Inhoud Wat is Nudge? Wat proberen we te bereiken? Lukt dat? Waarmee verdien je je geld? De dilemma’s…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
START DIA.
“Hoe kom ik aan klanten?”
René / #knab Knab, Fit for the Future René / #knab.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
We zijn toch allemaal gelijk…
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Ferluci.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Welkom e.v.a.. Energie Gilze Rijen is een initiatief van Club Klimaatneutraal Gilze- Rijen Opgericht in 2009 met als doel een beweging te starten naar.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Hoe kun je Geloven? 1.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Een startersgids voor innovatie
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Een samenzijn met : ELWOOD & JAKE & MICKEY.
27 januari 2011.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Samen werken aan een gezonde regio!
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
De wereld verbinden Door taalbarrières te doorbreken Door Anke Kuipers.
Crowdsourcing Tim Versluijs. Inhoud Motivatie Wat is crowdsourcing? De acht stappen De vormen van crowdsourcing Voorbeelden Voordelen en gevaren Rol van.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Rekenen groep 4.
Project Management Fails
Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Groep Colruyt en ‘participatie’
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Burgerinitiatieven.
Visie & Strategie.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Wie ben ik?.
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
‘Verduurzaming Scholenbouw ’ De wereld na 2015 ’ Een fundamentele omslag in het denken … Marco van Zandwijk Ruimte-OK Ruud van Vliet Klimaatverbond Nederland.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Ruimte voor Gelderland Gebouwd erfgoed geeft energie!
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.
Onderzoeksvaardigheden 3
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
KNHM en coöperaties Korte inleiding Freek Hasselaar 8/11/2013.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Planet2050 Healthy Planet, Happy people 1 Duurzaamheid en klimaatverandering.
Congres Podiumkunsten 2016 “Het aangaan en versterken van relaties met grote gevers” Hans Broodman en Niels Kattenberg 23 mei 2016.
Crowdfunding.
What will you do to change the
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Transcript van de presentatie:

Inhoud Wat is Nudge? Wat proberen we te bereiken? Lukt dat? Waarmee verdien je je geld? De dilemma’s…

“Verandering moet van onderaf komen…”

 “Als iedere Nederlander vandaag vijf gloeilampen vervangt door vijf LED-lampen, dan kun je mogelijk één kolencentrale sluiten.” (Marius de Geus, eko-filosoof en politicoloog)  “Als we allemaal ‘na mij de zondvloed’ denken, dan stort de wereld voor ons nageslacht in.” (Pim van Lommel, cardioloog en auteur)  “We zitten op een keerpunt. We hebben de kans om het te verpesten of het nog één keer goed te doen.” (Paul van Vliet)

“A community has the power to motivate it’s members to exceptional performance. It can provide the climate in which great things happen.” (John W. Gardner )

 “Ik zou best iets willen bijdragen, maar wat kan ik nou in m’n eentje?”  “Ik ga op de fiets naar mijn werk, maar mijn buurman vliegt twee keer per week naar Londen. Dus wat maak ik voor verschil?”  “Ach, het zijn toch allemaal maar druppels op de gloeiende plaat…”

Hier klikken voor stroom uit onze windmolen.

Ik heb groenten te koop uit eigen moestuin. Hier klikken voor stroom uit onze windmolen.

Ik heb groenten te koop uit eigen moestuin. Bespaar energie met koken! Zie tip 18, klik hier Hier klikken voor stroom uit onze windmolen.

v Ik heb groenten te koop uit eigen moestuin. Bespaar energie met koken! Zie tip 18, klik hier Hier klikken voor stroom uit onze windmolen. Wie gaat er mee naar het Fabulous Food Festival?

Herbert, je kooktip is opgepakt door Rondeel en AH. Ze gaan de verpakkingen aanpassen!

Innovatie door crowdsourcing

 “Nudge is eigenlijk een heel slim innovatie- platform.”  “Jullie reiken tot in de haarvaten van de samenleving.”  “Waar wij naar op zoek zijn, is een platform dat ‘van de mensen zelf’ is.”  “Dit kan wel eens heel groot worden.” Reacties:

 Start op: 11 – 11 – 2010 Facts: 6 maanden later:  nudgers (stippen op de kaart);  followers op Twitter;  actieve vrijwilligers.

Nudge is ervan overtuigd dat verduurzaming de optelsom is van vele stappen, klein en groot. Grote verandering is mogelijk als alle partijen, individueel én gezamenlijk streven naar een nieuwe balans tussen economische, ecologische, en sociale belangen. Visie – Overtuiging/ The company’s guiding insight into its world De visie van Nudge Guiding Insight

Nudge is een onafhankelijke onderneming die vanuit een consumentenplatform de verduurzaming van de samenleving bevordert door mensen en initiatieven te verbinden, te versterken en te versnellen. Missie – how the company acts on the guiding insight De missie van Nudge Wat is

Omzet uit: 1.Netwerk fees 2.Partnerships & sponsoring 3.Business Platform 4.Content delivery 5.Intermediair/ matchmaker 6.Consultancy & project management 7.Research (kwalitatief/ kwantitief) 8.Crowd funding & participaties 9.Licensing internationaal 24

Onze dilemma’s - de consument kan niet alles begrijpen; versimpeling is dus nodig. Maar dat gaat ten koste van de kwaliteit van de boodschap. Waar kies je voor? - we willen harder groeien; maar snelle groei gaat vaak ten koste van de kwaliteit. Waar kies je voor? - commerciële partners zijn nodig voor duurzaam business model. Hoe om te gaan met objectiviteit?