Het accountantskantoor in de markt van 2020

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veel boeren werken door na 65e
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Jongeren over politiek
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Branche in Zicht Kantoorpresentatie September 2013.
Golfbeweging in de maatschappij
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Belastingdienst en administratieve software Actualiteiten
Fiscaliteiten binnen een GGz instelling GGz Dichtbij – Jurgen Teseling
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Ondernemen in de praktijk
Medezeggenschap en de Benchmark
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
SBR: een toekomstvaste aanpak De kern van SBR  SBR vermindert rapportage- en administratiewerk  SBR biedt efficiencyvoordelen: eenmalig inrichten,
voor financiële rapportages
SBR op de kaart Terugblik maar vooral vooruit kijken
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Het Management Informatie Portaal
Een blik op de toekomst Niels van Buren Hogeschool Rotterdam 4 februari 2011.
Inleiding SBR, doelstelling en verplichtstelling SBR SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
De hoeden van Edward de Bono
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
2011 Instant reporting Aan de slag met SBR! Myrthe Metsch
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
De Business Case voor softwareleveranciers XBRL Explained XBRL NL, 26 april 2011 Jan Pasmooij
Procesintegratie staat voorop!
Voordelen van elektronische facturering Marcel Spoelstra Accountantskantoor Spoelstra & Scherer 12 april 2011.
Centrum voor proces- en productontwikkeling Samenhang taxonomie XBRL-NL met Auditfile en Winstaangifte.
27 januari 2011.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
1 voor BedrijvenNr. 1 XBRL Elektronische financiële verantwoordingsinformatie bij de Rabobank via XBRL Directoraat Bedrijven Productmanagement Guust Jutte,
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Digipoort Eerste bijeenkomst SBR en Digipoort Datum:
SBR: een toekomstvaste aanpak
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
SBR op koers, koersen op de business Van standaard naar toegevoegde waarde.
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Europalaan 24 | 6199 AB Maastricht-Airport | T | www
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
Kennismaken met SynCount. Programma 1.Over SynCount 2.Onze werkwijze 3.Synergie van specialismen 4.Duurzaamheid 5.De toegevoegde waarde van SynCount.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Samenhang taxonomie XBRL-NL met Auditfile en Winstaangifte
SBR en administratieve software 11 februari 2010.
GIS-coördinator in Westerlo
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Programma OvRAN Symposium Toekomst Accountant WELKOM uur buffet uur Huub Wieleman, Geert Koster en Corneel Spil, “Verloren vertrouwen.
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Referentie GrootboekSchema
RGS, UBL, SBR, klinkt goed. Ook in de praktijk ?
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Het accountantskantoor in de markt van 2020 …en wat heeft SBR daarmee te maken?

Ontwikkelingen 2010-2020 Oude vormen van dienstverlening staan onder druk Oorzaken: Veranderende marktomstandigheden Toenemende mogelijkheden ICT Impact op gehele kantoororganisatie SRA: blauwdruk voor 2020

ICT-thema’s voor nu en straks Digitalisering Transacties (bv. e-Facturering) Dossiers (document & workflow management) Communicatie (webportals) Rapportages (SBR) Advisering (bv. credit rating) Het Nieuwe Werken Social Media Integratie van tools & templates Inhouse of outsourcing? Weet je nog dat we ons alleen maar met klanttevredenheid hoefden bezig te houden?

2020? Symbolisch jaartal Er is veel verandering op til Visie op waar het naartoe gaat  Richting Roadmap voor de weg ernaar toe  Route

Blauwdruk? Vooruit kijken, daar moet je voor uitkijken! Referentiekader is o.b.v. wat we nu weten, vgl. science fiction Er is altijd de vrijheid om het anders te doen

De accountantsmarkt in 2020 Minder kantoren Fusies en overnames om vraag naar multidisciplinair advies te kunnen beantwoorden Opereren in niche- markten (specialisatie) Werken in netwerken, sturen op processen

