Ervaringen van de VRR met de live (schuim)testen Hans Luijmes Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond 1
Uitgangspunt: BRZO 99: Het bedrijf is ZELF verantwoordelijk voor veilige bedrijfsvoering !!
Taak overheid: (DCMR, I-Szw en VRR) De overheden hebben een toezichthoudende taak
VRR te streng?? Na “Odfjell”: toezicht verscherpt. Meer maatregelgericht- ipv systeemgericht inspecteren bij BRZO-inspecties Meer inspecties “in het veld” dan op de administratie Meer aandacht voor live testen van koel- en (schuim)blusinstallaties
Jaarlijks live testen: Verplicht volgens Algemene Bepaling 2.9 (1997) of 5.7 (2006), behorende bij de Bedrijfsbrandweeraanwijzing
Wat houdt een live test in? Volledige functionele test van het systeem. Schuimsysteem: Parameters systeem checken (ontwerpdruk en –debiet) Evt schuimpotten prepareren (draaien, testplaat plaatsen) Systeem activeren (eigen schuimvoorziening of brandweervoertuig)
Wat houdt een live test in (2) Metingen verrichten conform DIN 14272 of NFPA 11 (refractie, verschuimingsvoud, uitwatering, druk, debiet) Check theorie vs praktijk En tenslotte: Rapportage !!
Wat houdt een live test in (2) Koelsysteem: Alle koelsystemen van de tankput bijzetten en visueel beoordelen Iedere tank inspecteren op droge stukken (zowel dak als wand) Bij twijfel: METEN !! (bv met ultrasoon)
Resultaten live test (schuim én koel) Niet goed = Handhaving !!! Waarschuwingsbrief met termijn Last onder dwangsom Zienswijzebrief Dwangsom Bestuursdwang N.b: Te allen tijde aangifte mogelijk !!
Advies: Bij aanpassingen aan schuimsystemen o.a. letten op: Testmogelijkheden schuimpotten Aansluiting op schuimpot voor manometer Schuimpotten op tenminste railinghoogte Etc…..
Wintericing of winterizing? Slechts één letter verschil, maar grote gevolgen! Hans Luijmes Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Wat is winterizing? Voorbereiden op winterse situaties, door te zorgen dat koel- en blusinstallaties niet kunnen bevriezen
Hier hoeft het dus niet:
Waarop letten? Tijdens inspecties o.a. letten op: Goed afsluiten van kleppen Afschot leidingen Manifolds Aftappunten Tracing Hydranten
Dichtgevroren header Hi-ex installatie Oorzaak: Vlinderkleppen in pompkamer sloten niet volledig Gevolg: 5 PGS-15 loodsen zonder blusinstallatie!
Dichtgevroren header Hi-ex installatie
Hoe bevriezing te voorkomen? Regelmatige controle tijdens vorstperiodes van vorstgevoelige delen van de installatie. Controle mogelijk via aftapafsluiters Checken of deze aanwezig en functioneel zijn Procedures looprondes checken
Leidingloop
Leidingloop (2)
(mogelijke) problemen leidingloop: Supports verzakt Onderlinge afstanden tussen supports te groot Koolstofstalen leidingen vervangen door GRE, met bestaande supports
(ontbreken van) aftapmogelijkheden Opletten op hoogteverschillen vs aftapmogelijkheden
Gevolg:
(mogelijke) problemen aftappers: Aftappers worden na testen en spoelen niet dichtgezet, gevolg: Verlies capaciteit Beschadiging tankterp Aftappers verstopt met roest, gevolg: Leiding lijkt leeg, maar is dit niet => kans op bevriezing!
Tracing
Tracing De meeste tracing is niet bewaakt! Risico’s: Tracing werkt niet, blijft onopgemerkt. Systeem kan, zonder dat het bedrijf het weet, bevroren zijn en functioneert niet bij calamiteit
Hydranten? Ook hydranten kunnen problemen opleveren: Automatische leegloopinrichting Ontbreekt Is defect Zand / grindbed dichtgeslibd Controle: steeksproefsgewijs (bv door openen pumperconnection)
Hydranten
Vragen?