Zaaktypecatalogus Kwaliteit en Vraaggericht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
PDM, ERP en Lean Manufacturing: Pleisters plakken of structureel verbeteren ? Erwin van Zomeren 4 juni 2009.
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
Customer service en planvorming
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Realistische blik op best practice in de Zorg
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Klassieke AO Leseenheid1
Veranderen van organisatie en praktijk: mogelijkheden en consequenties Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit.
Logistiek management: begrippen en principes
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Het toepassen van bruin papier voor procesbeschrijvingen in workshops
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
NME: kiezen, leren, meedoen
Implementatie Normblad 8002
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
De Interbestuurlijke Producten- en dienstencatalogus Interbestuurlijke Producten- en Dienstencatalogus.
Producten & Werkprocessen
‘zaaksgewijs’ Gerry de Vaan 11 November Programma -De route van Waalwijk naar zaaksgewijs werken -Tijdsduur -Vragen of opmerkingen?
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Parametric release Wat is dat?.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Ondernemingsdossier Ervaringen en doorontwikkeling Bart Ekkelkamp Procesadviseur Gemeente Zwolle.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
H5 Plannen. Plannen stap 1 Activiteiten bepalen In deelprojecten structureren Afhankelijkheid activiteiten bepalen Volgorde activiteiten bepalen Finish-to-start.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Jos Arends Kiezen voor een MidOffice. Hoe kies je een MidOffice uit? Telt Nederland echt 20 verschillende zaaksystemen?? Van visie naar vieze voeten De.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Informatiemanagement
Informatievoorziening de basis voor assetmanagement Anton Vogels, Provincie Gelderland Zijn de BIM-standaarden en NEN2767 hierbij de sleutel tot succes?
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Werkbeschrijvingen en bestekken. De werkomschrijving Alle werkzaamheden voor het aanleggen of onderhouden van groen of een tuin In volgorde waarin ze.
Roadmap Bevoegde Gezagen UIVO-I Pim Bliek
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Programma ISD voor gemeenten en aanbieders
Themamiddag RGBZ en archivering Utrecht, 7 februari 2017
Werkbeschrijvingen en bestekken
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Processen Knelpunten Oplossingen
Het E-depot van Rotterdam
 ZAAKTYPE …….     ….. ……. …. ….. ……. …….. …… ……. ……… ……. ….. …..
Transcript van de presentatie:

Zaaktypecatalogus Kwaliteit en Vraaggericht

Definities Zaak: een samenhangende hoeveelheid werk met gedefinieerde aanleiding en resultaat, waarvan de kwaliteit en de doorlooptijd bewaakt moet worden Zaaktype: generieke aanduiding van de aard van een zaak Zaaktypecatalogus: verzameling van actuele zaaktype-omschrijvingen met de bijbehorende aandachtsgebieden t.b.v. kwaliteitverbetering

Zaaktypecatalogus 1.0 Bevindingen Versie 1.0 sluit niet aan op andere GEMMA standaarden (zoals RGBZ, e-processen, e-formulier) Veel onduidelijkheid over wat wel en wat geen goede zaaktype-omschrijving is Lijst is verre van compleet/actueel Vooral gericht op vastleggen en systeeminrichting

Vraagstukken Hoe omgaan met hiërarchie & gemeentelijke specificiteit? Waarvoor dient een ZTC eigenlijk? Wanneer is iets een zaaktype-omschrijving voor in de catalogus? Alleen voor elektronische dienstverlening of breder? Hoe omgaan met hiërarchie & gemeentelijke specificiteit? Hoe sluit de ZTC aan bij zaken als een PDC, een DSP, samenwerkende catalogi (SC)? Hoe kan de ZTC richting geven? Hoe betere afstemming met GEMMA?

uitgangspunten KING zaaktypecatalogus Geeft richting aan PDC en DSP Geeft inzicht in welke e-formulieren hiervoor gebruikt kunnen worden Geeft inzicht welke processen nodig zijn Geeft inzicht of directe levering plaatsvindt Geeft inzicht over goederen of diensteigenschappen Geeft inzicht in het minimale autorisatie-niveau De werkprocessen bepalen de inrichting en verrichting

ZTC >< PDC en DSP ZTC PDC DSP

Nieuwe tabelindeling Nummer Omschrijving Bedrijfsproces Werkproces e-Formulier Levering RGBZ Massa Serie/stuk Maatwerk Planmatig Autorisatieniveaus Bedrijfsfuncties

Input ZTC via UPL UPL = uniforme productenlijst Op de UPL komen alleen die namen voor die voldoen aan de definitie product volgens de rijksproductencatalogus Naamomschrijving is vastgelegd in conventie Geen werkwoorden Zoveel mogelijk aan elkaar schrijven Bijvoorbeeld afvalinzameling oud papier i.p.v. oud papier Welzijnswerksubsidie i.p.v. welzijnswerk subsidie

Relatie met GEMMA onderdelen generieke werkprocessen voor dienstverlening (“8 lopende banden”) één proces behandelt veel verschillende zaken De leveringtypering bepaald de aard van de zaaktype-omschrijving e-Formulierspecificaties RGBZ geeft noodzakelijk objecttyperingen

Werkprocessen Logische volgorde van activiteiten Rolverdeling Berichten Bewaking, Besturing, Beheer Standaardisatie Uniformiteit Statusinformatie

Wat betekent de zaaktypecatalogus Met de zaaktypecatalogus is het mogelijk om zonder veel onderzoek en capaciteit een totaalbeeld te geven wat de gemeente nodig acht voor de bezoekers en bewoners. En welke efficiëcyslagen mogelijk zijn binnen de productarchitectuur en procesarchitectuur en organisatie, Het is een bruikbaar handvat voor de informatie - en de procesarchitect. En vormt een basis voor de effectieve maatregelen a.g.v. risicoanalyse.

Beheersbaar ZTC en Processen hand in hand, Aansluiting zoeken met wat er al is: SC, PDC, DSP. UPL zorgt voor zaaktype-omschrijving Aansluiting bij RGBZ Proces automatiseren obv. e-procesmodellen (niet, of gedeeltelijk ZTC) Verrijking met eigen attributen afhankelijk van de gemeente Geen set met alle mogelijke parameters en hun waarden

Stelling: de ZTC van KING is niet bedoeld voor systeeminrichting; maakt deel uit van de bedrijfsarchitectuur; geeft richting aan uniforme naamgeving; voorkomt eilandwerking; identificeert het beste proces; heeft geen attributen

Bedankt voor uw aandacht www.kinggemeenten.nl Ondertitel - auteur - 12.03.2010