Betrouwbaarheidstypologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Betrouwbaarheidstypologie
Advertisements

De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Betrouwbaarheidstypologie
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Deel 2 Betrouwbaarheid.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Verkoop- en debiteurenproces
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Betrouwbaarheidstypologie
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Procestypologie. Inkoop- en crediteurenproces
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Betrouwbaarheidstypologie
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klassieke AO Leseenheid1
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Betrouwbaarheidstypologie
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
ZijActief Koningslust
Transcript van de presentatie:

Betrouwbaarheidstypologie Handelsbedrijven à contant: behandeld filiaalbedrijf

Belangrijkste aanknopingspunten voor betrouwbaarheid Belangrijkste aanknopingspunten voor volledigheid opbrengsten en juistheid kosten Door directie geautoriseerde brutomarge, prijsprocedure. Betrouwbare werking Point of Sale apparatuur. Beginvoorraad + Inkoop – Eindvoorraad = Verkocht + Kasverschillen + Voorraadverschillen. Inventarisatie als sluitstuk van de geld-goederenbeweging

Toepassingsvraag 1 Binnen het controleteam waar je deel van uitmaakt ontstaat er discussie over de waarden waarin de BETA-formule (BV + Inkopen – Eindvoorraad = Verkocht) gemeten moet worden. Wat stel jij voor?

Kenmerkende betrouwbaarheidsrisico’s Juistheid kasverschillen Juistheid voorraadverschillen

Toepassingsvraag 2 Kun je nog een aantal andere betrouwbaarheidsrisico’s noemen die je bij dit type bedrijven vaak zult tegenkomen?

Preventieve IC maatregelen

Begroting, normen en tarieven

1.1 Begroting, normen, tarieven Verkoopbegroting, Inkoopbegroting, Begrote Brutomarge Begrote omloopsnelheid van de voorraad Begrote diefstal (Begrotingen zijn vaak per filiaal).

Toepassingsvraag 3 Waarom is het vanuit de volledigheid van de opbrengsten zo belangrijk dat de interne organisatie rond het begroten van de brutomarges adequaat is?

1.2 CT functiescheiding Hoofdkantoor: Inkoop (beschikkend), Centraal magazijn (bewarend); verkoop (intern beschikkend over te hanteren prijzen), Administratie (controlerend) Hoofdkantoor  filiaal Filiaal: bedrijfsleider (beschikkend), kassamedewerkers (uitvoerend.

Toepassingsvraag 4 Waarom zouden wij hier de kassamedewerkers vooral als uitvoerend zien terwijl ze toch bezig zijn met het verkopen van artikelen en verantwoordelijk zijn voor de voorraad geld en artikelen?

1.3 Procedures, wet- en regelgeving, richtlijnen Prijsprocedure Kasprocedure Offerte en contractprocedure bij inkoop Inventarisatieprocedure. Regelgeving op het gebied van winkelsluiting Oogtoezicht, tascontrole, zonder bon wordt niet geruild, procedure rondom retouren.

Toepassingsvraag 5 Wat zijn de belangrijkste stappen uit de kasprocedure?

Managementinformatie

1.4 Belangrijke managementinformatie Exploitatie voor het geheel en per filiaal Omzet Kostprijs verkopen Bruto marge Omloopsnelheid van de voorraad (per productcategorie) Kasverschillen Voorraadverschillen (per productcategorie

Toepassingsvraag 6 Door welke informatie blijft de directeur op de hoogte van het gelopen risico ten aanzien van de incourantheid van de voorraden?

Gegevens in bestanden  Informatie

1.5 Essentiële bestanden Inkoopbestand Crediteurenbestand Artikelbestand Voorraadbestand Verkoopbestand Het POS-systeem bevat het artikelbestand (geautoriseerde prijzen + actuele voorraad) en het verkoopbestand.

Toepassingsvraag 7 Welke maatregelen zou het hoofdkantoor moeten nemen om er voor te zorgen dat ieder filiaal met het juiste en volledige artikelbestand werkt?

Repressieve IC-maatregelen

Cijferanalyse

2.1 Cijferanalyse Werkelijke brutomarges versus begrote brutomarges per product en productcategorie Werkelijke voorraadverschillen (per filiaal) versus norm voor diefstal Werkelijke kasverschillen (per filiaal) versus norm

Toepassingsvraag 8 Waarom is de filiaalvergelijking zo belangrijk voor het beoordelen van de betrouwbaarheid van de informatie?

Verbandscontroles

2.2 Verbandscontroles Beginvoorraad + Inkopen – Eindvoorraad = Kostprijs verkopen; Afboeking artikelbestand (POS)= Opboeking verkoopbestand (POS) +/- voorraadverschillen; Afboeking verkoopbestand (POS)= Opboeking bank + kasverschillen

Toepassingsvraag 9 Tijdens de interim-controle van filiaalbedrijf constateer je voor één filiaal dat het volgende verband nooit lijkt te sluiten: Afboeking verkoopbestand (POS)= Opboeking bank + kasverschillen De controleleider is verrast en roept: Dan hebben we hem te pakken. Een mooi geval van slepen. Wat bedoelt hij?

2.3 Detailcontroles Controle op de juistheid van de gehanteerde inkoopprijzen; Controle op de juiste verkoopprijzen in het artikelbestand

Waarneming ter plaatse

2.4 Waarneming ter plaatse Inventarisatie van voorraad en kas Controle op naleving regelgeving winkeltijden

Casus Superstore

Superstore N. V. exploiteert een landelijke keten van 8 warenhuizen Superstore N.V. exploiteert een landelijke keten van 8 warenhuizen . In deze warenhuizen worden allerhande huishoudelijke artikelen verhandeld. De interne organisatie van de locale warenhuizen is als volgt: Bedrijfsleider (1) Caissières (4) Administratie (1) Bij Superstore maakt men gebruik van Point of Sale apparatuur. Alle goederen dienen van het hoofdkantoor betrokken te worden. Klanten kunnen contant, met pinpas, chipper of creditcard betalen. Regelmatig worden er vanuit het hoofdkantoor opruimingen van seizoensgevoelige artikelen georganiseerd die in de landelijke pers worden aangekondigd.

Toepassingsvraag 10 Welke risico’s bestaan er met betrekking tot de volledigheid van de verantwoorde opbrengsten bij een handelsbedrijf dat tegen contante betaling levert wel, die er bij een handelsbedrijf dat op rekening levert niet bestaan?

Toepassingsvraag 11 In hoeverre verschilt POS-apparatuur van een geautomatiseerd kasregister? Welke bestanden heeft POS-apparatuur minimaal nodig om te kunnen werken? Welke maatregelen op het gebied van biv kunnen bij Superstore de juistheid van de prijzen waarborgen?

Toepassingsvraag 12 Welke aanvullende maatregelen zou u de directie van Superstore willen adviseren om diefstal door klanten en personeel te voorkomen?

Toepassingsvraag 13 Eénmaal per jaar worden van oudsher de filialen van Superstore integraal geïnventariseerd. Dit gebeurt meestal op 2 januari en de winkels zijn dan voor publiek gesloten. Wat is uw mening ten aanzien van de geschetste procedure?

Toepassingsvraag 14 Welke informatie zou het hoofdkantoor van Superstore willen ontvangen zodat ze de gang van zaken bij de filialen kunnen beheersen?

Toepassingsvraag 15 Welke verbandscontroles zou men bij Superstore kunnen leggen?