Onderzoek Internationalisering Docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De deelnemers over 16 stellingen
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Wat zou jongeren aan kunnen spreken? Hoe spreek ik jongeren aan? Etc.? Wat heb ik jongeren te bieden? Hoe kan ik vormgeven aan de MAS? Hoe de MAS inrichten.
DE WERELD EEN DORP Niet klikken Muziek: Händel: Ombra ma fu. (Xerxes)
Wil Weg Dagen – 14 februari Voorlichting over studie en stage in het buitenland International Office.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
Intercultureel vakmanschap
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
Workshop Informatievaardigheden
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Een haperend geheugen.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Enquête professionaliteit van MRen GMR, SPO Utrecht September 2010.
Enquête.
Kinderen en hun sociale talenten
OBC Bemmel ambitie aandacht aanbod.
18 november 2011.
Onderzoek Mentorschap
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Indien men de wereld vergelijkt met een dorp van 100 inwoners, rekening houdende met alle bestaande volkeren, dan zou dit dorp bestaan uit: - 57 Aziaten.
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
De oudere stagiaire.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
CAMBRIDGE ENGELS.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Effectmeting met het SIT instrument. Hoe kan een effectmeting met het SIT instrument een bijdrage leveren bij de overgang naar 2015.
Eerstejaarsproblemen
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Praktijkervaring en reflectie
:53 RIVIO-TI1 STUDENT TEVREDENHEIDSONDERZOEK TI VraagAlternatiefRespondenten Je studeert bij het clusterRivio460.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
| 1 Trainer Interculturele Effectiviteit – Talencentrum Rijksuniversiteit Groningen Toegepast psycholoog – Hanzehogeschool Interculturele Effectiviteit.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Jaarcongres Vereniging Hogescholen
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Internationalisering Docenten Hanzehogeschool Groningen Een nulmeting

Introductie Lectoraat I & IB HanzeConnect

Methodiek Onderzoek naar huidige competenties m.b.t. internationalisering docenten HG Digitale enquête Alle ± 1400 docenten HG Resultaten beschikbaar voor de hele HG Resultaten zijn ook uitgesplitst per opleiding

De Respons Populatie: alle ± 1400 HG-docenten Respons: 813 deelnemers (58%) 725 ‘relevante’ respondenten

Man of Vrouw Tabel – Geslacht Aantal % Man 424 59,9 (HG: 58%) Vrouw 284 40,1 (HG: 42%) Totaal 708 100,0

Leeftijd Tabel – Leeftijd Aantal % 21 tot en met 30 jaar 54 7,6 136 19,2 41 tot en met 50 jaar 238 33,6 51 tot en met 60 jaar 249 35,2 Ouder dan 60 jaar 31 4,4 Totaal 708 100,0

Voor de HG activiteiten verricht in het buitenland?

Voor de HG als docent in het buitenland gewerkt? Tabel – Werk als docent in het buitenland voor HG Aantal % Ja 80 11,6 Nee 608 88,4 Totaal 688 100,0

Actief geweest in Engelstalig programma? Tabel – Afgelopen drie jaar contact met studenten gehad in een Engelstalig onderwijsprogramma Aantal % Ja 287 42,4 Nee 390 57,6 Totaal 677 100,0

Engelstalige onderwijservaring? Tabel – Heeft u ooit in het Engels lesgegeven? Aantal % Ja 404 59,6 Nee 274 40,4 Totaal 678 100,0

In welke talen kan worden lesgegeven?

Taalvaardigheden

Taalvaardigheidsniveaus De Raad van Europa: “European Language Portfolio” A1, A2, B1, B2, C1 en C2. A1 = basic; C2 = native speaker Uitgangspunt HG: C1 definitie C1: “Can understand a wide range of demanding, longer texts, and recognize implicit meaning. Can express him/herself fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions. Can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes. Can produce clear well-structured, detailed text on complex subjects, showing controlled use of organizational patterns, connectors and cohesive devices.”

Engels op C1-niveau Tabel – C1 niveau Aantal % C1 of hoger 274 45,5 Lager dan C1 328 54,5 Totaal 602 100,0

C1 per opleiding

Internationale Competenties Culturele empathie Open-mindedness Sociaal initiatief Flexibiliteit Emotionele stabiliteit Self-efficacy (zelfvertrouwen)

Culturele empathie: het vermogen zich in te leven in de gevoelens, gedachten en gedragingen van leden van groepen met een andere cultuur.

Open-mindedness: het hebben van een open en onbevooroordeelde houding ten opzichte van andere groepen en andere culturele normen en waarden.

Sociaal initiatief. Dit is gedefinieerd als ‘de neiging om in een andere cultuur naar buiten te treden.’ Het gaat hier bijvoorbeeld om het kunnen aangaan van contacten met mensen van andere culturen.

Flexibiliteit: flexibel kunnen overschakelen van de enen op de andere gedragswijze, afhankelijk van wat in een bepaalde culturele context gewenst of gepast is.

Emotionele stabiliteit: kunnen omgaan met psychische stress. In een interculturele context wordt men immers geconfronteerd met afwijkende culturele en interpersoonlijke situaties, waaraan het hoofd geboden moet kunnen worden.

Self-efficacy. Dit staat voor de mate van zelfvertrouwen. Dit is geoperationaliseerd door te kijken naar de mate waarin men het ‘aandurft’ een uur hoorcollege in het Engels te verzorgen

Interculturele competenties

Competenties onafhankelijk van: De leeftijd van de docent; Het aantal jaren werkzaam als docent; Het geslacht van de docent .

Competenties hebben wel relatie met: Buitenland-ervaring; Ervaring lesgeven Engelse taal; Docenten die buiten Nederland zijn geboren, scoren gemiddeld hoger dan docenten die in Nederland geboren zijn.

International communication

Bedrijfskundige Informatica

Internationale publikaties geschreven?

Kennis status diploma’s Ik heb een goed inzicht in de status van diploma's (van mijn school / vakgebied) in het buitenland

Inzicht onderwijsstructuur Ik heb een goed inzicht in de onderwijsstructuur in andere landen.

Kennis internationale arbeidsmarkt Ik ben op de hoogte van de internationale arbeidsmarktsituatie voor studenten die afstuderen aan de school(s) waaraan ik les geef.

Attitude Internationalisering Ik vind het terecht dat internationalisering een speerpunt is voor de Hanzehogeschool.

Belang buitenlandervaring Ik vind het belangrijk dat studenten ten minste één keer tijdens hun studie een uitgebreide buitenlandervaring (in de vorm van studie of stage) hebben.

Internationalisering onderdeel van deskundigheidsbevordering? Tabel – Hebt u, in het kader van deskundigheidsbevordering, opgenomen dat u actief bent of wilt zijn op het gebied van internationalisering? Aantal % Ja 199 33,7 Nee 266 45,0 Weet niet 126 21,3 Totaal 591 100,0

Internationalisering binnen aanstelling? Tabel – Hoeveel procent van uw onderwijsactiviteiten zou u bij voorkeur voor internationale groepen willen verzorgen? Aantal % 0% 115 20,4 20% 234 41,6 40% 101 17,9 60% 46 8,2 80% 22 3,9 100% 45 8,0 Totaal 563 100,0

Voor meer informatie over het onderzoek: HanzeConnect, Erik Kostelijk e.j.kostelijk@pl.hanze.nl 06 – 200 30 619