1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Edushock leerfestival
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De “ leraar” als rolmodel
Inleiding in de Civiele Techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Mag ik u voorstellen ....
HOOFDSTUK 12 Media.
Het krijgen van een kankerdiagnose, alsook het behandelingsproces, maakt het voor patiënten moeilijk om het leven ‘gewoon’ verder te zetten. De ervaring.
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Naar het Jaareinde toe
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Leer de namen van de noten 2
Het verwerken van onderzoeksgegevens
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Professionele ontwikkeling
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Inkomen 22 Begrippen H7.
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Schitterende Organisaties®
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Enquête.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Watervogels herkennen
Beheer van de restfractie
Leerlingen ontwikkelen apps
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
UvA Matching Bèta-gamma & Future Planet Studies Rick Vermin
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Leren in een werkende omgeving
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Tuinvogels herkennen.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Open Universiteit Nederland
Transcript van de presentatie:

1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart De Kruif a en Prof. Martin Valcke b a Fac. Diergeneeskunde b Fac. Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Nieuwe media! Beter onderwijs? Voucher Coaching innovatieproject

Structuur Equine obstetrics ~ FoalinMare project Meerwaarde multimedia Implementatie? Onderzoek en resultaten Implicaties Conclusies 2

Responssysteem 3

4 Vraag: Gebruikt u een respons systeem in uw lessen? –0 = neen –1 = ja

Conclusies Interactieve video > klassiek hoorcollege “Guided” gebruik meerwaarde Combinatie klassiek en innovatief onderwijs duidelijke meerwaarde Implementatie innovatie aandachtspunt Evaluatief onderzoek primaire proces helpt bij maken van instructiekeuzes 5

Equine obstetrics 1 “Bevalling bij het paard” Complex geheel aan kennis en vaardigheden Ook voor experten uitdagend Klinische onderwijs lastig (timing bevalling, aantal studenten, delicaat, enz.) 6

Equine obstetrics 2 Analogie “Bevalling bij mens” Oplossing: –Dummies –Ontwikkeling multimedia, interactieve DVD, Complex geheel aan kennis en vaardigheden Deze oplossingen zeldzaam in diergeneeskunde (budget, aantal studenten) 7

Responssysteem Vraag: Gebruik je een DVD met interactieve video in je onderwijs voor het ontwikkelen van complexe kennis en vaardigheden? –0 = neen –1 = ja 8

FoalinMare project ( Interactieve DVD Combinatie: –life video en schematische voorstelling –animaties –focus op manipulaties bij normale en abnormale bevalling (verkeerde ligging, complicaties, …) Zelfstudie (?) 9

FoalinMare project ( 10

Responssysteem Wat is volgens jouw belangrijkste impact van gebruik interactieve video zoals FoalinMare: –0 = geen impact –1 = motivatie –2 = kennisverwerving (concepten, theorie) –3 = vaardighedenontwikkeling –4 = eerste oriëntatie op complex kennisdomein 11

Meerwaarde multimedia Hattie (2009): interactieve video: 441 studies, gemiddelde effect size d =.52 Gebruik multimedia: –Verhoogt kennisacquisitie –Verhoogt kennistoepassing –Verlaagt cognitieve belasting –Versterkt self-efficacy 12

Hoe implementeren? Zelfstudie? Combinatie gewoon onderwijs? 13

Onderzoek 14 Controleconditie Exp. Conditie 1: unguided individual DVD use Exp. Conditie 2: guided individual DVD use Exp. Conditie 1: guided classroom DVD use

Responssysteem Welke implementatie hoogste effect op kennis- en vaardighedenontwikkeling? –0 = klassiek hoorcollege –1 = individueel unguided DVD gebruik –2 = individueel guided DVD gebruik –3 = klassikaal guided DVD gebruik –4 = geen idee 15

T2 16 Controleconditie Exp. Conditie 1: unguided individual DVD use Exp. Conditie 2: guided individual DVD use Exp. Conditie 1: guided classroom DVD use Exp. Conditie 1: unguided individual DVD use Exp. Conditie 2: guided individual DVD use Exp. Conditie 1: guided classroom DVD use 1 week Controleconditie T1T3

Onderzoek T 0, T 1 en T 2 –Voorkennistest (kennis, cognitieve component vaardigheid) –Cognitive load –Self efficacy 17

Resultaten T 1 –Kennisacquisitie: geen significante verschillen –Skills acquisitie: significante verschillen Experimentele condities superieur Guided expert use superieur 18 Skills acquisition

Resultaten T 2 –Kennisacquisitie: boost effect in controlegroep (na DVD) –Skills acquisitie: significante verschillen Significante toename voor iedereen ( > T 1 ) Experimentele condities superieur Guided expert use superieur 19 Knowledge acquisition

Implicaties Multimedia: –DVD heeft meerwaarde –Guided usage heeft added-value Combinatie DVD – klassiek –Meerwaarde om kennisacquisite te versterken 20

Conclusies Interactieve video > klassiek hoorcollege “Guided” gebruik meerwaarde Combinatie klassiek en innovatief onderwijs duidelijke meerwaarde Implementatie innovatie aandachtspunt Evaluatief onderzoek primaire proces helpt bij maken van instructiekeuzes 21

22 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart De Kruif a en Prof. Martin Valcke b a Fac. Diergeneeskunde b Fac. Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Nieuwe media! Beter onderwijs?