Het Belgische vaktijdschrift voor Facilities & Purchase Management.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
De levenscyclus van een informatiesysteem
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Corporate Portfolio Management
Informatiedag Telezorg
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
De sociale diensten in een Europees perspectief: Correctie van de markt of concurrentie? Réseau Européen des Villes et Régions de l’Economie Sociale 8.
Information Management
CRM in Nederland Trends en Vooruitzichten Utrecht 23 januari 2008.
Facility management en inkoop
Agenda Inkoopprofessionalisering
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Werkgroep ICT Issues. WG ICT De werkgroep ICT behandelt volgende items : –ICT uitrustingen van verhuizende diensten (pc, copier, plotter, …) voor aansluiting.
Werkgroep ICT VAC Gent Issues.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
10 januari 2015 Bedrijfsoriëntatie Unit 4 Agresso Presentator: Yoran Kleiberg.
INDUSTRIEEL ONTWERPEN GREEN TRANSFORMABLE BUILDINGS Universiteit Twente Prof. Dr. Ir. F.J.A.M. van Houten 4 december 2009.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
Vormgeven van de HRM-functie
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
ArchiValue: de APG-Case
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
21 oktober 2015 INFOSESSIE ALTERNATIEVE VERLONING MET CLAEYS & ENGELS EN BANK WEGHSTEEN.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Informatie management HC2
Richard vd Kroft Portfoliomanagement bij VenJ
college van burgemeester en schepenen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Energiebeheer door meten en sturen SAMENWERKING: INSTITUUT SINT- MARIA, REUS EN TRYDIDACT
Er zit muziek in de subsidies! 30/11/2009 Staten Generaal van de Klassieke Muziek.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Context Stand van zaken binnen de houtbouw in België (Hout Info Bois)  Houtbouw: 8% van de Belgische markt (7,2 % in 2012)  Renovaties en uitbreidingen.
InfosessiE 8 en 9 mei 2017.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Stap drie bij projecten
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Vrijwilligers en personeel: schuivende profielen
[Naam project] [Naam presentator]
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Het Belgische vaktijdschrift voor Facilities & Purchase Management

Facilities - doelgroep en concept Facilities Management (FM) is het vakgebied dat in een organisatie alle disciplines integreert om de werkomgeving te optimaliseren FM blijft niet beperkt tot traditionele ondersteunende diensten zoals cleaning en catering. FM heeft ook betrekking op: –Vastgoedbeheer –Technisch onderhoud van de gebouwen –Wagenparkbeheer, mobiliteitsplanning –Kantoorinrichting (space management, meubilair, ergonomie en welzijn op het werk, …) –Kantoorautomatisering: IT- en datacommunicatie-infrastructuur –Beveiliging, toegangscontrole, tijdsregistratie, onthaal, … –Document management, archivering –Afvalbeheer –… Omschrijving vakgebied

Facilities - doelgroep en concept Lezerspubliek De voornaamste doelgroep zijn uiteraard de Facilities Managers (ook wel bekend als General Services Managers) bij grote en middelgrote bedrijven, verzorgingsinstellingen, overheden, … Niet elke firma of instelling heeft echter een Facilities Manager; vaak vallen de diverse disciplines onder de verantwoordelijkheid van verschillende managers. Facilities richt zich daarom tot de volgende doelgroepen: –Facilities en General Services Managers –Office managers –Aankoopverantwoordelijken –Verantwoordelijken technisch onderhoud gebouwen –Preventieadviseurs –Fleet managers –Veiligheidsverantwoordelijken –…

Facilities - doelgroep en concept FM wint aan belang Facilities Management heeft in ons land de laatste jaren een lange weg afgelegd. Waren de ondersteunende diensten vroeger in veel bedrijven sterk versnipperd en bijgevolg weinig efficiënt beheerd, dan stellen we vast dat steeds meer ondernemingen overtuigd raken van het strategisch belang van een volwaardige facilitaire afdeling. In veel sectoren vertegenwoordigen de kosten gerelateerd aan Facilities Management de grootste uitgavenpost na de loonkosten.

Facilities - doelgroep en concept FM wint aan belang Meer en meer bedrijven creëren een synergie tussen FM en andere bedrijfsactiviteiten zoals het inkoopbeleid of logistiek. Facilities Management in België ontwikkelt zich langzaam maar zeker van een operationeel tot een strategisch managementniveau. Steeds meer Facilities Managers worden lid van het directiecomité

Facilities - doelgroep en concept Rubrieken Het tijdschrift Facilities bevat drie luiken: –Newsline: deze rubriek bevat een overzicht van nieuwe producten of diensten die op de markt gelanceerd worden en een agenda met aankondigingen van seminaries, studiedagen, beurzen, opleidingen, … –De rubriek Management focust vooral op strategische aspecten: organisatie en werking van de Facilitaire dienst, doelstellingen, kostenbeheer, kwaliteitsmanagement, … De belangrijkste vraag daarbij is steeds hoe FM kan bijdragen aan de algemene bedrijfsdoelstellingen. –De rubrieken Building, Office en Services richten zich meer op de operationele kant (de organisatie van specifieke diensten) en hoe die in de algemene strategie van de facilitaire dienst gekaderd kunnen worden.

Facilities - doelgroep en concept Rubrieken: I. Management Aangezien Facilities Management van een louter operationeel naar een strategisch niveau evolueert, groeit de behoefte aan management informatie. Het tijdschrift probeert hieraan te beantwoorden d.m.v. thematische artikels en best practices rond diverse topics: –Inkoop management, SLA’s, contractbeheer –Outsourcing, maincontracting –Benchmarking –Ondersteunende (IT) tools, Facility Information Management Systems, Helpdesk –Vastgoedbeheer, space management –Fleet Management –Raakvlakken tussen FM en andere disciplines (IT, HRM, …)

Facilities - doelgroep en concept Rubrieken: II. Building & Infrastructure In deze rubriek komen onderwerpen aan bod die te maken hebben met de inrichting en het onderhoud van gebouwen en technieken: –Inrichting van gebouwen en lokalen (liften, HVAC, …) –ICT-infrastructuur (datalokalen, bekabeling, telefonie, …) –Onderhoud van gebouwen en technische installaties –Utilities, energiebeheer –Beveiliging (brand, inbraak, …), toegangscontrole –Gebouwbeheersystemen (LON, EIB, BACNET, …) –…

Facilities - doelgroep en concept Rubrieken: III. Office Design & Automation De ‘Office-rubriek’ spitst zich specifiek toe op de inrichting van kantoren, vergaderzalen, enz. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan ondersteunende diensten en technologie voor kantoorwerkers: –Kantoormeubilair: bureaustoelen, vergaderfaciliteiten –Ergonomie en welzijn op het werk –Projectbeheer (verhuis, space planning, …) –Akoestisch comfort –Reprografie, document management –Telefonie, teleconferencing –Telewerken –…

Facilities - doelgroep en concept Rubrieken: IV. Services & Consumables In dit gedeelte van het magazine gaat de aandacht vooral uit naar de zgn. ‘soft services’ en verbruiksgoederen –Cleaning –Catering –Onthaal, postkamer, kantoorbenodigdheden –Afvalverwerking –Archivering –…