KGT2008 grensoverschrijdende verkenning naar de maritieme toegankelijkheid van Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Duurzaamheid en kosten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Omvang van de ambachtseconomie
Beheer en exploitatie binnensportaccommodaties
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Financiële transparantie in zorg en maatschappelijk vastgoed ir. George Müller MRE MFA Lab MFA Exploitatiemodel.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Praktijkcase: MKBA herstructurering van bedrijventerrein ‘Groene Poort Oost’ CE Delft, Arno Schroten 28 mei 2009.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
Lineaire functies Lineaire functie
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Standaard-bewerkingen
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Op reis naar een dierentuin
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Centrummaten en Boxplot
Algemene Ondernemersvaardigheden
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
D’hooghe Joost januari 2013 RENTABILITEITSANALYSE - GRANEN VOOR DE KORREL -
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Informatie avond leerjaar 4
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Transcript van de presentatie:

KGT2008 grensoverschrijdende verkenning naar de maritieme toegankelijkheid van Kanaalzone Gent-Terneuzen

KGT 2008 Grensoverschrijdende verkenning naar de maritieme toegankelijkheid van Kanaalzone Gent-Terneuzen, in het licht van de logistieke potentie KGT 2008

Doel project Resultaat project Probleem gedragen beleidsvoorbereiding middels onderzoek- en processpoor Resultaat project concrete projectvoorstellen eind 2008 voor VL/NL besluitvorming Probleem geen gemeenschappelijk gedragen probleemstelling vóóraf KGT2008

Ambtelijk sturend / controlerend   Omgeving KGT2008 Bewindslieden NL + VL Stakeholders- Advies forum (SAF) Voorzitters Voorzitters Beslissend Technische Schelde Commissie Uitvoerend Projectgroep KGT2008 Adviserend Ambtelijk sturend / controlerend KGT2008

Projectwerking Processpoor Onderzoekspoor Proces gestuurde besluitvorming Stakeholders related management Joint fact finding Kwaliteitsborging Onderzoekspoor Projectspecifieke leidraad (VL standaard methodiek & NL OEI- leidraad) Kosten-batenanalyse Kwaliteitsborging Academische onderzoekstoets Second opinions CPB & VL/Nl Commissie m.e.r. KGT2008

Doorloop van het project september 2006 - maart 2007: probleemanalyse maart 2007 - eind 2008: KBA-fase januari 2009: SAF-eindadvies februari 2009: second opinions CPB & Commissie m.e.r. 2009: gezamenlijk VL-NL politiek besluit KGT2008

Handel- en goederen-stromen KGT2008 Probleemanalyse Locatie-keuze Knel- punten Handel- en goederen-stromen Scheepvaart zee- en binnenvaart

Essentie Probleemanalyse Probleemanalyse beschouwd uit oogpunt van logistiek, vestigingsplaatskeuze & scheepvaartontwikkelingen. Door wachttijden, afnemende betrouwbaarheid en gemiste schaalvoordelen worden door verscheidene bedrijven in Kanaalzone hogere kosten ondervonden/verwacht. Door hogere kosten en afnemende betrouwbaarheid van de aan- en afvoer is/wordt de Kanaalzone minder aantrekkelijk als vestigingsplaats voor betreffende bedrijven. KGT2008

Oplossingsrichtingen Projectalternatieven Probleemanalyse Oplossingsrichtingen Nulalternatief Projectalternatieven Verschil in ontwikkeling = effecten Kosten-batenanalyse: monetariseren van effecten KGT2008

Kosten-batenanalyse Levert informatie ten behoeve van besluitvorming, ze vervangt die niet. Geeft een overzicht van alle effecten van mogelijke oplossingen voor maritieme toegankelijkheid KGT Vertaalt de effecten zoveel mogelijk in geld, zodat de invloed op de welvaart van Nederland en Vlaanderen bepaald kan worden Netto Contante Waarde: verschil tussen baten en kosten (discontovoet: NL en VL systematiek verschillend) KGT2008

Verschillen NL en VL KBA systematiek Vertaling van toekomstige kosten en baten naar huidige waarde (contante waarde) is verschillend tussen NL en VL Om de vertaling te maken wordt een discontovoet (rente) gebruikt In NL: 2,5% voor kosten en 5,5% voor baten In VL: 4% voor zowel kosten als baten Bij gelijk patroon van kosten en baten in de tijd is het saldo van baten en kosten in VL systematiek hoger dan in NL systematiek KGT2008

KGT onderzoeksprogramma Technische- en kostenstudies Directe transporteffecten Nautische veiligheid Milieutoets Indirecte strategische welvaartseffecten Verkeerstoets Kosten-batenanalyse Meerwaarde opties en financieringsmogelijkheden KGT2008

Oplossingsrichtingen 1. Grotere (en daardoor ook meer) schepen 2. Meer schepen 3. Andere aanvoerroute of aanvoerwijze van goederen 4. Nieuwe overslaglocatie in Kanaalzone 5. Ontwikkelen van andere economische activiteiten (relevant als andere oplossingsrichtingen maatschappelijk niet rendabel zijn) KGT2008

Projectalternatieven Uitbreiding (Grootste Schip) Grote Zeesluis buiten complex 366 x 49 x 14,5 m Grote Zeesluis binnen complex 366 x 49 x 14,5 m [a] Kleine Zeesluis buiten complex 265 x 37 x 12,5 m Grote Binnenvaartsluis 6-baks duwconvooi VI b Kleine Binnenvaartsluis 4-baks duwconvooi VI b Diepe Binnenvaartsluis klein zeeschip met diepgang 7,6 m [a] Andere Aanvoer via R’dam, Vlissingen gelijk aan grote binnenvaartsluis Insteekhaven zeeschip met diepgang 16,7 m [a] ter vervanging van Middensluis KGT2008

