Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit Microdots Werner Postma Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit Postma@stavc.nl VEBON / AVc congres 9 oktober 2006
Jonge auto’s meer gestolen percentage van totaal aantal diefstallen stijgt terugvindpercentage daalt aantal dat wegblijft stijgt
Hoe buigen we de trend om? Veel te doen Voorwaarden: veel meer voertuigen uitrusten met voertuigvolgsysteem microdotting
Waarom microdots Jonge voertuigen verdwijnen niet, hun IDENTITEIT verdwijnt door omkatten door strippen
Microdots Schijfjes kunststof of plastic Met het chassisnummer er op Met loep leesbaar Plm. 8.000 dots met lijm verspreid in voertuig Op zo veel mogelijk essentiële onderdelen
FAQ’s VIN of PIN? Hergebruik onderdelen? VIN tenzij Hergebruik onderdelen? Kan, zo lang niet van diefstal afkomstig Wanneer gecontroleerd / meerwaarde? Elke identiteistcontrole (import, schade, onderzoek, ..) Meer controles, mazen gesloten Controle in buitenland? VIN controleerbaar in Eucaris, SIS, ASF Kosten Nu aanbiedingen € 100 tot € 200
Ontwikkelingen Nederland Stuurgroep o.l.v. AVc AVc bestuur Certificering VbV Fabrikant en Product Aanbrengen Gekentekende voertuigen, werkmaterieel, pleziervaartuigen Onderwerp van gesprek in branches
Ontwikkelingen EU International Expertgroup for WOVM (Whole Of Vehicle Marking) Voorstel aan EU: microdots = voertuigeis
Ontwikkelingen wereldwijd Nieuw Zeeland: kabinetsbesluit WOVM verplicht Taiwan: WOVM verplicht gekentekende voertuigen Zuid Afrika: alle protocols zijn gereed voor invoering Australië: $ 1.5 millioen beschikbaar voor implementatie Skoda, 13 automerken in Australië, Nissan (USA xenon lampen), Mitsubishi (duurdere types GB markt)