Logical Framework Approach

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
STRATEGISCHE PLANNING
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Werken naar onderwijsbehoeften
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Taal en rekenen in beweging!
Presentation Of Learning
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Wat is een communicatieplan?
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Doelstellingen formuleren
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Doelen Soorten vormgeving.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Stagecoördinatie op De Rank
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Workshop evalueren Dcp
Een eenvoudig jeugdsportbeleidsplan - versie april 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Wjk.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Intro Workshop Acties Elly Van Acoleyen. HET REFERENTIEKADER COLLECTIE PLEK OPENEN BEDIENEN ETALEREN UITBATEN BEGELEIDEN.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Visie en strategie Les 4: strategie.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Transcript van de presentatie:

Logical Framework Approach Om taal en rekenen schoolbreed in alle vakken zichtbaar te maken, is een beleidsplan nodig. Een methode om een (beleids)plan te ontwikkelen voor taal of rekenen is de. Met deze aanpak start je met algemene doelstellingen en eindig je met het benoemen van concrete acties. Het gaat een eenvoudige logische systematische benadering in vijf stappen. Een zesde stap is de evaluatie, die kan toegevoegd worden.

Een plan (voor taal en/of rekenen Aanpak Logical Framework approach: Doelen (waarom, visie) Problemen en vragen Voor wie Resultaten en opbrengsten Activiteiten

1 algemeen doel Wat is je algemene doel met rekenen? Gerelateerd aan visie/missie school? Waar gaat het om? Wat vind je belangrijk? Het waarom.

Specifieke doelen 2 problemen en vragen Wat zijn de vragen en problemen bij jullie op school over rekenen? Waar liggen beperkingen? Waar loop je tegen aan? Zijn oorzaak-gevolg relaties aan te geven?

3 voor wie Wie zijn de belanghebbenden? (stakeholders) Specifieke doelen 3 voor wie Wie zijn de belanghebbenden? (stakeholders) Wie zijn er allemaal bij rekenen betrokken? En hoe. Welke partijen spelen welke rol? Denk aan: docenten, ouders, leerlingen, directie, APS, andere scholen, …

4 resultaten Wat gaan we opleveren? Wat zijn de gewenste resultaten; producten en diensten. Wat zijn de oplossingen, hoe hangen die samen met de doelen (vragen en problemen). Wat zijn veronderstellingen achter de opbrengsten, welke aannames doe je?

5 activiteiten Wat gaan we doen om de resultaten te halen? Welke acties gaan we ondernemen? Welke activiteiten? Wat is de te volgen strategie? Prioriteren, plannen, taken verdelen Wat zijn veronderstellingen achter de activiteiten, welke aannames doe je?

6 evaluatie Wanneer ben je tevreden? Welke punten/acties wil je evalueren? Wanneer ga je evalueren, planning. Hoe ga je dat doen, welke methode en instrumenten. Wie gaat het doen en is betrokken?