Structurele aandacht voor voorschoolse educatie Een werkgroep voor Vversterk werkconferenties 11 november 2009
Gelijk aan de slag Schrijf het dagschema van je kinderdagverblijf op Eerste kolom: gebruik de pictogrammen Tweede kolom: de tijdsaanduiding Derde kolom: de activiteit 9.45 – 10.15 Fruit eten Handout Deelsessie B VVE in de Kinderopvang van 11-11-2009
Welkom Heleen Versteegen h.versteegen@sardes.nl
Onderwerpen Dagschema (werkopdracht) Waar het echt om gaat… Observeren, kansen grijpen en creëren Verzorging-leeractiviteiten: beeldmateriaal verschonen Speel-leeractiviteiten: werkopdracht differentiëren Afsluiting
Waar het echt om gaat … Houding Kennis Vaardigheden Interacties Methodisch werken
Stimulering... de hele dag Kansen grijpen Verzorging-leeractiviteiten Speel-leeractiviteiten Kansen creëren Observeren
Verzorging-leeractiviteiten Routines en rituelen gedurende de dag: begroeten en afscheid nemen eten en drinken tanden poetsen verschonen aan- en uitkleden naar bed brengen en uit bed halen opruimen verjaardag vieren
Speel-leeractiviteiten Spelmomenten die plaatsvinden: prentenboekjes bekijken en voorlezen liedjes zingen bewegingsspel fantasiespel buitenspel knutselen en bouwen
Stimulering …de hele dag Kansen grijpen Kansen creëren Speel-leer-activiteiten Verzorging-leer-activiteiten
Mogelijkheden voor stimulering van de (taal)ontwikkeling Geef sprekende voorbeelden uit je werk van stimulering van de (taal)ontwikkeling van kinderen Hoe concreter, hoe beter …
Verzorging-leeractiviteiten Een voorbeeld …
Differentiëren tijdens de speel-leeractiviteiten Waar kan je op letten als je een gematigd heterogene groep wil samenstellen? Benoem de ‘eigenschappen’ van de kinderen
Differentiëren tijdens de speel-leeractiviteiten Afhankelijk van de activiteit stel je een gematigd heterogene groep samen Welke ‘eigenschappen’ horen bij welk ontwikkelingsgebied?
Differentiëren tijdens de speel-leeractiviteiten Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Sensomotorische ontwikkeling
Uitgangspunten Een voorspelbaar en flexibel dagritme Maak van verzorgingsmomenten leermomenten Ruim één tot anderhalf uur in voor gerichte speelactiviteiten of meespelen Begroeten en afscheid nemen van kinderen en ouders is een belangrijke activiteit op de dag Handout Deelsessie B VVE in de Kinderopvang van 11-11-2009