De file omgedraaid beter voorspellen door terug te redeneren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Roel van Dijk Project manager openbaar groen
Advertisements

Zorg op maat in een nursingtehuis
1 Regiolab Delft Eind Theo H.J. Muller Henk J. van Zuylen.
Leer de namen van de noten 1
Uitvoeringsvormen medezeggenschap Resultaten van de inventarisatie van uitvoeringsvormen medezeggenschap bij universiteiten.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Bodemdaling NW Friesland
Fuseren, samenwerken en concurreren
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Studiedag 3D Topografie Bram Verbruggen Technisch medewerker Geo-Informatie Ingenieursbureau Gemeente ‘s-Hertogenbosch Gebruikerswensen en huidige mogelijkheden.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
GigaPortGigaPort Klaas Wierenga 14 Maart 2001.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Divera TWISK SWOV - Nederland
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Met modellen breng je de boodschap goed over
ruimteconferentie 28 oktober 2008
MDAC 2014 Groep 3 The E-Harbor toekomst van de haven van Rotterdam
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Utrecht, 29 maart 2006 nieuwe technische ontwikkelingen m.b.t. eduroam eduroam voorwaarts! Paul.
Leer de namen van de noten 2
Ontwerpregels voor kruispunten
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Hoofdstuk 6 Het voorspellen van prestaties Deel 2: Vermogenvoorspellingen op architectuurniveau Prof. dr. ir. Dirk Stroobandt Academiejaar
Sneeuwschuivers en leren sneeuwschuiven myResearch Portal en het belang van workflow data analyse Richard L. Zijdeman DAI: info:eu-repo/dai/nl/
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Challenge the future Delft University of Technology School at Sea - Sea level experiment Eerste Resultaten GPS en Motion Sensor Hans van der.
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Professionele ontwikkeling
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Naam: Mijn hobby : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Hoofdstuk 1 Extern systeem en klimaatzones Paragraaf 11 t/m 14
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
1 Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? Over betrouwbaarheid van software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Studiedag 3D Topografie Gebruikerswensen & Huidige mogelijkheden Edward Verbree 28 april 2006 De Meern.
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Monitoring Harmsenbrug
April Slide 2"Insert" Date via Date & Time Sales product training Amsterdam, the Netherlands Lennart van Houwelingen Fallbrook Technologies.
1 Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde OK t/m 29 juli 2005 De Pioneers en het Pioneer effect.
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
Verkeersvoorspellingen met modellen
Ineke Meijer (namens provincie Gelderland/ Beter Benutten)
Transcript van de presentatie:

De file omgedraaid beter voorspellen door terug te redeneren Dr. Ir. J.W.C. van Lint Universitair docent Verkeerstromen Afdeling Transport & Planning Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen www.transport.citg.tudelft.nl

Inspiratie onderzoekslijn BASIM: 80 km/h zones 2003-… Pilot A13 Doel: verbetering luchtkwaliteit Maatregel landelijk invoeren (o.a. op A20) mits files niet erger worden … … A13 pilot positief bevonden Dus groen licht voor landelijke invoering! Pilot (2003-2005) Maatregel (2005 - …)

80 km/h zones De praktijk wees anders uit Capaciteits reductie van ca 11% Investering van 1,63 miljard + 375 miljoen/jr zonder maatschappelijk draagvlak Waarom? Onvoldoende naar verkeersdynamica in netwerk gekeken!

Oorzaak file A13: terugslag van A20 A13 - kleinpolderplein - A20 File slaat terug (effect) File onstaat (oorzaak)

80 km/h zones File veroorzaakt door “zwakste schakel”: A20, die faalt als eerste Omdat capaciteit ~ gem snelheid, en capaciteit maximaal bij ca 90 km/u 80 km/u limiet op A13 heeft nauwelijks effect (want A20 faalt eerst) 80 km/u limiet op A20 vervroegd en verergerd files op zowel A13 als A20!

Om dynamica in complexe (verkeers) netwerken te begrijpen en managen is nodig: Sensoren Methodes om uit real-time (sensor) data zinvolle informatie te destilleren - toestand schatten (vb: waar staan de files, wat zijn de gemiddelde snelheden) Analytische macroscopische verkeersmodellen Extended Kalman Filters (om niet geobserveerde toestand en parameters dicht bij data te houden) Verschillende meetvergelijkingen om alle sensor data aan model te koppelen (netwerkbrede data fusie) Een netwerk Frontlinie internationale state-of-the-art: TUDelft (o.a. ikzelf), MIT, U. Maryland, U.Crete, U.Cal, U.Tokyo …

