Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
Organisatorische gevolgen van de privacywetgeving
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
EHealth met respect voor privacy en beroepsgeheim Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Het eHealth-platform gaat voor goud Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte
Situering van een aantal ontwikkelingen op het vlak van elektronische dienstverlening door de overheid en de opportuniteiten voor privé-instellingen om.
E-government in de sociale sector en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Voorstel van methode voor de verlaging van de administratieve lasten in de Nederlandse sociale sector door een rationeel informatiebeheer, gebaseerd op.
27/11/2012 Automatische toekenning van rechten in de sociale sector 27/11/2012 – Studiedag Vlaams Parlement Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Overzicht van de bestaande situatie inzake E-government in de sociale sector.
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor voor elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
GOEDE PRAKTIJK Strategische ICT-toepassing: de technologie ten dienste van de burger Frank Robben – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de sociale.
Een visie op elektronische samen- werking in de gezondheidszorg, gebaseerd op de ervaring in de sociale sector, en de mogelijke rol van een Be-Health platform.
eGovernment, eHealth en bescherming van de privacy
Hoe elektronische samenwerking tussen gemeente en OCMW qua privacybescherming correct organiseren ? Informatiesessies voor steden, gemeenten en OCMW’s.
Interministeriële Conferentie Volksgezondheid: de extramurale zorgkluis Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375.
Het elektronisch bewonersdossier in rust- en verzorgingstehuizen: mogelijke bijdrage van het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform.
FAMIPEDIA, kennis on line
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Digiflow - Télémarc Uitrol naar OCMW’s
Samenwerken in de zorg: privacy en beveiliging Wat mag u verwachten van het eHealth-platform ? Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
KSZ-BCSS E-government: doelstellingen, basisprincipes en realisaties en projecten in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
E-government in België, met klemtoon op de sociale sector
Innovatie: de case van de Belgische Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Het kruispuntbankmodel voor de organisatie van elektronische gegevensuitwisseling: lessons learned Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale.
Het eHealth-platform vandaag en morgen Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
IT-governance in E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT Sint-Pieterssteenweg.
Beveiliging van digitale informatie: enkele uitdagingen voor de overheid Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuur.
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Gezondheidszorg en elektronische gegevensuitwisseling: hoe samenwerken zonder besmet te raken ? Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Informatieveiligheid Waarborgen van vrij verkeer van persoonsgegevens
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform
EHealth-toepassingen en het gebruik van de Belgische elektronische identiteitskaart Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Het eHealth-platform: doel, stand van zaken en prioriteiten Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
De inzet van ICT voor het bekomen van strategische voordelen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuurder.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
User management voor ondernemingen en organisaties
EHealth-platform & informatieveiligheid 26/04/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Het eHealth-platform: doel, uitwerking en stand van zaken Frank Robben Coördinator eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
E-Government binnen de sociale zekerheid
Federaal elektronisch portaal (e-portal) Bijdrage sociale zekerheid.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Elektronische kennisgeving van geboorte
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor van elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
Informatie als strategische productiefactor voor een effectieve en efficiënte sociale
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Transcript van de presentatie:

Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussels Website: Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT

2 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 1: beschouw E-government niet louter als een ICT-gebeuren n leg de klemtoon op de verbetering van de dienstverlening n heb aandacht voor -een goed inzicht in de omgeving, de kritische succesfactoren en de stakeholders -buy-in van de onderscheiden stakeholders -voorafgaande procesoptimalisatie -harmonisering van de begrippen -waar nodig, aanpassing van de regelgeving -beheer van de verandering -communicatie -vorming n zorg dus voor een multidisciplinaire aanpak en betrokkenheid van de stakeholders

3 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 2: hergebruik maximaal beschikbare componenten, gegevens en ervaring n beschikbare componenten -netwerken: internet, intergemeentelijke of provinciale netwerken, FedMAN, extranet van de sociale zekerheid, … -elektronische identiteitskaart -unieke identificatienummers natuurlijke personen: rijksregisternummer (bruikbaar mits machtiging van (sectoraal comité van) de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer) en KSZ-nummer (vrij bruikbaar) ondernemingen: ondernemingsnummer (vrij bruikbaar) -bestaande middlewares met bijhorende basisdiensten: Fedict, Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ), … -bestaande portaalomgevingen met bijhorende basisdiensten (vb persoonlijke pagina voor ondernemingen op het portaal van de sociale zekerheid) -geïntegreerd user management voor burgers, ondernemingen en beroepsbeoefenaars -beschikbare content management systemen

4 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 2: hergebruik maximaal beschikbare componenten, gegevens en ervaring n beschikbare gegevens in authentieke bronnen, mits machtiging van (sectoraal comité van) de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer -identificatiegegevens in Rijksregister en KSZ-registers -ondernemingsgegevens in Kruispuntbank Ondernemingen (KBO) -loon- en arbeidstijdgegevens en gegevens over sociaal statuut bij KSZ -… n beschikbare ervaring bij Fedict, KSZ, dienstverleners (oa vzw-structuur SmalS-MvM-Egov), best practices in het buitenland, …

5 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 3: bouw zelf ook multifunctionele compo- nenten uit volgens een degelijke architectuur op open standaarden gebaseerde, flexibele, modulaire, uitbreidbare, dienstengebaseerde architectuur

6 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 4: leg de klemtoon op samenwerking met derden en concentreer je op je kernopdrachten n derden -andere overheidsdiensten -tussenpersonen: sociale secretariaten, boekhouders, ziekenfondsen, vakbonden, belangenverenigingen, banken, verzekeringsondernemingen, … n bouw geïntegreerde waardeketens uit door -de onderlinge afstemming van processen, met een maximale gegevensuitwisseling van toepassing tot toepassing -de mogelijkheid tot integratie van deeltoepassingen tot globale diensten, aangeboden bij evenementen die zich voordoen tijdens de « levenscyclus » van een burger of een onderneming

