© de vries business consultancy, 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Van drukker tot industriele procesoperator
Menno Karres Lead Auditor
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
INK Management Model.
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Welkom bij. Wat doen wij? Eén volledig geïntegreerde totaaloplossing.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
In week 2 moesten we zelf besluiten hoeveel we zouden inkopen.
Besturing van (bedrijf)processen
Deze week: inkoop en verkoop
LEAN Management in Parker
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Nationaal Innovatie Event
Een startersgids voor innovatie
Een continue verbeterende dienstverlening
BI voor Microsoft Dynamics AX
Besturing van (bedrijf)processen
Logistiek management: begrippen en principes
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Quality Function Deployment
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Besturing van (bedrijf)processen
Business Marketing Management
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Het nut van Business Planning
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Nike Supply Chain Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Connecting the world. Het logistieke netwerk. D-Street Consultancy.
Credit Marketing 4e jaarcongres Credit Management
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Deze week: inkoop en verkoop Probeer de focus te verleggen van het intypen van de voorgeschreven instructies naar de grote lijn.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Processen.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Checklist for Savings & Added Value
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

© de vries business consultancy, 2008 Processen managen Een inleiding © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Proces cultuur De klant komt eerst Zorg dat je altijd waarde toevoegt Moedig eigen initiatief aan Geef medewerkers ruimte Moedig teamwerk aan Beloon team prestaties Werk samen met je leveranciers Intensifeer relaties met suppliers Open communicatie geen afdelings geheimen © de vries business consultancy, 2008

Functie en Proces De functionele route Gericht op kennisopbouw De proces route Bedient klanten © de vries business consultancy, 2008

We voelen ons thuis in onze afdeling Onze afdelingen… Ik werk bij de administratie Ik werk bij inkoop Waarom laten ze ons niet met rust? Als ze ons niks vragen zeggen we niks Ik regel het magazijn Ik ben verkoper Dat is hun probleem Wij weten het zelf het beste We voelen ons thuis in onze afdeling Maar soms zijn we ook geneigd alleen onze afdeling te beschermen © de vries business consultancy, 2008

Waarde creeeren voor klanten en aandeelhouders Focus op Processen Om winstgevendheid te maximaliseren Om de stem van de klant te laten horen Om mensen achter een doel te krijgen Om te kunnen anticiperen in een veranderende wereld Om heilige huisjes te kunnen slopen Waarde creeeren voor klanten en aandeelhouders © de vries business consultancy, 2008

Een voorbeeld van Proces Structuur Strategy development Process Strategy deployment Customer and consumer needs Stakeholder satisfaction: Consumers Customers Our people Shareholders Business Creation process Marketing and sales execution Production process Procure to pay Warehousing &Distribution Order to cash HR processes IT processes Quality processes Finance & control processes © de vries business consultancy, 2008

Elk proces heeft een eigenaar: ge-audit gedocumenteerd Managing Processes beheerst in kaart gebracht verbeterd gemeten © de vries business consultancy, 2008

Verantwoordelijkheden eigenaar Keurt de werkwijze/het proces goed Vertaalt doelen naar acties binnen het proces: Wat moet er veranderen? Verantwoordelijk voor het halen van de doelen Houdt elk detail van het proces in de gaten om mogelijke problemen snel te kunnen identificeren. Verantwoordelijk voor training in hoe het proces moet worden uitgevoerd

© de vries business consultancy, 2008 gedocumenteerd Proces Documentatie Leg doel en scope vast Voor elke actie die waarde toevoegd: Hoe, wanneer, waar, wie Gereedschap en hulpmiddelen Materialen etc Referenties naar gedetaileerde werk instructies (indien aanwezig) en andere documenten © de vries business consultancy, 2008

In kaart gebracht Voorbeeld: In kaart gebracht Bestellen van producten In kaart gebracht Voorbeeld: Goederen ontvangst in magazijn Speciale bestelling Elk vierkantje is een sub-proces Ontvangen klanten orders nee Producten aanwezig/ ja Order picking en verzenden Rekening sturen en Geld ontvangen Leverancier betalen Einde © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Meten aan Processen gemeten Wat de klant voelt van het proces moet worden gemeten Interne Effectiviteit en Efficiency moeten ook worden gemeten De presentaties van de leverancier worden ook gemeten. Input Kosten: Materiaal Arbeid Kapitaal Bewerking Cycle Time W.I.P. Voorraad Output Defecten, Opbrengst Lever Betrouw baarheid © de vries business consultancy, 2008

Performance Indicatoren gemeten Effectiviteit – in welke mate voldoen we aan de wensen? Op tijd Zonder fouten Goede service Efficiency – hoe zuinig gaan we om met onze middelen? Cyclus tijd Rendement Uitval/afval Flexibiliteit – Hoe reageren we op veranderingen? Voorlooptijd/levertermijn Omstel tijden Hoe flexibel zijn medewerkers inzetbaar op basis van kennis en tijd? Time Performance © de vries business consultancy, 2008

Processen verbeteren: Management cyclus verbeterd Processen verbeteren: Management cyclus Plan: Maak een plan voor verbetering Do: Implementeer het 6 stappen plan Check: Evalueer het effect Act: Stel de plannen bij om dichter bij het doel te komen Plan Do Act Check © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 verbeterd Processen verbeteren 6 stappen aanpak Definiëren van het project Inzoomen in het proces en kwantificeren Begrijpen van de echte oorzaken Ontwerpen van de oplossingen Implementeren van de oplossingen Borgen van de geïmplementeerde oplossingen Definiëren Inzoomen Begrijpen Ontwerpen Implementeren Borgen © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 beheerst Proces beheersing Proces beheersing is de basis voor verbetering Hoe: Iedereen (team) weet wat er gebeuren moet Iedereen is toegerust voor zijn/haar taak Proces prestaties worden continu te meten Iedereen kent die meetresultaten Feiten gaan voor meningen en gevoelens Snelle correctieve acties in geval van overschrijden regelgrenzen Team voelt zich eigenaar van het proces © de vries business consultancy, 2008

© de vries business consultancy, 2008 Audits op het proces ge-audit Een intersubjectieve beoordeling van de werkwijze Een spiegel die je krijgt voorgehouden Een meting tegen een afgesproken meetlat Denk aan ISO of INK of … Door collega’s , het management of “vreemde ogen” Audit report © de vries business consultancy, 2008