Het kantoor in 2020 Kantoor is “regisseur van de behoeften” d.m.v. proactieve en multidisciplinaire teams Digitale samenwerking tussen kantoor en cliënt Versterking van de adviesfunctie “Oude” dienstverlening migreert naar nieuwe vormen

Omvorming traditionele diensten (1) Administratieve dienstverlening: elektronische vastlegging aan de bron, ook non financials white label outsourcing (Yuki, NewViews, MailHetDoor, Nmbrs,…) wat wil de cliënt: boekhouden, scannen, voorcoderen, uitbesteden? Samenstelpraktijk: jaarrekening rechtstreeks uit de administratie (SBR/XBRL) continuous reporting (bv. de jaarrekening van 12 maart) van jaarrekening naar accountantsverslag (stuurinformatie) verklaringen afstemmen op assurancebehoeften van stakeholders rapportgenerator verdwijnt, rapportagesoftware blijft noodzakelijk Werkprogramma’s voor samenstelopdrachten Dossiervorming Kwaliteitsborging Toetsbaarheid

Omvorming traditionele diensten Aangiftepraktijk: vooringevulde aangiften structureel vooroverleg met Belastingdienst (Horizontaal Toezicht) nog meer accent op advies aangiftesoftware is meer dan aangiftegenerator: bv. uitstelregeling, verliesverrekening, aanvragen / verlengen / stopzetten EKA’s, bezwaar- en beroepsprocedures Controlepraktijk: controle bij de bronsystemen (bestandsanalyses, business intelligence) focus op risicoprofiel en duurzaam rendement automatisering van de controle (continuous auditing) controle van de automatisering (IT auditing)

Advisering De accountant/fiscalist als onafhankelijke, deskundige, strategische adviseur  business in balance ICT benutten om proactief met de cliënt mee te denken Gebruik van online adviestools en toepassing van doelgroepgerichte / cliëntspecifieke informatievoorziening

Personeel Personeelssamenstelling en organisatiecultuur veranderen!! Toenemende schaarste aan gekwalificeerde medewerkers Pro-actieven, Creatieven en Process operators Grotere verscheidenheid in de groep beroepsbeoefenaars Flexibilisering: parttime dienstverbanden, het Nieuwe Werken Van competentie naar talent management Opleidingen: meer aandacht voor ICT, commercie & communicatie, multidisciplinair werken; misschien minder voor boekhouden?

Leiderschap Aansturing minder op productiviteit, meer op processen, output en “softe” criteria (bv. cliënttevredenheid) Bedrijfsleiding in handen van niet-accountants/fiscalisten Multidisciplinaire cliëntenteams o.l.v. relatiebeheerder (generalist), waar nodig ook met externe partners (specialisten)

Verdienmodellen Toenemende prijstransparantie, prijsvechters op markt van commodity diensten Commodity diensten steeds vaker o.b.v. abonnementen (fixed price en afhankelijk van intensiteit of frequentie van het gebruik) Alternatieve modellen zoals freemium, pop-up ventures? Website als omzetgenerator

SBR/XBRL: waar staan we nu? Thema XBRL/SBR SBR/XBRL: waar staan we nu?

BRON: SRA Ledenpeiling 2010 Thema XBRL/SBR Toepassing XBRL Mijn huidige kantoorautomatisering is klaar voor de aanlevering van SBR-rapportages aan:   Ja Nee Weet niet Belastingdienst, alle belastingsoorten 21.1% 66.3% 12.6% Belastingdienst, 1 of enkele belastingsoorten 33.3% 55.2% 11.5% Kamer van Koophandel, publicatiestukken 27.8% 63.9% 8.2% CBS, statistiekrapportages 12.4% 78.4% 9.3% Banken, kredietrapportages 14.4% 74.2% 11.3% BRON: SRA Ledenpeiling 2010

Actualiteiten Verplichtstelling overheidsdomein is aanstaande Bankenportaal straks open voor middelgrote ondernemingen eHerkenning gaat in 2011 van start Softwareleveranciers boeken progressie

