1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING
2 n PRODUCTIEPROCES BESTAAT UIT VERSCHILLENDE PROCESSTAPPEN –ELKE STAP HEEFT ZIJN EIGEN CAPACITEIT, BENODIGDE TIJD EN GELVERDE KWALITEIT n DE ZWAKSTE SCHAKEL BEPAALT DE BENODIGDE PRODUCTIETIJD EN KWALITEIT VAN HET PRODUCT! –ANALYSE VAN DE BOTTLENECK n TIJD EN KWALITEIT GELDEN VOOR ZOWEL INDUSTRIELE BEDRIJVEN ALS DIENSTVERLENENDE BEDRIJVEN
3 n KWALITEITSZORG IS EEN INTEGRAAL ONDERDEEL BEDRIJFSVOERING EN OMVAT ALLE FASEN: –ONDERZOEK EN ONTWIKKELING –ONTWERPFASE –PRODUCTIEFASE –DISTRIBUTIE, LEVERING EN ADMINISTRATIE –AFTER SALES SERVICE
4 n ASPECTEN VAN KWALITEITSZORG: –TECHNISCHE KWALITEIT: WERKT HET GOED –FUNCTIONELE KWALITEIT: VOLDOET HET AAN DE WENSEN EN VERWACHTINGEN VAN DE CONSUMENT: GEBRUIKSVRIENDELIJK –MILIEUKWALITEIT: DUURZAAMHEID VAN HET PRODUCT, RECYCLEBAARHEID –LEVERINGSKWALITEIT: OP TIJD AFGE- LEVERD, WACHTTIJDEN, GEBRUIKSAAN- WIJZINGEN, INFORMATIEVERSCHAFFING KLANT, BEDIENINGSGEMAK ETC.
5 n KOSTEN VAN KWALITEITSZORG: –PREVENTIEKOSTEN: KOSTEN OM DEFECTE PRODUCTEN TE VERMIJDEN –INSPECTIEKOSTEN: KOSTEN OM PRODUCTEN OP TE SPOREN DIE NIET AAN DE SPECIFICATIES VOLDOEN –INTERNE FAALKOSTEN: KOSTEN GEMAAKT AAN EEN DEFECT PRODUCT VOOR VERVOER NAAR DE AFNEMER –EXTERNE FAALKOSTEN: EEN DEFECT PRODUCT DAT AAN AFNEMERS IS GELEVERD –TERUGROEPACTIES EN WETTELIJKE PRODUCTENAANSPRAKELIJKHEID
6 n METHODEN OM KWALITEITSPROBLEMEN TE ANALYSEREN –STATISTISCHE KWALITEITSCONTROLE n TIJDENS PRODUCTIE EN BIJ INSPECTIEMOMENTEN –PEILEN VAN DE KLANTENTEVREDENHEID n EVALUATIES, BINNENKOMENDE KLACHTEN, AANTAL TERUGKERENDE KLANTEN – TOETSING DOOR EXTERNE BUREAU’S n VERKRIJGEN VAN KWALITEITSCERTIFICATEN, ZOALS ISO 9000
7