Toekomstscenario’s 3 externe scenario’s 3 interne scenario’s Regional Communities Biobrandstoffen Strong Europe Industrieel Global Economy Logistiek leiden tot verschillen, zowel in nulalternatief als projectalternatieven voor: - lading - schepen - passagetijden KGT2008

Relevante lading KGT (mln. ton) 2005 2020 2040 Huidig 63,0 RC/Bio 75,6 73,3 SE/Industrieel 90,0 103,0 GE/Logistiek 105,9 161,8 KGT2008

Gemiddelde passagetijd KGT (minuten) Nulalternatief 2005 2020 2040 Huidig 65 RC/Bio 72 74 SE/Industrieel 93 144 GE/Logistiek 143 259 KGT2008

Reductie gemiddelde passagetijd projectalternatieven t. o. v Reductie gemiddelde passagetijd projectalternatieven t.o.v. nulalternatief RC/Bio (2040) 10-16 Minuten bij Zeesluis en Binnenvaartsluis Nihil bij Insteekhaven SE/Industrieel (2040) 75 Minuten bij Zeesluis, 50-55 minuten bij Binnenvaartsluis Toename bij Insteekhaven: 10 minuten GE/Logistiek (2040) 100-150 Minuten bij Zeesluis 10 Minuten bij Diepe Binnenvaartsluis Toename bij Grote en Kleine Binnenvaartsluis: 8-12 minuten Toename bij Insteekhaven: 20 minuten KGT2008

Oplossend vermogen van de alternatieven in tijd en geld (wachttijden en transportkosten) Scenario Global Economy-Logistiek 2040 Nul-alternatief Grote Zeesluis buiten Grote Zeesluis binnen Kleine Zeesluis buiten Grote Binnenvaart sluis Kleine Binnenvaart sluis Diepe Binnenvaart sluis € T Binnenvaart 8,25 161 -0,3 -66 -0,1 -43 -0,2 -29 -79 0,3 45 Zee-vaart 24,6 569 -0,6 -417 -365 0,36 -321 2,0 335 1,9 307 0,9 -179 Totaal 19,2 259 -2,3 -152 -1,9 -121 -1,7 -100 -0,4 7 12 -0,9 -11 € Transportkosten (€/ton): Verschil projectalternatieven t.o.v. nulalternatief; huidige transportkost 2005: 8,81 €/ton voor binnenvaart; €18,81 voor zeevaart; €13,51 gemiddeld T Gemiddelde passagetijden (minuten): Verschil projectalternatieven t.o.v. nulalternatief; huidige gemiddelde 2005: 60 minuten voor binnenvaart, 85 minuten voor zeevaart KGT 2008

Aanlegkosten x M€ (≠ Contante Waarde) Verwerking in KBA In KBA wordt met Contante Waarde gerekend Beginjaar van uitgaven en bouwtijd ook van belang Investeringskosten in project + bijkomende werken Naast investeringskosten ook beheer, onderhoud, vervangingsinvesteringen en verwerving van grond Marges -15% +20% Exclusief BTW Project Investeringskosten Grote Zeesluis buiten complex 1.203 Grote Zeesluis binnen complex 975 Kleine Zeesluis buiten complex 966 Grote Binnenvaartsluis 238 Kleine Binnenvaartsluis 227 Diepe Binnenvaartsluis 324 Insteekhaven 775 Bijkomende werken bij Grote Zeesluis 860 KGT2008

Netto Contant Waarde (NCW) per scenario NL/VL samen RC / Biobrandstoffen SE / Industrieel GE / Logistiek NL syst VL syst Grote Zeesluis Buiten - 1,69 - 1,45 - 1,40 - 1,00 + 0,47 + 2,08 Grote Zeesluis Binnen - 1,51 - 1,29 + 0,33 + 1,69 Kleine Zeesluis Buiten - 0,88 - 0,78 - 0,61 - 0,38 + 0,98 + 2,25 Diepe Binnenvaartsluis - 0,25 - 0,21 - 0,10 0,00 + 0,72 + 1,38 Grote Binnenvaartsluis - 0,17 - 0,12 - 0,04 + 0,05 + 0,54 + 1,01 Kleine Binnenvaartsluis - 0,18 - 0,15 + 0,56 + 1,04 Insteekhaven - 0,77 - 0,73 - 0,46 - 0,32 - 0,42 - 0,24 KGT 2008

Gevoeligheidsanalyses Andere combinatie extern en intern scenario Raming van transportbaten Kosten van aanleg Fasering en timing van aanleg Varianten Indicator voor “robuustheid” onderzoeksresultaten KGT2008

Conclusies KGT-onderzoek Oplossingsrichting Andere overslag (insteekhaven) biedt te weinig oplossend vermogen voor de gesignaleerde problematiek Grote zeesluis heeft hoogste probleemoplossend vermogen, zowel voor zee- als binnenvaart In laagste scenario alle P-alternatieven negatieve NCW Bij GE/Logistiek scenario heeft in zowel Nederlandse als Vlaamse systematiek de kleine zeesluis buiten complex de hoogste NCW van alle onderzochte projectalternatieven: in Nederlandse systematiek gevolgd door de diepe binnenvaartsluis in Vlaamse systematiek gevolgd door de grote zeesluis buiten complex KGT2008

Onderzoeksresultaten Gemeenschappelijk VL-NL politiek besluit KGT2008 Unaniem SAF-advies Gemeenschappelijk VL-NL politiek besluit KGT2008

info www.kgt2008.be www.kgt2008.nl