LEAN DISTRIBUTION Waar komt LEAN vandaan? Wat is LEAN?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lean in de gezondheidszorg
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Hoe ontstond dit initiatief ?
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Aannemingsbedrijf H.J. Jurriёns B.V. te Utrecht. Nils Blom.
Customer service en planvorming
LEAN Management in Parker
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Een startersgids voor innovatie
Visie Mensontwikkeling WSD
Een continue verbeterende dienstverlening
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
Facility management en inkoop
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Kwaliteitssystemen en procedures
Lean Procesanalyse Bijzonder Comité Sociale Dienst
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 8 Implementatie
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Een theoretische verkenning
Adviespresentatie Heineken
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Visie & Strategie.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Visie & Strategie.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
Nike Supply Chain Management
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
 A-94 A-94.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Processen.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
L EAN IN DE HUISARTSENPRAKTIJK D.R. Zwart Maart 2016.
Kennisdag Auditen en Onderzoeken Donderdag 5 juni 2014
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Varianten op auditen Kennisdag 5 juni 2014 Manon Diepenmaat.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Procesverbetering in de Zorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Succesvol implementeren in de zorg
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Inhoud college Structuur boek Groepsgewijze productie Just In Time
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Groeien in ATEX volwassenheid
Cursus Interne auditor
Kaizen Quick Reference Card
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

LEAN DISTRIBUTION Waar komt LEAN vandaan? Wat is LEAN? Waarom willen we LEAN introduceren? Hoe willen we LEAN introduceren? Wat zijn de gevolgen van LEAN?

Waar komt LEAN vandaan?

Wat is LEAN? Een filosofie en manier van werken waarbij alles en iedereen gericht is op het creëren van waardestromen in alle processen en het elimineren van verspillingen (waste). Lean staat voor maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning.

Wat is LEAN? Waste = al de activiteiten die geen waarde toevoegen in de ogen van de klant en waarvoor hij dus niet wil betalen. 8 soorten waste: Herwerking Beweging Overproductie Transport Voorraad Onnodige bewerkingen Wachten Niet samenwerken

Wat is LEAN? Lean resulteert in: Betere klantentevredenheid Kortere doorlooptijden Hogere flexibiliteit Minder voorraad Hogere productiviteit Kosten besparing Betere leveringsperformantie

Wat is LEAN? Gebaseerd op 5+1 principes: Denk als operator Werk alle verliezen weg One piece flow Pull ipv Push Doe het nu en doe het samen

Lean is slimmer werken, niet harder! Wat is LEAN? Lean is slimmer werken, niet harder!

Wat is LEAN?

Waarom Lean implementeren? Cost te hoog Kwaliteit onvoldoende Cycle time te hoog Te weinig plaats Capaciteit beperkt Ontevreden werknemers Te weinig samenwerking

Waarom Lean implementeren? NOODZAAK om te overleven!!! De vraag is niet of we een lean bedrijf willen worden, de vraag is wanneer we eraan beginnen.

Hoe LEAN implementeren? Voorbereiding project Lean Engagement – Commitment Project start Lean tools Communicatie Continuïteit: borging

1. Project voorbereiding Vastleggen van doelstellingen Samenwerking met EGEMIN Bepalen van projectteam

Doelstellingen Opzetten van een organisatie die: Kost effectief is Voldoet aan de kwaliteitsverwachtingen van de klant Werkt volgens afgesproken KPI’s tov onze klanten: Implementatie van “Lean Leadership” en continue verbeteren Creëren van een aangename werkomgeving Creëren van een gedeelde toekomstvisie

Samenwerking Egemin Een samenwerking tussen team en gemin. Gespecialiseerd in het implementeren van “Lean Thinking” Viisi Viisi

2. Lean Engagement Past in onze BDC bedrijfsvisie: “Wij willen de beste servicegeoriënteerde en meest kostefficiënte organisatie zijn door als individu het beste te geven van onszelf en als team klantgericht en flexibel te zijn.”

Lean Engagement Iedereen betrokken bij LEAN: Senior Management Project Team Afdelingsverantwoordelijken OPS HR CS Finance IS Traffic Syndicaten Alle medewerkers OPS Onze klanten

Lean Engagement Lean Commitment: Iedereen is geïnformeerd. Iedereen begrijpt het doel. Iedereen beseft dat dit de methode is om te overleven! Iedereen is bereid om mee te werken.

3. Project start FASE 1: Current State FASE 2: Future State FASE 3: Implementatieplan

Fase 1: Current State Vastleggen van de bestaande situatie (Current State): Schematische voorstellingen die de huidige situatie visueel tonen op het vlak van goederenstroom, informatiestroom. Value Stream Mapping (VSM) Opstellen van Spaghetti Chart (flow diagram) Schematisch voorstelling van de menselijke bewegingen. In de VSM en de spaghetti chart vinden we aanduiding van: Zorgpunten (bolsters), bottlenecks en goede punten (wolkjes).

Fase 1: Current State

Fase 2: Future State Schematische voorstellingen die één of meer mogelijke toekomstige oplossingen tonen. De Future state wordt gebruikt om een actievoorstel te genereren dat dient om een formeel akkoord van de projectsponsors naar implementatie te bekomen. Het actievoorstel houdt rekening met cost – benefit.

Fase 3: Implementatieplan Totaalplan voor implementatie met gedetailleerde beschrijving van benodigde resources. Wie doet wat en tegen wanneer.

4. Lean Tools VSM (Value Stream Mapping) 5S Scheiden Schikken Schoonmaken Standardiseren Stimuleren TPM (Total Productivity Maintenance) Visual Management Line balancing

5. Communicatie Hoe gaan wij onze medewerkers op de hoogte houden? Lean nieuwsbrief Maandelijkse teammeetings

6. Continuïteit: borging Iedere ingevoerde verbetering kan maar zijn volle opbrengst hebben indien de borging er is. Borging wil zeggen dat de medewerkers ervan overtuigd zijn dat de verbetering ook voor henzelf een ‘tastbare’ verbetering is.

Wat zijn de gevolgen van LEAN? Betere resultaten Meer werken in team Iedereen is betrokken bij verbeteringen Meer klantgericht Meer oog voor alle soorten verliezen Meer verantwoordelijkheid en competentie aan de basis Meer procesdenken Verbeterde samenwerking en communicatie intern, met klanten en met leveranciers

Het maakt dus niet uit of je een leeuw of een gazelle bent. Iedere ochtend in Afrika ontwaakt een gazelle met de wetenschap dat ze die dag opnieuw sneller moet lopen dan de snelste leeuw, zoniet zal ze die dag niet overleven Iedere ochtend in Afrika ontwaakt een leeuw met de wetenschap dat hij die dag opnieuw sneller moet lopen dan de traagste gazelle, zoniet zal hij van honger omkomen. Het maakt dus niet uit of je een leeuw of een gazelle bent. Als de zon opkomt kan je beter beginnen te rennen