Postulates of Linguistics Fout 1: Taal bevat informatie en is bedoeld om te communiceren Fout 2: Er zit een structuur in de taal die geen beroep doet op.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Summerschool Social Media WEB 2.0 Serious & Educational games Social Netwerksites.
Advertisements

Wonderful world Rika Muziek: H. Mancini De natuur doet niets zonder doel Aristoteles.
Het seminarie Waar ik aan denk? Jezus zei: Als je bidt, wees dan niet als de hypocrieten, die opstaan in de kerk en op de hoek van de straat, zodat iedereen.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
I love you.
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Media en Filosofie Hoorcollege 1 Dr. Rick Dolphijn
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
Een onderzoeks- organisatie Gedachten over een nieuwe indeling van het onderzoek.
Gods geschenk vindt altijd zijn plaats!
Help, ik heb hulp nodig!. Help, ik heb hulp nodig!
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 LICHT LIGHT I never see what has been done, I only see what remains to be done. Ik zie nooit wat reeds.
Heilige Geest Hij is Degene die ervoor zorgde dat taalbarrières tijdens het Pinksterfeest werden opgeheven. Iedereen verstond elkaar. Maar wie is Hij en.
Echt of nep?.
Godsdienst.
“Een uur lezen in Mille plateaux staat gelijk aan een jaar lang zelf filosoferen.” Peter Sloterdijk “Perhaps this century will one day be known as a Deleuzian.
Vorige week: Massumi over Reagan 1.Problem of the actor 2.Seeming-being is een nieuw ‘regime of sign’ welke structuren aanbrengt in collective assemblages.
Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault.
Foucault: How do people become subjects?
Mediavergelijking Toetsing. Opzet tentamen: 4 korte kennisvragen (3 regels=5 punten per vraag) 3 Lange verdiepingsvragen (5 regels= 15 punten per vraag)
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Just as an introduction for SDP-partners, this is a theoretical ppt on properties of triangles in which first, 3 properties are formulated and visualised.
Geld zonder eigenaar ‘There is nobody there.’ Een analyse van het fundamentele probleem van onze economie. & En een praktische oplossing.
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
An Alchemical Threesome L UME N N OVU M. Alchemie Lumen Novum, letterlijk vertaald Nieuw Licht heeft betrekking op Alchemie en de Steen Der Wijzen. Vanuit.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Mercy Publishing 1/4 DRAW ME CLOSE TO YOU (Kelly Carpenter) Draw me close to You Trek.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
( ) Beste vriend in Muziek: The Flower Of Schotland.
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Minor Project- en Programmamanagement
Keuzevrijheid: lust of last?
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
 Informatie over mezelf  Enkele interessante levensvragen volgens mij.
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Salt & Light Zout & Licht
Wat doe ik hier vandaag? Ik zie dat christenen van alle tijden en alle plaatsen zich verbonden voelen met dezelfde God. Ik denk na over de manier waarop.
Dictionary Skills!?.
De taaltaak
Verlangen naar God Longing for God
ACTmodel van psychopathologie
Testphases still relevant?
Transcript van de presentatie:

Postulates of Linguistics Fout 1: Taal bevat informatie en is bedoeld om te communiceren Fout 2: Er zit een structuur in de taal die geen beroep doet op een ‘extrinsieke’ factor

Verschuiving of deterritorialisering 1.Lichamelijke modificaties= geformaliseerd in content 2.Niet-lichamelijke transformatie= geformaliseerd in expression Louis Hjelmslev (commentaar op de Saussure)= zowel content als expression hebben een vorm. Inhoud is geformaliseerd via hand-gereedschap Expressie door gezicht-taal Vormen zijn verschillend van aard en liggen daarom nooit in elkaars verlengde. Ofwel; er geen correspondentie of conformiteit tussen deze twee. Ze lopen niet naadloos in elkaar over.

