Combineren van natuur en cultuur in activiteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Workshop IVN Slootjesdagen 21 en 22 juni 2014
Introductiebijeenkomst
IVN-Apeldoorn Instituut voor natuureducatie & duurzaamheid.
1.Geschiedenis tot nu toe. 2.Wat is er al voor elkaar? 3.Belemmeringen/kansen 4.En wat wenst u nu en hoe wilt u zich er voor inzetten? 5.Tenslotte…. Waar.
BattleBots The school battle.
Welkom 1.
Open Dorp Erfgoed in de kijker. Waarom een Open Dorp? Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht.
Pastoraal op school.
Beeld en Geluid museum Media park - Hilversum.
Jef Clement Communicatie en Netwerken. Verloop sessie van vandaag inleiding op het thema oefening in groepjes / lunch plenaire terugkoppeling nakaarten.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Stichting Jeugdwerk Pottenberg.
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
de Ontdekking Oosterhout
Van harte welkom. Dinsdag 30 januari Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en.
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Klik om verder te gaan.
Dromen voor IVN weerslag inspiratiesessie ‘Innovators gezocht’ aan de hand van beeldassociaties Grafiti: geen idee wat het is, mooi prentjes, veel kleuren,
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
MEde Maken Ik ben een mEdemaker!. Vanavond Interview wethouder over aanleiding en doel mEde Maken Presentatie mEde Maken Interviews inwoners met geslaagd.
1 Afdeling Nieuwkoop Toekomst afdeling Nieuwkoop Brainstorm sessie 25 oktober 2011 Aanwezig: Martin Vervaart, Menno van der Ploeg, Ton van den Belt.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Beleidsinformatie Jeugd
Burgerinitiatieven.
Gezondheid en stille gebieden
‘Cultuur in de spiegel’ Een Culinaire ‘Trip down Memory Lane’ voor senioren.
PROJECT Natuurtuin bij een woon- en zorgcentrum
“De 10 groene geboden”. Huidige stand in ons gebied Bedreigingen: alles moet overal kunnen mentaliteit Gevolg  nivellering van het typische landschap.
PROJECT DATUMKLAS MED1F B-Creative Concept Presentatie.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Regie over eigen leven..
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
IKC Klarendal.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
1 van 24 Natuurbeleving Meer te beleven met Natuur (& Techniek)
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Restauratie en gebruik Jeruzalemkapel en Schoolmeesterwoning Presentatie Siebe Keulen 5 februari 2010.
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Opgericht in 2004 en bestaat uit : sympathisanten, adviseurs, gidsen, experts en doeners. Mensen die op een of andere wijze ooit hun medewerking hebben.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
HET HEFT IN EIGEN HANDEN HOUDEN Wouw-Amsterdam
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Wegen van waarden en randvoorwaarden
‘Ontwikkelen doen we samen’
Diversiteit en integratie
Wij gaan naar het dick bruna huis!
Buurtschap Zuid Ontwerp 1 Ontwerp 2 Ontwerp 3
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Educatieve reservaten
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Bibliotheek en erfgoed
Transcript van de presentatie:

Combineren van natuur en cultuur in activiteiten Inspiratiedag ‘Landschap en cultuurhistorie’

De presentatie Doel Stimuleren natuur en cultuur te combineren in (publieks)activiteiten Inspireren door de voorbeelden! Inhoud Kennismaking Presentatie onderzoeksresultaten Zelf aan de slag! Nabespreken

Culturele en Maatschappelijke Vorming? Als CMV’er (agogisch werker) ondersteun je mensen in vormingsprocessen binnen verschillende vakgebieden, met verschillende mensen (doelgroepen) Waar kom je ons allemaal tegen? Poppodium, educatief museum, Sociaal Cultureel Centrum, IVN Nederland, evenementenbureau

Het project landschapsgids Aanleiding* Doel cultuurhistorie en ‘beleving’ een grotere rol laten spelen binnen de activiteiten van het IVN. Onze rol binnen het project Onderzoek Eindproduct Implementatie

Waarom staan wij op de inspiratiedag? Creatieve werkvormen presenteren en in de praktijk brengen Leuke voorbeelden uit het onderzoek geven ter inspiratie

Voorbeelden ter inspiratie IVN Apeldoorn IVN Valkenburg IVN Son en Breugel IVN Nieuwengein

IVN Apeldoorn Apeldoorn en cultuur(historie) IJzerwinningsgebieden De koninklijke familie heeft er een stulpje Zandgronden Voorbeelden; Wat doet Apeldoorn hiermee in activiteiten Mate waarin aandacht wordt geschonken aan Overdracht

Activiteiten Huis bouwen Schilderijlijsten Muzikanten op locatie Digitale camera Cultuurhistorische elementen Cultuurhistorie in de gidsencursus

IVN Valkenburg Valkenburg en cultuur(historie) Mergelwinning Vuursteen ‘De legende’ van de Bokkenrijders Oude historische watermolen Voorbeelden; Wat doet Valkenburg hiermee in activiteiten? Mate waarin aandacht wordt geschonken aan overdracht

Activiteiten Openstelling tuin bij watermolen Limburgse molendag Vlaaienbak dag Heksennacht Bouw van een oud bakhuis

IVN Son en Breugel Son en Breugel en cultuur(historie) Park Vroonhoven, het balkon van het dorp! Pastorietuin Calvarieberg met graven Voorbeelden; Wat doet de afdeling hiermee in activiteiten? Mate waarin aandacht wordt geschonken aan overdracht

Activiteiten Deze afdeling is betrokken bij de realisatie Van de plaatsing van educatieve panelen in het Park Vroonhoven. De panelen besteden Aandacht aan: de ecologische betekenis de heemkundige betekenis de kerkelijke betekenis de bijzondere flora de bijzondere fauna

IVN Nieuwegein Nieuwegein en beleving van natuur en Cultuur! Thema alternatieve werkvormen Voorbeelden; Wat doet Nieuwegein hiermee In de activiteiten? Mate waarin aandacht wordt geschonken aan overdracht Bijscholing gidsen

Activiteiten Vuurkorf met marshmallows Tegenstellingen zoeken Eens per jaar; excursie gericht op beleven van de natuur. Activiteiten: Vuurkorf met marshmallows Tegenstellingen zoeken hard/ zacht, wat stinkt en wat ruikt lekker en verzamel dit in een eierdoos. Loop hand in hand met de ogen dicht en bespreek wat je hoort in de groep.

Tot slot… Citaten ‘Je kunt door gebiedskenmerken niet om cultuurhistorie heen’ (IVN Den Haag) ‘Door beleven, zien, ruiken, voelen blijft informatie veel Beter hangen’ 'Het zoeken naar doe-activiteiten is moeilijk. Uitwisseling op dit gebied zou welkom zijn' (IVN Apeldoorn) ‘ Het leuke is dat mensen het doen wanneer je het vraagt’ ( IVN Niewegein)

Aan de slag! Wat doet ieder binnen het IVN aan natuur en cultuur? Welke activiteiten? Verzin een leuke activiteit! Presentatie (inspireer de ander!) Nabespreking

Hopelijk hebben wij u kunnen inspireren! Einde Hopelijk hebben wij u kunnen inspireren!