Guerrilla city marketing Roeland Tameling november 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Advertisements

All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Concept presentatie 1.individueel concept (pdf-upload donderdag) 2.live presentatie (vrijdag op afspraak)
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
4 P´s en 3 R-en MK01.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Marketing Werkgroep 6.
Marketing presentatie
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Participatie en een Klantenraad
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Guerrilla Marketing Een originele invulling van de P van promotie
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Business Marketing Management
Citymarketing Hilversum 2006
Basis communicatieplan
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Patronen en Integraal samenwerken
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Communicatie met ouders
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
Commercieel beleid en recht
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Iedereen gebruikt social media.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Pitch Sell it Mobiele escape room Team 17.
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Groepsdynamica & Interactief communiceren
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Gespreksvaardigheden
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Dé banner voor je school. Programma 00:00 Kennismaking 00:05 Filmpje ‘De kracht van woorden’ 00:07 Inspiratie 00:15 Film Bevrijde Wereld 00:25 Brainstorm.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
LET’s get Social.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Team CorCom presenteert:
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Direct Uitwerken concept DEM
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Mijn visie op onderwijs
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Vergunningenmanagement
Wat doe jij?.
Transcript van de presentatie:

Guerrilla city marketing Roeland Tameling november 2008

Waarom actiegroep? Behoefte aan nieuwe campagne; Frisse ideeën; Netwerken; Van structureel ‘vrijwilligerswerk’ naar projectmatige aanpak; November: netwerk event Hilversum Goed Bekeken; Uiterlijk december: tijd voor actie!

Guerrilla marketing, hoe herken je het? Originaliteit (inhoud én mediakanaal); Onverwacht, onvoorspelbaar, onvergetelijke verrassing, overval; Bereik door buzz of redactionele aandacht; Relevant: vertaling van kernwaarden naar de juiste doelgroep; Spot on: op het juiste moment, voor de juiste doelgroep, inspelen op de actualiteit/ een productlancering/ een gebeurtenis; Wekt sympathie op. Wow-effect.

Guerrilla marketing een definitie “Guerrilla marketing is een strategisch doordachte overval via een onconventioneel medium, die op een onvoorspelbaar moment, op een originele relevante manier en op het juiste moment bij de juiste doelgroep sympathie en een onvergetelijk wow-effect opwekt voor een merk, mening, dienst of product” Cor Hospes, in: Guerrilla marketing – Nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant

Voorbeelden Guerrilla marketing

tinghttp:// ting

Was Guerrilla, nu mainstream

Guerrilla missers

Campagne Hilversum Voorzet doelstelling: –Hoe kan Hilversum Goed Bekeken via guerrilla marketing meer aandacht genereren voor Hilversum van de media en architectuur liefhebbers/ bezoekers Media Park/ werknemers van Hilversumse bedrijven/ … (keuze maken!) Relevant USP vaststellen

Relevant USP Hilversum Wat is onze USP voor de gekozen doelgroepen? In één woord? Hoe 3D uitbeelden/visualiseren? Wat is goede metafoor/eenvoudig beeld/symbool? Hoe zou een hiphopper, politicus, Tokkie, kind, medicus of kok de USP verwoorden? USP in verschillende vormen vertellen: horrorverhaal, reisavontuur, soap, show,… Met welke historische gebeurtenis, figuur of BN-er kun je de USP vereenzelvigen? Met welk futuristisch beeld? In welke andere omgevingen of onverwachte situaties kun je (door wie) welke producten gebruiken om de USP op een grappige manier te verduidelijken? Kun je die überhaupt in een andere context plaatsen om het dubbele nut te verduidelijken? Wat kunnen we overdrijven om de USP beter uit te beelden? Met welke spreekwoorden en slagzinnen kunnen we spelen om de USP uit te beelden? En kunnen we zo’n spreekwoord in het tegendeel omzetten?

