Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
De docent als regisseur Een interpersoonlijk perspectief op lesgeven
De toekomst van de betaalinstrumenten
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Integraal Automotive Onderwijs Ellen Klatter Fontys, Pedagogisch Technische Hogeschool 11 september 2012 Opening onderwijsjaar AutomotiveCampusNL Helmond.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen Ververs Foundation seminar 29 januari 2009 Door: Ellen van den Berg, Peter Blijleven & Leanne Jansen.
ICT maakt dromen klassieke onderwijsvernieuwers waar?
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Zin en onzin van leren met ICT Wim Jochems Voorzitter Vereniging voor Onderwijsresearch VOR Themaconferentie Heerlen, 25 november 2004.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Welkom op derde symposium KENNISPOORT VERLOSKUNDE 11 DECEMBER 2008.
Zelf materiaal ontwikkelen
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.
Lidy van der Worp (RENN4)
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Alkmaar (juni 2015), Woerden (september), ECP-congres/OIZ (november) 2016: Enschede, Rotterdam, Smallingerland, Utrecht, SRE-gemeenten,……
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
Klinisch redeneren en evidence-based practice
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Ondernemerschap E43.
Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Feedback geven en krijgen
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Ondersteunen van Zelfregulatie
Educational support & innovation
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Open Universiteit Nederland
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Transcript van de presentatie:

Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester “Hele taak” modellen Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam Inhoud Wat is een “hele taak” instructieontwerp model? Waarom zijn deze modellen nodig? Welke instructieontwerp modellen hanteren de holistische benadering? Hoe wordt de holistische benadering in deze modellen toegepast? Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam Wat? Waarom? Welke? Hoe? Kenmerken “hele taak” modellen Holistische benadering Taken en inhoud worden geanalyseerd als één geheel Taken en inhoud worden geordend van simpel naar complex zonder het geheel uit het oog te verliezen Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam Wat? Waarom? Welke? Hoe? Van deeltaak modellen en een atomistische benadering van instructieontwerp… … naar “hele taak” modellen en een holistische benadering van instructieontwerp. Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam Wat? Waarom? Welke? Hoe? Deeltaak modellen Compartementalisatie Fragmentatie Niet speciaal gericht op transfer “Hele taak” modellen Integratie Coördinatie Gericht op transfer Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam Wat? Waarom? Welke? Hoe? Four component instructional design model (van Merriënboer, 1997; van Merriënboer & Kirschner, 2007) Elaboration theory (Reigeluth, 1987, 1999) Goal based scenarios (Schank, 1993/1994) Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam Wat? Waarom? Welke? Hoe? 4CID model Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam Wat? Waarom? Welke? Hoe? Elaboration Theory Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam Wat? Waarom? Welke? Hoe? Goal based scenarios Doel Missie Cover story Rol Scenario activiteiten Bronnen Feedback Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam Samenvattend Hele taak modellen: Wat? Holistische benadering van instructieontwerp Waarom? Reactie op atomistische modellen dmv integratie, coördinatie en focus op transfer Welke? 4CID, elaboration theory, goal based scenarios Hoe? Centraal stellen van leertaken, “learning episodes” en goal based scenarios Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam Meer informatie Van Merriënboer, J. J. G., & Kester, L. (2008). Whole task models in education. In J. M. Spector, M. D. Merrill, J. J. G. van Merriënboer and M. P. Driscoll (Eds.), Handbook of research on educational communications and technology (pp.441-456). New York: Routledge, Taylor & Francis Group. Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam