De kritische succesfactor voor de optimalisatie van bedrijfsprocessen Jubileumcongres 35 jaar bouwcollege – 25 september 2007 H. van Laarhoven, Projectdirecteur Orbis Medical Park
ORBIS MEDICAL PARK
Relatie tussen gebouw, ICT en processen Ziekenhuis processen ICT en logistiek als belangrijke enabler Architectuur Conclusie
Het ziekenhuis van de 21e eeuw Focus niet alleen op het gebouw maar begin met de “herdefinitie” van de werkprocessen als onderdeel voor de zorgketen (patiënt gecentreerde zorg) Sleutelrol van de huisarts in de zorglogistieke keten De ontwikkeling van de Nieuwe Manier van Werken ondersteund door geavanceerde ICT toepassingen en modern facility management
Begeleiding van de pati:ent in de zorgketen door zorgplanning Nieuwe Manier van Werken Nieuw besturingsmodel: Patiëntenstromen als ontwerpparameter voor logistiek Consult huisarts Screening & diagnostiek Spoedbehandeling/ spoedopname Specials Zorgprogramma’s (voorspelbaar= 'bulk') Afhandeling door huisarts Begeleiding van de pati:ent in de zorgketen door zorgplanning Patiënt
Nieuwe manier van werken
Parkeersystemen Identity and access management Gebouwen beheer systeem ICT architectuur en infrastructuur Zorgprogramma’s: geprotocolleerde zorg Bedside terminal
Electronische ordercommunicatie: one-stop shopping Document en archief management Digitale werkplek Demand chain Telefonie en verpleegoproep
SmartCard voor medewerkers beveiligde fysieke toegang Toekomst snelle login & free seating Aanwezigheids registratie toegang lockers Betaalmiddel Parkeren kleding inname en uitgifte automaat toegang tot Elektronisch Patienten Dossier
Integrale logistieke keten Fase Leverancier Distributie Centrum (on)bemand transport systeem Facilitair Team Distributie concept Uitwerking “Spoorboek” Inrichting ontkoppelpunten Ziekenhuis afdelingen logistieke blokken Leverancier Leverancier Distributie- centrum Goederen ontvangst Prins Claus Centrum, Centrum Reval.en Herstel Zorgboulevard
Vernieuwende logistiek
1-persoons kamers Verpleegcentrum 5e verdieping
Conclusie (1) Uitwisselbaarheid personeel neemt toe Standaard opleidingsprogramma aangevuld met specials 10% - 20% van de medewerkers moeten flexibel inzetbaar kunnen zijn gerelateerd aan de vraag Standaard opleidingsprogramma faciliteert e-learning De focus zal meer liggen op toegevoegde professionele waarde binnen alle functie categorieën (high-end professioneel werk) Low-end professioneel werk zoals bepaalde logistieke en administratieve werkzaamheden kunnen worden geautomatiseerd Creativiteit binnen de gezondheidszorg organisatie wordt gestimuleerd waardoor er nieuwe organisatie paradigma’s kunnen ontstaan in plaats van eindeloze verbetertrajecten
Conclusie (2) We zitten in een organisatorisch transformatie proces waar een reductie van 175 fte deel van uit maakt Traditionele manier van professioneel werken is ter discussie gesteld Dit zal op zijn beurt de normale routines van de partners waarmee wij samenwerken ook weer beïnvloeden Door te standaardiseren vermindert de complexiteit omdat 80% van het werk normaal werk is dat goed georganiseerd en gepland is Daardoor ontstaat er tijd om te focussen op de zorgprocessen die multidisciplinair wel extra aandacht vragen
Orbis Medical Park 2008