K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent www.steunpuntbov.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Advertisements

e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Natuurbescherming en vakbondswerk(?) Bert De Wel, ACV studiedienst.
Van visie naar actie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Inhoud van deze synthese :
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
CLARIN: een introductie Ineke Schuurman Coördinator CLARIN-Vlaanderen.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
“If less is more, how you’re keeping score?”* *Eddie Vedder - Society.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
eGovernment in Vlaamse gemeenten
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5%
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Visie informatievoorziening
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Kwaliteitszorg in archieven
Inleiding en Instructie
Transparantie en prestatieverbetering in de corporatiesector
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Integriteitrisico’s in kernprocessen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
RESULTATEN VAN DE BEHOEFTENANALYSE E VALUATIE DOOR J OACHIM M AACK Internet - (g)een rechteloze ruimte. Opvoeden en leren dankzij een App voor gegevensbescherming.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Een product of dienst verkopen
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Groei dossiers/ lokale opleg
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Transcript van de presentatie:

K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent

Benchmarken van eGovernment Situering: Na de vraag “Wat dienen we te doen?”, staat de vraag “Hoe goed zijn we bezig (t.o.v. anderen)?” centraal. Probleemstelling: Er bestaan tal van studies die op deze vraag een antwoord trachten te geven. Deze komen echter niet steeds tot dezelfde resultaten. Doel: Met deze studie trachtten we de onderlinge verschillen te verklaren, zwaktes en sterktes te identificeren van bestaande studies en aandachtspunten te signaleren bij het opstellen van een studie.

Benchmarken van eGovernment Janssen,D., Rotthier,S. & K., Snijkers (2003). Benchmarken van eGovernment. Onderzoeksrapport. Janssen, D. (2003). Mine’s bigger than yours: Assessing international eGovernment benchmarking. Paper gepresenteerd in Dublin.

Benchmarken van eGovernment Structuur presentatie: Deel 1: verschillen tussen de studies –Soorten –Doelen –Invulling begrip –Vergelijkend karakter –Dataverzameling en -verwerking Deel 2: indicatoren voor het meten van eGovernment.

Benchmarken van eGovernment Deel 1: Verschillen tussen de studies

1.1. Verschillende soorten studies Er werden 18 studies opgenomen in het onderzoek, opgedeeld in vier groepen: –9: aanbodzijde van eGovernment –4: focus op de informatiesamenleving eGovernment is hier een deelaspect van. –3: Tevredenheidsmeting –2: Ontwikkelen van indicatoren voor het evalueren van eGovernment

Verschillen tussen de studies 1.2. Verschillende doelstellingen Enkele voorbeelden Ontdekken van globale trends en verschillen Nagaan van readiness Identificeren van koplopers Ontwerpen van aanbevelingen ter verbetering van bestaande processen Stimuleren van het debat inzake eGovernment m.a.g. een verschillende aanpak tussen de studies

Verschillen tussen de studies 1.3. Verschillende definities van eGov Continuüm tussen enge en brede invulling van het begrip. Opstellen van criteria is afhankelijk van de invulling van het begrip. Hoe breder de invulling, hoe groter de nood aan een kwalitatieve studie. m.a.g. Vaak een beperking tot een enge invulling van het begrip. Studies die starten met het uitwerken van een concept gaan meer gerichter te werk.

Verschillen tussen de studies 1.4. Vergelijkend karakter In tijd: meten van de eigen vooruitgang In ruimte: vergelijking met andere landen (van 6 tot 196 landen) Probleem: vergelijkbaarheid van gegevens m.a.g. Vergelijken van gegevens die niet volledig te vergelijken zijn. Zelden vergelijkingen met regio’s of private sector

Verschillen tussen de studies 1.5. Dataverzameling en -verwerking Vaak gebaseerd op resultaten en gegevens uit bestaande rapporten/ tekort aan primaire bronnen Keuze van indicatoren afhankelijk van de beschikbaarheid van informatie Wel primaire gegevensvergaring bij tevredenheidsmetingen Zelden zware bewerkingen

Benchmarken van eGovernment Deel 2: Indicatoren voor het meten van eGovernment

Indicatoren voor het meten van eGov 2.1. Soorten indicatoren Inputindicatoren Outputindicatoren Impact- of effectindicatoren Gebruiks- of intensiteitsindicatoren Omgevings- of readinessindicatoren

Indicatoren voor het meten van eGov Inputindicatoren Komen zelden aan bod. Publieke IT-uitgave (per inwoner, of als % van het BBP) is een ambigue cijfer: –Wat is een IT-uitgave? –Verschillende bestuurslagen –Gecentraliseerde of gedecentraliseerde structuur –eProcurement: minder uitgeven is juist positief!

Indicatoren voor het meten van eGov Outputindicatoren Indien men zich tot deze indicatoren beperkt, interperteert men eGovernment vaak als een online dienstverlening. Zelden een onderscheid naar relevantie van gebruik van de aangeboden diensten Geen aandacht voor pro-actieve dienstverlening

Indicatoren voor het meten van eGov Gebruiksindicatoren Peilen naar het werkelijk gebruik van de aangeboden elektronische dienstverlening = take up Een stijgende aandacht voor dit soort indicatoren

Indicatoren voor het meten van eGov Impact- of effectindicatoren Deze indicatoren geven een beeld van de gerealiseerde veranderingen. Ze komen zelden aan bod. Datgene wat moeilijk te meten is krijgt opvallend weinig plaats binnen de metingen. Tevredenheidsmetingen vormen hier een uitzondering. Vaak zijn deze enkel gericht op tevredenheid bij burgers, niet bij bedrijven en overheid.

Indicatoren voor het meten van eGov Omgevings- of readinessindicatoren Geven geen beeld van eGovernment an sich, maar van de randvoorwaarden ter ondersteuning van de implementatie en ontwikkeling ervan (eSociety). –Aanwezige ICT-infrastructuur –Kennis en bereidheid om met ICT te werken –Aanwezigheid en succes van eBusiness en eCommerce –Juridische omkadering –Politieke omgeving (stabiel of niet)

2.2. Kwaliteit van de indicatoren Face validity ( = Staan de indicatoren in logisch verband met de vragen die de studie zich stelt?) Zelden een doordachte gewichtverdeling tussen de verschillende indicatoren (gekoppeld aan visie en wensen van de burgers). Content validity (= Dekken de indicatoren alle aspecten van de te meten doelstellingen?) Meer result dan proces benchmarking, en bijgevolg meer gericht op FO dan op BO Indicatoren voor het meten van eGov

DUS Bestaande studies kunnen een interessante inspiratiebron zijn inzake eGovernment toepassingen. Ze schieten echter tekort voor het bepalen van de eigen positie. DAARENBOVEN Het is te hoog gegrepen een alomvattende ranking op te willen stellen. eGov is te complex om zich in één studie te laten vangen. Evalueren en positioneren is afhankelijk van de eigen visie en punten die men zelf belangrijk vindt. Benchmarken van eGovernment