Om dynamica in complexe (verkeers) netwerken te begrijpen en managen is nodig: Inzicht in de oorzaken van mogeljike problemen – diagnose (vb: een incident) Kan soms direct (uit toestand), anders: Terugredeneren en meest waarschijnlijke lokatie, aard, ernst van bijv capaciteit reductie (incident) achterhalen Toestand in netwerk

Om dynamica in complexe (verkeers) netwerken te begrijpen en managen is nodig: Inzicht in de oorzaken van mogeljike problemen – diagnose (vb: een incident) Kan soms direct (uit toestand), anders: Terugredeneren en meest waarschijnlijke lokatie, aard, ernst van bijvoorbeeld incident achterhalen Capaciteits reductie (regulier, incident?) Hier is nog nooit fundamenteel / op netwerkschaal, en vanuit vekeerstroom theorie naar gekeken TOT NU?

Nieuwe onderzoekslijn BASIM Wetenschappelijke doorbraken Multi-sensor netwerkbrede data fusie / toestandschatting Theorie- en modelvorming “terugredeneren” door koppelen fysieke modellen <-> kunstmatige intelligentie (Belief Netwerken) Link naar andere vakgebieden: Oceanografie, meteorologie Bepalen materiaalparameters Netwerkbeheer in het algemeen

Nieuwe onderzoekslijn BASIM Dynamisch Bayesiaans belief netwerk (hypothese manager) adaptief verkeerstroommodel (data integrator en voorspeller) Terugredeneren: Verschillende oplossingen mogelijk - Gelaagd / hierarchisch systeem - Toestandsruimte BBN slim discretiseren (zowel ruimte / tijd) … Voorspellen: Adaptief verkeer simulatiemodel Fastlane – EKF oorzaken xx xxx xxx xxx xxx xx xxx xx x xx x xx x xxx xxx xx x x xk xk+1 yk yk+1 xk-1 yk-1 uk-2 metingen uk-1 uk Zie slide, Terug in de tijd: BBN Heen in de tijd: adaptief hybride verkeerstroom model effecten

Utilisatie Internationaal grote en sterk groeiende markt voor DVM en verkeersmonitoring in EU, USA maar juist ook in OM Sterke internationale contacten: Tokyo, Melbourne, Crete, MIT, Maryland Concrete interesse vanuit de NL markt: ARS-T&T -> BASIM als tool om optimale monitoringsystemen te kunnen verkopen RWS-AVV -> BASIM als add-on op Fastlane (ontwikkelt TUDelft (o.a ikzelf) al voor RWS) Ik zit via als trekker ATMO “midden in” de Nederlandse DVM beroepspraktijk Innovaties Hybride probabilistisch verkeerstroom model: terugredeneren Multi-sensor netwerkbrede data fusie / toestand schatten Zie slides

Vragen!

Wie is Hans van Lint? Paar jaar gewerkt bij consultant en verkeersinfodienst Rotterdam (1997-2001) PhD “Reliable freeway travel time prediction” (2000-2004) Direct na PhD (mei 2004) Universitair Docent geworden (2006 bevorderd tot UD1) Wetenschapper met veel passie, ambitie en plezier! niet

Prestaties tot nu Grensvlak AI/Statistics en Verkeerstroomtheorie Publicaties 6 intl peer-reviewed journal articles (4 in 2005, 2006) 20+ intl peer-reviewed conference papers en 10+ conference presentaties (alle na 2002) (Snel!) groeiend (inter)nationaal netwerk Invited Member IPC & Ass Editor special sessions IEEE-ITSC conference (Toronto, Canada) Invited Member AI committee Transportation Research Board (Washington, DC) Invited talks in Nederland, China en Japan Reviewer diverse intl journals (Transp-B,-C, Research Records) en conferences Regelmatig ook in populaire media (RTV+Krant) TRAIL Fellow Veel onderzoek binnengehaald: BSIK: projecten in Transumo, ICIS en RGI 3e GS Rijkswaterstaat (o.a. FASTLANE) 0.5 min

Voorbeeld: oorzaken files? A13 -> kleinpolderplein -> A20 Sinds 2004 in de file top-3

Reguliere congestie (Vraag > Capaciteit) A13 - kleinpolderplein - A20

Zwaar ongeluk A13 - kleinpolderplein - A20 Ongeluk om 16:00

Zwaar ongeluk A13 - kleinpolderplein - A20 X Ongeluk om 16:00

Afsluiting afritten Centrum (problemen in de stad) A13 - kleinpolderplein - A20 Afsluiting/rerouting 15:00-17:00

Afsluiting afritten Centrum (problemen in de stad) A13 - kleinpolderplein - A20 X X Afsluiting/rerouting 15:00-17:00