Hoe uit deze patstelling? Soicijnen Niet-lichamelijke transformaties hebben betrekking op lichamen. Ze beschrijven of representeren geen lichaam: het is altijd een ingreep, het is een speech act. Representaties zijn dus ook lichamen. “The independence of the two kinds of forms, forms of expression and forms of content, is not contradicted but confirmed by the fact that the expressions or expresseds are inserted into or intervene in contents, not to represent them but to anticipate them or move back them, slow them down or speed them up, separate or combine them, delimit them in a different way.” (p. 86) Zeno van Citium

Hoe verhouden content en expression zich dan wel tot elkaar? De vorm van content en de vorm van expression verhouden zich niet tot elkaar als representatie, maar lopen ook niet parallel aan elkaar; ze bevatten, of verpakken elkaar noodzakelijk (parcelling). Hun functionele onafhankelijkheid is slechts de vorm van het wederzijds veronderstellen van elkaar. De wijze waarop zij bij elkaar worden ingebracht heeft altijd een deterritorialisering (verschuiving) tot gevolg.

Conclusie: hoe verhouden inhoud en expressie zich tot elkaar? Er is geen causaliteit tussen inhoud en expressie (te ideologisch of dialectisch). Samenleving is niet bepaald door zijn tools maar door alle deterritorialisering (lichamelijk en niet lichamelijk) die het bevat. Expressie is geen linguistisch systeem. Te lineair. Anti-pragmatisch. “Content is not a signified and expression not a signifier: both are variables in the assemblage.” (p.91)

Plateau C Vorige week vragen over representatie, over haar tekortkomingen. Middels fenomenologie: –Manovich zoekt naar andere vorm van representatie, –Lenoir zegt nieuwe media vragen een nieuwe manier van denken, –Ahmed zoekt naar ‘queer’, alles wat zich aan de reguliere (masculiene) representaties onttrekt. Deze week komt het alternatief: –Deleuze en Guattari, taalkundig het meest uitgewerkte alternatief (mn interessant voor CIW) –McLuhan herdenkt alles volgens de vorm van de media

Ook bij McLuhan 1.Taal bevat geen informatie en is niet bedoelt om te communiceren: the medium is the message 2.Er is een vervlechting (parcelling) van expression met de content: we live in a message 3.The medium is the message: de vorm van de content (lichamelijke modificaties) is maatgevend, taal (expression) is redundant hieraan. 4.we live in a message: collective assemblages.

Dolphijn: denken vanuit de (per)forming we live in a message: collective assemblages Centrale vraag: op welke manier worden collectieve assemblages gearticuleert met media technologie en hoe zijn die te herkennen in de ruimte (architectuur)? Micropolitiek: televisie maakt huiskamer; pc maakt juist weer afgeschermde plaatsen; mobile technologie organiseert het lichaam (en de auto) Macropolitiek: bookprint maakt de centraal georganiseerde stad met kerk en stadhuis (en het platteland); auto maakt de series aan moderne steden (platteland wordt te overbruggen ruimte); new media maakt mobile cities, zonder centrum, als veelheid aan dorpen (bijvoorbeeld Shenzhen).

McLuhan: Myth and mass media Alle nieuwe media hebben een drastisch effect op taal en cultuur: ze geven er vorm aan. Macromyths= dynamische modellen van het universum in actie. Zo werken ‘talen’ ook. Een taal legt een patroon neer van wat we denken en voelen. (Patroon zit verpakt in de wijze waarop een taal gearticuleert wordt, ofwel het medium waarvolgens het communiceert.

Tal van mythes actief in onze wereld Oedipus myth (seksualiteit moeder zoon, vader dochter): verklaart dit de preliteraire tijd? Cadmus myth (verhaal over draak met letters als tanden): vertelt dit iets over de macht van de taal? Gorgon myth (Medusa’s blik doet je verstenen): vertelt dit over media?

Veel parallellen met Deleuze “Writing has given the means of segmenting many phases of knowing and doing” (p.124) Medium is een collective assemblage, is een mogelijke wereld: “Printing evoked both individualism and nationalism in the sixteenth century, just as it will do again in India, Africa, China and Russia” (p.125)

McLuhan vraagt van ons gevoeligheid. Voorbeelden van mythes waarvolgens wij leven: Hula-hoop 30 jaar geleden nog om te rollen, nu om het middel: “It is a live model or drama of the mythic power of the new media to alter sensibility” Een van de belangrijke noviteiten van de boekdrukkunst was het neerzetten van een duidelijk afgescheiden binnen en buiten in termen van ruimte. In de kunst leidt dit tot perspectiviteit en representatie.

McLuhan vraagt van ons gevoeligheid. “We can, perhaps we must, become the masters of cultural and historical alchemy. And to this end we can, I suggest, find means in the study of media as languages and languages as myths.” (p.127)

W6W2k