McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Multiple Complex Developmental Disorder
Advertisements

Zienswijze vanuit de GGZ……. …….of toch vanuit de (L)VB
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Samenspel Nieuw Vennep
Dit is de Titel Over autisme spectrum stoornissen bij kinderen met diabetes. Merlijn van Eijk Klinisch psycholoog/psychotherapeut Kinder- en jeugdspecialist.
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
Gewetensontwikkeling
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Cluster 4 gerelateerde problemen
Posttraumatische Stress-stoornis
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Het syndroom van Gilles de la Tourette
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Van begrijpen naar begeleiden
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
MARIAN 39 JAAR.
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
Angststoornissen 19 januari 2009 Yvonne Bijl.
DCD Developmental Coordination Disorder
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Stemmingsstoornissen
26 november 2007 Ticstoornissen. Agenda uur presentatie Ticstoornissen uur Filmpje uur SVIB.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Autismespectrumstoornissen
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Stoornissen bij kinderen
Je herkent het pas als je het kent
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Vakdidactische opdracht
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Het syndroom van Asperger
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
De kracht van positief opvoeden
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
© Karakter |pagina 1 Kinder- en jeugdpsychiatrie Mw. Irene Koopman Kinder- en jeugdpsychiater Clustermanager Behandelzaken Gelderland.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
STEMMINGSSTOORNISSEN
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SCHIZOFRENIE GGZ, H10 (behalve de par. over zorg en beg. en communicatie)  Schooltas blz VVT2, H3, H6 Schooltas blz
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Shea, Hoofdstuk 15 Understanding and effectively engaging people with difficult personality disorders: the psychodynamic lens. Jette van ‘t Noordende.
De DSM-5 komt er aan Psychiatrieweb.nl/presentaties7.html 17-sep-18.
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Angststoornissen en hypochondrie
Psychiatrische stoornissen
Neuropsychiatrische syndromen na een beroerte.
Transcript van de presentatie:

McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl

Agenda (Y) Presentatie MCDD Verwerkingsopdracht Filmfragment

McDD (Y) Multiple complex Developmental Disorder

Criteria Buitelaar en Van der Gaag (L) Gebrekkige regulatie van gevoelstoestanden en angsten Gebrekkig sociaal gedrag Aanwezigheid van denkstoornissen

Kenmerken (Y)regulatie van affecten Intense angst Vreesachtigheid of fobie Paniekaanvallen Primitieve angsten Gedragsmatige terugval Emotionele en stemmingsschommelingen

Kenmerken sociaal gedrag (L) Sociale desinteresse Vermijding sociale contacten Grenzeloze contactname Geen bestendige relaties Aanklampende ‘haatliefdesrelaties’ (o/v) Gebrek empathie

Kenmerken denken (Y) ≠ Gedachtegang ≠ Fantasie & werkelijkheid Snel verward Overwaardige gedachten

Differentiaaldiagnose (L) Comorbiditeit ADHD Hyperactiviteit – ADHD ODD Leerstoonis Hechtingsstoornis Tics + Gilles de la Tourette Angststoornis Gegeneraliseerde angststoonis Dwangstoornis Stemmingsstoornis Depressie + manie Milde verstandelijke handicap Andere aan autisme verwante stoornis Milde verstandelijk handicap

Autisme versus Schizofrenie Onderzoek (Y) Autisme versus Schizofrenie

Etiologie &Pathogenese (L) Erfelijkheid (neuropsychiatrische aandoening) > kans psychotische ontwikkeling ≠ sociaal contact & denken

Diagnostiek (Y)

Behandeling (Y) Stimulatie van de normale ontwikkeling Structurering omgeving Behandeling storend gedrag McDD Voorkomen en < angsten

Aanpak (L) individuele aanpak zorgen voor rust en voorspelbaarheid de specifieke gedragskenmerken van het betreffende kind kunnen begrijpen visualisatiemethode kunnen toepassen en het taalgebruik aanpassen structuur aanbrengen in tijd, ruimte en activiteit

veel structuur: een voorspelbaar lesprogramma structuur in tijd (dagindeling, volgorde van taken en lesindeling, bezigheden, aansturen van werktempo) structuur in ruimte (eigen werkplek, prikkelarme omgeving, iedere activiteit zijn eigen plek) structuur in 'regels' (roosters, regels, looproutes, wijzigingen, beloning, straf) structuur in taken (omgang met materiaal, stappenplan, werken naar zichtbaar eindproduct) structuur in omgeving (houding, duidelijk, voorspelbaar, consequent, neutraal) een voorspelbaar lesprogramma een directe, sturende onderwijsomgeving (doe dit, doe het zo, etc.)

Prognose (Y) > kans Schizofrenie > kans op manisch depressief

Literatuur /websites Hoofdstuk 7 uit: Asperger in Meervoud, autisme en haar randgebieden. Red. M.F.Delfos, uitg. SWP Een vreemde wereld: M.F.Delfos, uitg. SWP Diverse artikelen uit balans 2003, 2004, 2008 www.balansdigitaal.nl www.mcdd.info www.mcdd.be

‘Als autisme niet opvalt’ DVD-fragment ‘Als autisme niet opvalt’