Ondersteuning door SRA Structuurplan SBR voor de kantoren Liftmodel, instappen op de etage die u wenst Van voorlichting tot implementatiebegeleiding Inclusief een vergelijkend onderzoek webportalen Lancering begin 2011 Benchmark platform Fasegewijs, starten met enkele branches Draagvlak onderzocht d.m.v. ledenraadpleging

Resultaten ledenraadpleging Het overgrote deel van de respondenten (87%) biedt momenteel geen benchmarkdiensten aan. Benchmarking wordt door ca. 72% van de respondenten als een inhoudelijk waardevolle aanvulling van de dienstverlening gekwalificeerd. Benchmarking wordt door ca. 48% van de respondenten beschouwd als een (potentiële) omzetgenerator Tweederde (66,7%) van de respondenten vindt het voor SRA een taak om een benchmarkplatform te ontwikkelen. Ongeveer 12% vindt dit juist geen taak van SRA. Ruim 85% van de respondenten geeft aan de cliënten te informeren als er een benchmarkservice zou zijn. 36% van de respondenten geeft aan hierbij een positief advies te willen geven om deel te nemen. Er is weinig draagvlak om voor aanlevering van gegevens te moeten betalen, ruim 57% is hierop tegen. Ongeveer 17% geeft aan dat betaling voor aanlevering van data wel denkbaar zou zijn. Ongeveer 59% van de respondenten vindt het wel billijk om voor het opvragen van benchmarkinformatie te moeten betalen. Ongeveer 17% is het oneens met het moeten betalen voor gebruik van de benchmarkinformatie. Ruim 20% neemt een neutraal standpunt in, uit onderliggende toelichtingen blijkt dat dit mede te maken heeft met een voorbehoud ten aanzien van de hoogte van de gevraagde vergoeding. Het prijsmodel dat de voorkeur heeft is om af te rekenen per opgevraagd rapport, hieraan geeft 43% van de respondenten de voorkeur. Ongeveer 30% uit voorkeur voor een ander prijsmodel en 22,5% van de respondenten is van mening dat deze service gratis zou moeten zijn. Er is verdeeld gereageerd op de vraag of er een koppeling zou moeten zijn tussen het aanleveren van data en het opvragen van informatie. 40% van de respondenten vindt dat dit het geval zou moeten zijn, 60% vindt dat dit twee verschillende zaken zijn. 23,5% van de respondenten vindt overigens wel dat er meer betaald moet worden als men niet eerst zelf data heeft aangeleverd. Ongeveer 63% van de respondenten vindt het geen goed idee als de benchmarkinformatie ook voor niet-SRA Leden toegankelijk zou zijn. 26% is daar juist wel vóór. Ruim 80% van de respondenten is het (zeer) oneens met de stelling dat benchmarking een verplicht onderdeel van het SRA-Keurmerk zou moeten zijn. Bijna de helft (47%) van de respondenten is bereid om specifieke branchekennis te delen om goede benchmarkrapportages te kunnen ontwikkelen. Ongeveer 11% is hiertoe niet bereid. 26,5% van respondenten geeft aan deel te willen nemen aan een eventueel pilotproject inzake benchmarking. Ongeveer 16% is hiertoe niet bereid, 50% geeft aan dit misschien te willen.

SRA Structuurplan Standard Business Reporting 0. Visiedocument 1. Introductiecursus Strategievorming Kantoor v/d Toekomst 2. SBR Scan Lite 2. Strategiesessie SBR 3. Vennotensessie SBR 4. SBR Scan Extended Strategieplanning Kantoor v/d Toekomst 5. SBR Realisatie INFORMATIE- BIJEENKOMSTEN ACCOUNTANTSKANTOOR in 2020

The Young Professional op weg naar 2020… Goede reis en behouden aankomst! SRA-Accountantskantoren. Duurzame en betrokken partners Marconibaan 41 3439 MR Nieuwegein T 030-656 60 60 E automatisering@sra.nl