Visie Mensontwikkeling WSD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is VLM? Succesvol ondernemen met je medewerkers
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Verder met de persoonlijke aanpak
Hoe ontstond dit initiatief ?
Ouders en Kinderen Centraal
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Les 1 M&O.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Kosten en baten van Maatschappelijke opvang Driebergen 6 september 2011 Presentatie bevindingen onderzoek Cebeon / Regioplan Dag van de Maatschappelijke.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Hoofdstuk 8 Implementatie
PLATO™-Intensief- Leadership
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Purchasing Excellence”
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
Operatie Tychon. Tychon Historie Negatief satisfactieonderzoek Minder van bovenaf sturend FBB meer coachend DPM Decentraal Personeels Management -Methoden.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Beleid met betrekking tot roken
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
ArchiValue: de APG-Case
Het Rijk van Koning Klant
Van actie naar interactie
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
HAN lectoraat HRM: Ben jij inclusief?
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Realisatie en implementatie
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Werkgevers wendbaar aan de slag
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Human Resources Accounting
The making of: Omgevingsvisie
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Bedrijfsnaam Datum Ondernemer Versie
Transcript van de presentatie:

Visie Mensontwikkeling WSD MO is een individuele verantwoordelijkheid maar niet vrijblijvend. Iedereen is ontwikkelbaar. Een hoger trapje op de reïntegratie-ladder leidt tot, maar moet ook leiden tot, minder kosten en hogere opbrengsten per medewerker. In de bedrijven ligt de verantwoordelijkheid voor MO èn het financieel resultaat. MO dient voor de individuele medewerker te lonen.

Methode Programma Project Omvat projectactiviteiten Coördineert werkpakketten Levert product of dienst op Eindigt bij oplevering resultaat Baten worden gerealiseerd na afloopt - Kortere tijdsspanne Programma Projecten en lijnactiviteiten Coördineert projecten Realiseert doelstellingen Moet bewust worden afgesloten Baten worden gerealiseerd tijdens en na afloopt - langere tijdsspanne

Stijl van leidinggeven Visie en missie P R I N C I P E S personeel structuur systemen doelgroep Stijl van leidinggeven samenwerken Strategie en doelen communiceren Processen Resultaten Effecten Ontwikkelingen in omgeving Betrokken partijen

Werken met het doel voor ogen….

Resultaten Vaststellen toekomstige bruikbaarheid bestaande werkwijze, methodes en instrumenten; Vaststellen gap tussen uitgangssituatie en gewenste situatie; Effectief en efficiënt meet-, analyse- en rapportage instrumentarium; Verbetering communicatie en samenwerking; Gestroomlijnd proces mensontwikkeling; Effectieve en efficiënte methodiek mensontwikkeling; Set van effectieve en efficiënte ondersteunende instrumenten en stimuli; Versterking lerend vermogen organisatie door goede uitwisseling van kennis- en ervaring; Ontwikkelen van meet-, analyse- en rapportage-instrument om gemiddelde kosten-baten per periode per medewerker/per trede inzichtelijk te maken.

Projectgroepen SiM WSD lijnorganisatie JS RV BK Communicatie Meet-methode Kosten Baten MPB Primair Proces Methodiek Mens-ontwikkeling Meet-methode Mens-ontwikkeling Pilot SiM Beeldmerk QuickWins Keurmerk Programma Management Lerende organisatie

Primair Proces

Methodiek Mensontwikkeling Maatwerk, accent op individu; Eigen verantwoordelijkheid; Zelf regie in handen; Ontologisch veiligheidssysteem; Vertrouwensrelatie met begeleider; Ontwikkeling zonder voldoende Motivatie, Capaciteit of Gelegenheid is niet mogelijk; Regulier werk; Beperkte diagnose; Benadering vanuit mogelijkheden.

Conclusies Pilot Looptijd te kort voor valide informatie; Focus op mensontwikkeling: instroom hoger op re-integratieladder en beter financieel resultaat; heeft breed draagvlak binnen WSD. Bij Snelwerk door tijdsdruk relatief vaak instroom op trede ‘beschut intern’. Toch, of misschien wel juist daardoor, wordt regulier werk behaald. Voorhanden werk/arbeidsplaatsen cruciaal; Veel gewerkt vanuit de ‘ist’ en niet vanuit de ‘soll’; Gedragsverandering absolute voorwaarde; In pilot geworsteld met taaktoekenning aan afdelingen die niet ‘helpen’;