Hilversum vertalen Waar staat Hilversum voor? Vertel dat opnieuw, maar dan obsceen, seksueel, provocerend, agressief, speels, roekeloos, paradoxaal, komisch. Hoe kunnen we Hilversum tot z’n essentie reduceren? Andersom: verzin een meeslepend verhaal over Hilversum. Met welke tegenstrijdige of paradoxale uitspraak kunnen we de kracht van Hilversum het best uitdrukken? Hoe kunnen we Hilversum op een humorrijke of provocerende manier verbeelden of op een andere manier zorgen voor een komisch effect? Welke dubbelzinnige of provocerende toespeling kan de doelgroep aan het denken zetten? Hoe kunnen we via extreme close-ups of extreme blow-ups iets communiceren over Hilversum? Welke filmbeelden, romans of series roept Hilversum op? Zijn er productnamen, afkortingen, spreekwoorden of andere begrippen met een dubbele betekenis die aansluiten bij het bedrijf? Wat is het meest bizarre ‘product’ uit onze ‘productrange’, en hoe zouden we dat centraal kunnen stellen? Met welke andere plaats kun je Hilversum associëren om onze speciale eigenschappen te benadrukken?

Schandalen/taboes/ omdraaien Hoe kunnen we een schandaal veroorzaken? Hoe kan een schokeffect dramatiek verlenen aan onze USP? Welke mogelijkheden biedt Hilversum voor een parodie? Wat is de raarste associatie die je met Hilversum kunt verbinden? Welk taboe kunnen we doorbreken om de aandacht van de doelgroep op de productboodschap te richten? Stel onze USP voor als een nadeel. Laat het tegendeel van de USP zien. Toon het negatieve in plaats van het positieve. Maak antireclame.

Checklist Is de guerrilla actie origineel (inhoud én vorm)? Is de guerrilla-actie onverwacht en onvoorspelbaar, kortom: is het een soort overval? Kunnen we met de guerrilla voldoende bereik creëren en dat vergroten door middel van buzz of redactionele aandacht? Kunnen we beelden van de guerrilla-actie maken? Is de guerrilla-actie relevant? Sluit de actie aan op de kernwaarden van Hilversum, en is die een vertaling daarvan naar de doelgroep? Is de guerrilla-actie op het juiste moment? Speelt die in op de actualiteit, productlancering of gebeurtenis, op de juiste plek en op het juiste moment? Wekt de guerrilla-actie sympathie op?

Campagne Hilversum Afgesproken doelstelling: –Hoe kan Hilversum Goed Bekeken via guerrilla marketing meer aandacht genereren voor Hilversum van de media en architectuur liefhebbers/ bezoekers Media Park/ werknemers van Hilversumse bedrijven/ … (keuze maken!) Relevant USP (of ‘worst selling point’) Hilversum

Brainstorm campagne Ruwe ideeën op flipover; Iedereen uit laten spreken, geen “ja, maar”; Toetsen aan afgesproken doel; Verbetersuggesties met checklist.

Campagne Checklist –Is de guerrilla actie origineel (inhoud én vorm)? –Is de guerrilla-actie onverwacht en onvoorspelbaar, kortom: is het een soort overval? –Kunnen we met de guerrilla voldoende bereik creëren en dat vergroten door middel van buzz of redactionele aandacht? Kunnen we beelden van de guerrilla-actie maken? –Is de guerrilla-actie relevant? Sluit de actie aan op de kernwaarden van Hilversum, en is die een vertaling daarvan naar de doelgroep? –Is de guerrilla-actie op het juiste moment? Speelt die in op de actualiteit, productlancering of gebeurtenis, op de juiste plek en op het juiste moment? –Wekt de guerrilla-actie sympathie op?

Campagne Hilversum Keuzes maken, uitwerken Volgende X: –Actieplan bespreken; –Taken verdelen; –Afspraken maken over monitoring voortgang.

Guerrilla marketing = GEEN vergunning aanvragen

Guerrilla marketing =

Let op… Breng je kernwaarden geloofwaardig. Laat je gedrag doorwerken in je communicatie. Voorkom het Centraal Beheer effect

Actie Aan de slag! Waar let je op!?

Waar let je op Origineel Onvoorspelbaar Onverwacht Overval –Zeg JA!