Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Vrij verkeer van werknemers
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Een in Nederland gesloten homohuwelijk moet in alle EU-landen worden erkend. EENS ONEENS.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Regeling De dienstenrichtlijn
II. SPELERS (1) Staten als regelgevers Staat als regelgever (overheid) Staat als regelgever (overheid) - rechtstreeks (nationale bronnen van nationaal.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Europese Samenwerking
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
Pensioenverzekeren over de grens
Het ondernemingsbegrip
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Jurisprudentie HvJ EG inzake grensoverschrijdende verliesverrekening
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Commercieel beleid en recht
3.4 Hoe woon je? Als je gaat verhuizen kun je een huis kopen of huren.
Kogels1 ESBL STUDIEMIDDAG 4 november 2003 HET LOKALE BELASTINGGEBIED Prof. Dr. Han Kogels.
vrij verkeer beginselen
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
Vrij verkeer Mohamed Ait-Baali Miki Zivkovic Min Lan Zhuo 2 juni 2010.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
De Euro In de Eurozone. De EU bestaat momenteel april 2015 uit 28 landen.
Juridische aspecten van een webshop
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Wetgeving overheidsopdrachten
inclusief WW PROTECTIONISME Invoerrechten Strenge regels Invoerverbod Contingentering (aantal afspreken)
Overdrachtsbelasting en reorganisaties
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer

Artikel 63 VWEU garandeert het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer): Lid 1: ‘In het kader van de bepalingen van dit hoofdstuk zijn alle beperkingen van het kapitaalverkeer tussen lidstaten onderling en tussen lidstaten en derde landen verboden.’ Lid 2: ‘In het kader van de bepalingen van dit hoofdstuk zijn alle beperkingen van het betalingsverkeer tussen lidstaten onderling en tussen lidstaten en derde landen verboden.’

Wat is kapitaalverkeer en wat is betalingsverkeer? Financiële operaties die op belegging of investering van het betrokken bedrag zijn gericht Betalingsverkeer: Lopende betalingen, dat wil zeggen de overmaking van geld als tegenprestatie voor een bepaalde transactie (zoals de levering van goederen of diensten) Hierna zal onder kapitaalverkeer tevens betalingsverkeer worden begrepen

Het verbod om het vrije kapitaalverkeer te hinderen omvat: I. Maatregelen met onderscheid Voorbeeld: Franse maatregel die een vergunning voorschrijft voor investeringen vanuit het buitenland II. Belemmeringen als gevolg van maatregelen zonder onderscheid Voorbeeld: Portugese wetgeving die – ook voor Portugezen – een vergunning voorschrijft voor het verkrijgen van een groot aandelenpakket in te privatiseren ondernemingen

Wie moeten het vrije kapitaalverkeer te respecteren? 1. Lidstaten De Italiaanse wet mag niet in Duitsland gevestigde personen verbieden investeringen in Italië te doen 2. Particuliere organisaties en verenigingen Een organisatie van banken mag geen regels opstellen die voor klanten afschrikwekkend zijn om in andere lidstaten investeringen te doen

Wie ontlenen rechten aan het vrije kapitaalverkeer? Personen (natuurlijke personen en rechtspersonen), afkomstig uit lidstaat A, die willen investeren en/of betalen in een ander land (ook wanneer dat land geen lidstaat is).

Welke rechten biedt het vrije kapitaalverkeer? Het recht om betalingen te ontvangen (en te doen) in verband met (ver)koop van goederen en/of diensten Het recht investeringen te doen, zoals: investeringen die ten doel hebben een vestiging in een andere lidstaat mogelijk te maken investeringen die belegging ten doel hebben door middel van aankoop van aandelen, obligaties of onroerend goed

Uitzonderingen op het vrije kapitaalverkeer: Artikel 65, lid 1, VWEU-excepties: uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen vermeld in het Verdrag Rule of reason-excepties: uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen erkend binnen de rule of reason

Artikel 65, lid 1 VWEU-excepties Voorwaarden Artikel 65, lid 1 VWEU-excepties De maatregel is gericht op een doelstelling vermeld in artikel 65, lid 1, VWEU De maatregel leidt niet tot willekeurige discriminatie Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil Er bestaat geen (volledige) harmonisatie inzake het gestelde doel De maatregel is geschikt voor het gestelde doel De maatregel is evenredig aan het gestelde doel

De maatregel is gericht is op een doelstelling vermeld in artikel 65, lid 1, VWEU: Deze doelstellingen zijn: Bestrijding van illegale activiteiten Bestrijding van witwassen van geld Bestrijding van handel in verdovende middelen Bestrijding van terrorisme Openbare orde Openbare veiligheid

Exceptie mogelijk als er geen economische motieven achter het gestelde doel schuilgaan De (beperkende) maatregel: De Portugese wet vereist een vergunning voor het verkrijgen van een groot aandelenpakket in ondernemingen die geprivatiseerd worden Doelstelling van de Portugese maatregel: versterking van de mededingingsstructuur van de betrokken markt modernisering en versterking van de doeltreffendheid van de productiemiddelen Gaan er economische motieven schuil achter het gestelde doel? Ja, de doelstellingen betreffen vooral economische belangen

Voorwaarden voor rule of reason-excepties: De maatregel is gericht is op een doelstelling voortvloeiend uit een dwingende reden van algemeen belang Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil Er bestaat geen (volledige) harmonisatie inzake het gestelde doel De maatregel is geschikt voor het gestelde doel De maatregel is evenredig aan het gestelde doel

De maatregel is gericht is op een doelstelling voortvloeiend uit een dwingende reden van algemeen belang: Zulke doelstellingen zijn bijvoorbeeld: Waarborgen van pluriforme en niet-commerciële televisieprogramma’s Beschermen van zekerheid en doorzichtigheid van hypotheken Handhaven van eisen van ruimtelijke ordening (bijvoorbeeld gericht op het handhaven van een permanente bevolking in een regio) Beschermen van kleinschalige landbouwbedrijven

Exceptie mogelijk als de maatregel evenredig is aan het gestelde doel De (beperkende) maatregel: In Oostenrijk is in bepaalde regio’s een vergunning vereist om eigenaar te kunnen worden van een bouwterrein Doelstelling van de Oostenrijkse maatregel: Permanente bewoning in de betreffende regio’s te stimuleren Is de Nederlandse maatregel evenredig aan het gestelde doel? Nee, het gestelde doel kan worden bereikt door kopers te laten verklaren dat zij de woning niet als tweede woning zullen gebruiken. Naleving van de verklaring kan worden afgedwongen via een verbod om een tweede woning te hebben.