bateson en Dilts
Aanvaarding en tolerantie
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Plannen, uitvoeren en evalueren
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
De Deltamethode.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Zelfsturing en motivatie
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Handelingsgericht werken
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Begeleiden les 2.
Plannen en optimaliseren
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Begeleiden les 2.
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Basistekst : Talentontwikkeling
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
‘Motiveren kan je leren’
Vernieuw je HR-cyclus.
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

Doelstellingen Formuleren OSBJ

Waarom doelgericht hulpverlenen? Doelstellingen formuleren = hulpmiddel Nt elke interactie = doelgericht Nt alles = maakbaar/planmatig: 45% toeval + n-beïnvloedbare factoren Hv = zelden lineair ≠ doel op zich Professionalisering ~ handelingsplannen vraaggericht hulpverlenen ~ klemtoon op participatie: vertaling hulpvragen en informatie uit begeleiding (sterktes en zwaktes) // werkzame factoren Goede kwaliteit relatie bgl – jongere ~ voorwaardelijke doelstellingen hv-relatie Aansluiting motivatie jongere : bgldoelstn pas wanneer jongere actiebereid is ! Motivationeel werken (moeten vs willen) Goede structurering : heldere doelen/planning HV /fasering HV

Een breder perspectief Informatie begeleiding Hulpvragen (jongere, IS, verwijzer) Participatie & Motivatie Plan van aanpak Voorbereidend werk Doelen onderhandeling

Motivationeel werken (participatie) Extern Persoonlijke Aanvaarding (PA) Moeten = gecontroleerde motivatie Intern Motivatie Willen= autonome motivatie Persoonlijk belang Passie – intrinsiek belang interactie tussen jongere en omgeving intrinsiek

Motivationeel Werken Persoon: aangeboren kracht tot ontwikkeling + en – effecten spelen hierop in motivatie = resultaat van interactie tussen jongere en omgeving Motivationeel werken = PA stimuleren door noodbevredigende context te voorzien Autonomie Hoe kan ik jongere ondersteunen om te willen? Wel willen van verandering is meerwaarde Uitdaging Aansluiting bij leefwereld, persoonlijke waarden, overtuigingen… Relationele Verbondenheid Competentie Verbondenheid Competentie

Doelen Hou rekening met wat in je bereik ligt Bepaal steeds hoe je doelen evalueert Formuleer consensusdoelen Soorten Voorwaardelijke doelstelling hvrelatie (=werkbare relatie) Bv. “Ouders praten mee over de opvoedingssituatie” Voorwaardelijke doelstelling begeleidingsdoelstelling Bv. “Ik (mama) zoek samen met de begeleiding naar een manier om over stukken uit mijn verleden te praten” Begeleidingsdoelstellingen

Doelenhiërarchie Consensus? Algemeen doel Algemeen doel Specifiek doel Tussendoel Beïnvloedbaar? Specifiek doel Tussendoel Specifiek doel Tussendoel Opdelen Chronologisch

Voorbeeld (1) Algemeen doel: “Wij zijn beter in staat om onze kinderen op te voeden” Spec 1: “Wij leren de kinderen wat mag en niet mag” Spec 2: “Wij maken afspraken met elkaar over de opvoeding”

Voorbeeld (2) Alg.: “Ik doe in mijn vrije tijd iets met anderen wat ik leuk vind” Tuss 1: “ik maak een lijstje van wat ik zou willen doen” Tuss 2: “ik zoek informatie op” Tuss 3: “ik probeer een activiteit”

Criteria (1) Beschrijf in eindtermen, als resultaat Schrijf op in de taal van de ‘eigenaar’ “Als ik boos ben zeg ik dat normaal en begin niet te schelden of te slaan.” KISS: keep it simple and stupid Overzicht op 1 A4 Chunk: 7 (+/-2) ~ item korte termijngeheugen

Criteria (2) SMART: Specifiek: actief - concrete resultaten Meetbaar: hoe resultaat nagaan (vnl alg. doelen) Aanvaardbaar: voor alle partijen Realistisch: veranderbaar – beïnvloedbaar - haalbaar Tijdsgebonden: timing - fasering

Bronnen Van Yperen, T. & Van der Steege (2007), Voor het goede doel. Werken met hulpverleningsdoelen in de jeugdzorg, Amsterdam: SWP, 122. Verstuyf, J. & Vansteenkiste, M. (2008), “Willen versus moeten. De invloed van motivatie op het therapeutische proces”, in Agora 24(1), 7-22.