“Van Gegevens, via Informatie naar Kennis”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Advertisements

Identiteitsverankering
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
NEGEN PRESTATIEVELDEN BEPALEN DE PERFORMANCE VAN UW ORGANISATIE
Leiderschap bij verandering
Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Veiligheidsmanagement Patchwork of integraal?
KAM-management in de praktijk
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Maatschappelijke dienstverlening in de schuldhulpverlening Een modulair aanbod Martijn Schut Adviseur Stimulansz.
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Het INK-managementmodel
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Programma Verbetering Bedrijfsvoering
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
30 mei 2002 Kennis- en Informatiemanagement Prof. mr A.I.M. van Mierlo.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Bedrijfsvoeringsscan
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
CRM H4 Kwaliteitszorg Commercieel medewerker.
Workshop ‘visieversneller’
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
Projectwijzer 8/9 H3 Kwaliteitszorg Middenkader Engineering.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Business Case MISUT Hans Stolk 9 Januari UT 3TU VSNU ECIU Samenwerken en concurreren.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
VAN PRIKKLOK NAAR GREENFIELD; een transitie onder de loep.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Tom Straeter en Pascal Belo Donderdag 27 maart 2014 Ondernemersplein Zeist.
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
GEDWONGEN FUSIES IN DE CULTURELE SECTOR EEN KWALITATIEF ONDERZOEK NAAR SUCCESFACTOREN – E. MIDDELHOFF 2016 EM2016.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
1 Strategische benchmark GGD. Doelstellingen strategische benchmark De benchmark biedt de mogelijkheid tot vergelijking op de aspecten doelmatigheid en.
acht locaties in Zeeland en Zuid Holland
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Uitdagingen voor lokale overheden
Leiding geven aan school ontwikkeling
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Wat moet je ermee?! Michael Ling Karien Zuidam
Procesmigratie van ITIL naar ISM
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Transcript van de presentatie:

“Van Gegevens, via Informatie naar Kennis” Uitdaging “Van Gegevens, via Informatie naar Kennis” Vier fasen van ontwikkeling (INK): 1 – activiteitengeoriënteerd: D.R.I.P. 2 – procesgeoriënteerd: Informatie 3 – systeemgeoriënteerd: Gedeelde informatie 4 – ketengeoriënteerd: Geïntegreerde Kennis

“Sturing op samenhang” Informatiemanagement versus Kwaliteitsbeleid “Overheidsontwikkelingsmodel / INK model” “Sturing op samenhang”

Noodzaak Managementinformatie Rotterdam Open Data: Informatiedeling www.rotterdamopendata.org Ontwikkelingen Dienstverlening Bezuinigingen Samenwerking diensten, dg’s en ander partners …

Feijenoord in de praktijk Uitgangspunt: INK-audit, MTO, evaluatie reorganisatie Uitkomst: Kwaliteitsbeleid met 10 verbeterpunten (waaronder informatiemanagement) Kwaliteitsteam aanjager verbeteractiviteiten MT eindverantwoordelijk verbeteractiviteiten

Wat is er aan informatie? De juiste collega op de juiste plaats MTO, Gesprekscyclus MT inspirator en beslisser De goede dingen goed doen Benchmark Dashboard Geen Griekse toestanden Dashboard / Marap Samenwerking diensten/dg’s Herontwerpen en digitaliseren processen Organisatievisie: identiteit DGF

Wat zijn de resultaten? De juiste collega op de juiste plaats Betere MTO uitkomsten Daadkrachtig management Hogere kwaliteit van dienstverlening Betere benchmark resultaten Meer met minder Betrouwbare management informatie Samen is de som der delen Efficiënte en effectieve werkwijzen Heldere, gedragen Organisatievisie

Basis voor succes “Tevens Issues DGF” Constante aandacht PDCA cyclus Verbetering is niet iets van het kwaliteitsteam, maar voor elke collega Draagvlak management Korte termijn successen behalen

De stellingen 1. INK? Leuk, maar je hebt er geen drol aan Managementinformatie? Leuk dat je het hebt, maar bij geen klachten gaat het toch goed? Sturen op resultaten? Mijn manager stuurt op aanwezigheid.