7 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 4: leg de klemtoon op samenwerking met derden en concentreer je op je kernopdrachten n waarborg aan de burgers en de ondernemingen een eenmalige inzameling van feitelijke informatie volgens een gecoördineerd gegevensmodel en gecoördineerde instructies n spreek met derden een taakverdeling af inzake -de aanmaak en het beheer van ter beschikking gestelde informatie -de gegevensinzameling -de gegevensopslag -het gegevensbeheer -de gegevensvalidatie -de mededeling van vermeende onjuistheden van gegevens -de verbetering van gegevens en de automatische mededeling van de verbeteringen

8 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 5: stem de dienstverlening maximaal af op de gebruikers en betrek hen actief bij de uitwerking van de E-governmenttoepassingen n mogelijke gebruikers -burgers en hun vertegenwoordigers -ondernemingen en hun vertegenwoordigers (sociaal secretariaten, boekhouders, andere dienstverleners, …) -beroepsbeoefenaars -eigen medewerkers -… n betrokkenheid met oog op -de afstemming van de dienstverlening op de (prioritaire) behoeften van de gebruikers -de afstemming van overheidsprocessen op de eigen processen van de gebruikers (vnl bij dienstverlening van toepassing tot toepassing) -een aanbod van de diensten volgens de logica van de gebruikers -het waarborgen van de gebruiksvriendelijkheid

9 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 5: stem de dienstverlening maximaal af op de gebruikers en betrek hen actief bij de uitwerking van de E-governmenttoepassingen n concentreer je op een kwalitatieve dienstverlening, niet op de loutere aanwezigheid op het web n ondersteun de gebruikers bij het uitvoeren van kwaliteitscontroles op de gegevens vóór hun overmaking aan de overheid n gebruik de beschikbare gegevens proactief voor -de automatische toekenning van rechten -de voorinvulling bij informatie-inzameling -een gerichte informatieverstrekking aan de gebruikers

10 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 6: zorg voor een goed projectbeheer en een goede organisatie van de uitrol n projectmanagement -duidelijke doelstellingen -duidelijke scope-afbakening -risico-analyse en -beheer -stappenplan -projectopvolging n werk incrementeel, met prototyping n organisatie van de uitrol -interne test- en externe simulatie-omgeving -vorming en coaching van de gebruikers -multimodaal contact center voor de persoonlijke ondersteuning van de gebruikers

11 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 7: zorg voor degelijke meetinstrumenten voor een permanente monitoring en verbetering n stel de kritische succesfactoren vast op het vlak van -performantie -beschikbaarheid -kwaliteit -volumes -effectief gebruik -… n bepaal de relevante meetindicatoren voor elk van de kritische succesfactoren, de wijze en de frequentie van de meting van elke indicator en de rapporteringswijze (wie, wat, wanneer)

12 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 7: zorg voor degelijke meetinstrumenten voor een permanente monitoring en verbetering n waarborg het aanleveren van de meetindicatoren op de vastgestelde wijze en volgens de vastgestelde frequentie door de E-governmenttoepassingen n organiseer de opvolging van de meetindicatoren als basis voor een permanente bijsturing en verbetering

13 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 8: zorg dat de gebruikers vertrouwen hebben in de elektronische dienstverlening n werk een informatieveiligheidsbeleid uit dat gericht is op het waarborgen van -beschikbaarheid -vertrouwelijkheid -integriteit -niet-weerlegbaarheid -auditeerbaarheid n met een geïntegreerd geheel van maatregelen -structureel -organisatorisch -technisch -juridisch

14 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 8: zorg dat de gebruikers vertrouwen hebben in de elektronische dienstverlening n respecteer de regelgeving inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, inzonderheid het finaliteits- en het proportionaliteitsbeginsel n zorg voor een degelijke toegangscontrole gebaseerd op -de identificatie van de gebruiker -de authentificatie van de gebruiker -de autorisatie van de gebruiker

15 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 8: zorg dat de gebruikers vertrouwen hebben in de elektronische dienstverlening n wissel enkel persoonsgegevens uit tussen (toepassingen van) verschillende overheidsdiensten mits -een voorafgaande machtiging van de uitwisseling door (sectoraal comité van) de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer, na controle op de naleving van het finaliteits- en proportionaliteitsbeginsel -een voorafgaande controle op de naleving van de machtiging bij elke concrete gegevensuitwisseling -een logging n zorg voor transparantie inzake de gemachtigde en de uitgevoerde uitwisselingen van persoonsgegevens n biedt de mogelijkheid tot toegang en verbetering van de eigen gegevens door de gegevenssubjecten

16 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 Tip 8: zorg dat de gebruikers vertrouwen hebben in de elektronische dienstverlening n deel, telkens persoonsgegevens worden gebruikt voor een beslissing, aan de betrokkene de gebruikte persoonsgegevens mee bij de mededeling van de beslissing

Naar een netwerk van dienstenintegratoren Internet Extranet gewest of gemeenschap Extranet gewest of gemeenschap FEDMAN Diensten repository FOD POD FOD ISZ Services repository Extranet sociale zekerheid ISZ GOD Diensten repository Publilink, VERA, … Stad Provincie Gemeente Diensten repository Diensten integrator (FEDICT) Diensten integrator (KSZ) Diensten integrator 17 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004

Meer informatie 18 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT 2 december 2004 n persoonlijke website n Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid n FEDICT n portaal sites -federaal portaal: -sociaalzekerheidsportaal:

u ! Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT