Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Succes factoren en struikelblokken
Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Van Participatie naar Participa(c)tie
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
Wat is interactieve marketing?
Aanbesteding of Subsidie
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Management & Organisatie
Commercialisatie Fietsen
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Talent voor Talent een verkenning. Talent voor handen commercie - Thierry, Peter B marketing - Louise backoffice - Annemieke, (Manny?) bedrijfsleiding.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Doelstellingen formuleren
Samen werken aan een gezonde regio!
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Ondernemen(d) in het onderwijs
Helder denken over sociale diensten in de toekomst Een verkenning in vier werelden Frank Kalshoven De Argumentenfabriek, maart 2013.
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN? Benefits Driven Compliance.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Mark Hillen Herstel en Winst 17 mei Leden gericht op arbeidsparticipatie Brouwerij De Prael Restaurant Freud Specialisterren De Meewerkers Ctaste.
Gebiedsgerichte pilots WMO
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Ster van Succes.
Visie & Strategie.
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
Visie & Strategie.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Module 2 : Ondernemerschap Door Ingrid van Houwelingen ©2013.
Strategisch account management inleiding
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Elementaire bedrijfskunde
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Community Land Trust (CLT). FILMPJE CLT BRUSSEL nieuw woonmodel bedoeld voor mensen met een laag inkomen goedkoper: door enkel de woning en niet de grond.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 30 januari 2008 Dilemma’s in Duurzaamheid: Positie in Klimaat!
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Resultaatgericht Samenwerken
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Begroten & Budgetteren
Adviesraad Sociaal Domein
Vmbo 2 economie Goede producten?
Vmbo 2 economie Waarom werken?
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013

Peter Scholten - Scholten&VanderMeij - Sociaal marktonderzoek - Waarderingsmethoden - Bedrijfskunde - o.a. Jellinek, De Omslag. - Handboek sociaal ondernemen (2007) - Boek: “Dan ga ik liever op vakantie” (2013)

“Sociaal ondernemen” Sociale onderneming Social enterprise / Social business Sociale Firma (Pinel) Social profit onderneming Maatschappelijke onderneming Social Venture Enz.

Dus…. Veelheid aan netwerken, stichtingen, koepels, onderzoeken; Veelheid aan doelgroepen: GGZ-cliënten, gehandicapten, mensen in ontwikkelingslanden, werklozen, enz. Veelheid aan doelstellingen: arbeid, armoede, zorg, welzijn, enz. Veelheid aan boeken, onderzoeken, deskundigen en adviseurs….

Onderzoeken Erasmus (Bacq, Hartog, Hoogendoorn) KPMG: sociale firma’s in Amsterdam, 2013 Startfoundation / Labyrinth; lopend Onderzoeken gaan vaak over de kenmerken, belemmeringen, regelingen en regelgeving, criteria, enz. Sterk intern gericht. Gaat het om de naam of de resultaten? – Is Philips een sociale onderneming?

Waar moet je beginnen…? Misverstanden: – Het heeft iets met winst te maken; – Subsidies horen niet bij ondernemen; – Ondernemen is financiële risico’s dragen; – Sociale ondernemingen moeten democratisch zijn; – Ondernemen kun je leren; werken in een onderneming is niet hetzelfde als ondernemer zijn;

Waar het wel om gaat… Is er een markt? – Voor je product/dienst – Voor je maatschappelijke doelstelling Zijn de doelen meetbaar? Maatschappelijke vs financiële meerwaarde – Wat is waarde?

Sociaal marktonderzoek Wat is precies het maatschappelijke probleem dat je wilt oplossen? Wat is je doelgroep voor de maatschappelijke doelstellingen? – Alle GGZ-clienten van Nederland? Specifieke categorie? Hoe groot is de doelgroep? Omvang. Is er vraag naar je dienstverlening? – Hoe weet je dat? Signalen? “Er is heel veel behoefte aan…”

Sociaal marktonderzoek (2) Wat is de oorzaak van het probleem? – Is de oorzaak van armoede in Nederland een gebrek aan geld, of het niet goed kunnen omgaan met geld? Hoe urgent is het maatschappelijke probleem dat je wilt oplossen? – ‘Wens of noodzaak’ bepaalt de urgentie Wat gebeurt er als je niets doet?

Sociaal Marktonderzoek (3) Vóór de interventie, vóór de firma, vóór de begroting: – Wat is precies het probleem? Wat zijn de oorzaken? Sociaal ondernemen is een vooraf SMART geformuleerd maatschappelijk resultaat halen “10 mensen aan het werk?” – Voor hoe lang? Half jaar, drie jaar, … – Wat voor werk? Vrijwilligerswerk? Werken op niveau? – Mensen die anders toch wel een baan zouden vinden?

Meetbaarheid Als je een sociale doelstelling niet meetbaar maakt, kan je ook nooit beoordelen of je doel is gerealiseerd! Geen softe sociale container-doelstellingen – Zelfvertrouwen – Empowerment – Integrale dienstverlening – ‘eigen kracht ontwikkelen’ Hoe maak je dit soort zaken meetbaar? Wat veranderd er concreet?

Waarde Financiële waarde en Maatschappelijke waarde De kern van een sociale onderneming: het creëren van maatschappelijke meerwaarde Maak die maatschappelijke waarde zichtbaar! Als je zelf niet weet wat je waarde is, dan kun je die ook niet communiceren. – Stop met het communiceren van ‘kosten’

Waarde is subjectief Nou en? Dat geldt voor iedere onderneming! Waarde is wat iemand over heeft voor jouw dienstverlening; De klant koopt niet een ‘activiteit’ of ‘product’, maar een ‘effect’ of ‘resultaat’ – Vergelijk: Nike

Waardebepaling ‘bereidheid om te betalen’ – Bereidheid tot wederdienst Beleefde waarde onderzoek: ValueGame – Ranking en rating Geen kostenbesparingen! – Meestal virtueel – en het is geen doel van de onderneming

Toekomst Gaat de discussie de komende jaren over: – Criteria – Rechtsvormen – Financiële modellen – Regelingen, subsidies en fondsenwerving – Nog meer onderzoeken naar interne organisatie- modellen?

Het verschil Of gaat de toekomst over de vraag: waar maak jij het verschil? Sociaal Marktonderzoek en het zichtbaar maken van je meerwaarde zijn de kernpunten van sociaal ondernemen; de rest is ‘techniek’, die je kan leren, lezen, of uitbesteden.

Vragen en discussie? Peter Scholten