Structurele aandacht voor voorschoolse educatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

Voorlichting over de taalontwikkeling
Leefgroepen in de kleuterschool
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Informatie over opzet onderbouw
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom op de informatieavond!
Driemaal Taal Sessies.
Welkom in groep 1-2 B.
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
Infoavond zeeklassen Welkom!.
wat doet zwarte piet op een dag?
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Informatie Groep 1 / 2 Augustus Dagritme Inloop: Vanaf 8.15 – 8.30 uur De kinderen kiezen via het activiteitenbord Kring: - Trefwoord (kalender,
Informatie Groep 1 / 2 Schooljaar
Informatie Groep 1 / 2 September 2007.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
opleiding : Onderwijs Assistent
Informatieavond schooltijden
Een dag uit het leven van een kind in de onderbouw
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Kunstonderwijs in de spiegel
Welkom in groep 3b.
Ouderavond 26 maart 2013 Doel: Informatie geven over de aanpassing van ons onderwijsconcept per september 2013.
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Even voorstellen : Groep 3b
Een dag op kinderdagverblijf Pipeloi april tussen en u worden de kinderen gebracht.
Een kijkje in de keuken…..
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Ouderinformatieavond groep 0/1
Informatie groep 1 / 2 schooljaar
TPO NA1a&b
Informatieavond groep 2
Presentatie Bijeenkomst 3
Informatie groep 1 / 2 schooljaar dagritme Inloop: vanaf 8.15 – 8.30 uur. De kinderen kiezen via het activiteitenbord. Kring: - trefwoord.
Meisjes met een lichte verstandelijke beperking in een sekse specifieke woongroep En vrije tijd Arjan Muller
Welkom bij de ouderkring van groep 1-2c. Sanne Even voorstellen aan elkaar.... Sanne van Wanrooij 26 jaar woonachtig in Uden tweede jaar werkzaam op Bs.
Welkom op de informatieavond van groep 1d2d!. Opening.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogische theorieën
Welkom bij de ouderkring van groep 1/2B. Even voorstellen aan elkaar....
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Welkom in groep 2!.
De nieuwe school Impressie.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Inspiratiebijeenkomst
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Transcript van de presentatie:

Structurele aandacht voor voorschoolse educatie Een werkgroep voor Vversterk werkconferenties 11 november 2009

Gelijk aan de slag Schrijf het dagschema van je kinderdagverblijf op Eerste kolom: gebruik de pictogrammen Tweede kolom: de tijdsaanduiding Derde kolom: de activiteit 9.45 – 10.15 Fruit eten Handout Deelsessie B VVE in de Kinderopvang van 11-11-2009

Welkom Heleen Versteegen h.versteegen@sardes.nl

Onderwerpen Dagschema (werkopdracht) Waar het echt om gaat… Observeren, kansen grijpen en creëren Verzorging-leeractiviteiten: beeldmateriaal verschonen Speel-leeractiviteiten: werkopdracht differentiëren Afsluiting

Waar het echt om gaat … Houding Kennis Vaardigheden Interacties Methodisch werken

Stimulering... de hele dag Kansen grijpen Verzorging-leeractiviteiten Speel-leeractiviteiten Kansen creëren Observeren

Verzorging-leeractiviteiten Routines en rituelen gedurende de dag: begroeten en afscheid nemen eten en drinken tanden poetsen verschonen aan- en uitkleden naar bed brengen en uit bed halen opruimen verjaardag vieren

Speel-leeractiviteiten Spelmomenten die plaatsvinden: prentenboekjes bekijken en voorlezen liedjes zingen bewegingsspel fantasiespel buitenspel knutselen en bouwen

Stimulering …de hele dag Kansen grijpen Kansen creëren Speel-leer-activiteiten Verzorging-leer-activiteiten

Mogelijkheden voor stimulering van de (taal)ontwikkeling Geef sprekende voorbeelden uit je werk van stimulering van de (taal)ontwikkeling van kinderen Hoe concreter, hoe beter …

Verzorging-leeractiviteiten Een voorbeeld …

Differentiëren tijdens de speel-leeractiviteiten Waar kan je op letten als je een gematigd heterogene groep wil samenstellen? Benoem de ‘eigenschappen’ van de kinderen

Differentiëren tijdens de speel-leeractiviteiten Afhankelijk van de activiteit stel je een gematigd heterogene groep samen Welke ‘eigenschappen’ horen bij welk ontwikkelingsgebied?

Differentiëren tijdens de speel-leeractiviteiten Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Sensomotorische ontwikkeling

Uitgangspunten Een voorspelbaar en flexibel dagritme Maak van verzorgingsmomenten leermomenten Ruim één tot anderhalf uur in voor gerichte speelactiviteiten of meespelen Begroeten en afscheid nemen van kinderen en ouders is een belangrijke activiteit op de dag Handout Deelsessie B VVE in de Kinderopvang van 11-11-2009