Business Marketing Sabine Vermuyten 2011-2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Business mapping Business model canvas.
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
H4: Begrijpen van de markt
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
HOOFDSTUK 12 Media.
1 The Netherlands of Tijden veranderen.
Business Marketing Management
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Kostprijsberekening bij KMO
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Facility management en inkoop
Leer de namen van de noten 2
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud.
Welvaart Hoofdstuk 2.
Business Marketing Management
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing vandaag en morgen
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Management Accounting Management Control
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
5.1 Wat kun je doen met groen?
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Projectwijzer 1 H2. Acquisitie en Verkoop Middenkader Engineering.
H6 – Business-to-businessmarkten
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Lesbrief Markt & Overheid
Distributiebeleid.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
H6 – Business-to-businessmarkten
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Business Marketing Sabine Vermuyten 2011-2012

Praktische afspraken Handboek: Business Marketing Management, W. Biemans, Noordhoff Uitgevers PPT’s, cases en opdrachten op Toledo Mondeling examen x% PE x%

H1: Wat is Business Marketing?

Definitie van Business Marketing “Business Marketing is de marketing van goederen en diensten aan bedrijven, overheden en non-profit- instellingen, die ze óf gebruiken voor de (ondersteuning van de) productie van hun eigen goederen of diensten, óf doorverkopen aan andere zakelijke klanten”

Definitie van Business Marketing Douwe egerts  carrefour (om te verkopen aan consumenten): trademarketing Douwe egberts  carrefour (om aan te bieden aan werknemers) : B2B (fabrikant – zakelijke klant ) Douwe egberts reclame op tv / kortingsbonnen (b2C ) consumermarketing

Indeling zakelijke klanten Drie groepen: Bedrijven/commerciële organisaties Overheidsinstanties Institutionele organisaties

Bedrijven/commerciële organisaties Gebruikers Original Equipment Manufacturers (OEM’s) Distributeurs Eén bedrijf kan tot meerdere categorieën behoren Gebruikers (bedrijven die staal kopen voor auto’s mee te maken) OEM ( intel : onderdelen worden in product gestoken maar blijven onder originele vorm beschikbaar Distributeur : Kopen producten aan om ze doorteverkopen of te leasen

Overheidsinstanties Kenmerken koopproces: Vaak politieke invloed Complexe besluitvorming Bureaucratie Wettelijke richtlijnen Administratieve procedures Vaak politieke invloed Vaak enorme bedragen Overheid soms enige klant Complexe besluitvorming : duurt lang omdat het niet snel wordt goedgekeurt (oosterweelverbinding)

Institutionele organisaties Non-profit & aan overheid gelieerde organisaties Kenmerken koopgedrag: Slechte kostenbeheersing Soms beperkte inkoopvaardigheden Werken met budgetten (Weinig nadruk op prijs) Gezamenlijke inkoop met collega-instellingen Instututionele organisaties, opsplitsen in 2 orgs

Indeling zakelijke producten Investerings- of kapitaalgoederen Grondstoffen Halffabrikaten Componenten Hulpstoffen Verbruiksgoederen (MRO’s) Diensten Investerings of kapitaalgoderen: rollend materieel (gebouwen, machines) (goederen die kunnen afgeschreven worden) Grondstoffen (producten die weinig of geen bewerking hebben ondergaan en worden verwerkt in eindproduct ) Halfabrikaten :grondstof die bewerkt word en nadien nogis bewerkt word (stalen platen gaan naar bedrijf auto’s) Componenten : goederen die niet meer worden bewerkt maar er wel worden ingestoken (banden, gps) Hulpstof,: electriciteit, gas , koelwater, stikstof (voor ijsmachine sneeuwpiste) Verbruiksgoedederen (maintenants repair and operating) : kuist producten kuisvrouw, printpapier Diensten (verzekeringen, marketeers, boekhoudkantoren, schoonmaakkantoren)

Marktkenmerken Specifieke kenmerken van zakelijke markten: Afgeleide vraag (vaak) Inelastische vraag Fluctuerende vraag Beperkt aantal klanten Complex koopgedrag Specifieke invulling marketingmix

Afgeleide vraag

Afgeleide vraag Pull-effect End-use-marketing

Inelastische vraag Prijsveranderingen hebben weinig of geen effect op gevraagde hoeveelheid

Fluctuerende vraag Zakelijke vraag kent hogere fluctuaties dan consumentenvraag Kleine veranderingen in consumentenvraag kunnen leiden tot grote toename of afname van zakelijke vraag Levensverwachting van product Rekening houden met naijleffecten Kleine veranderingen: vliegtuigen aankopen door bedrijf  aanbod stijgt weer

Beperkt aantal klanten Klein aantal klanten => belang van relatiemarketing! Hoog volume van transacties Geografische concentratie Vaak ook klein aantal aanbieders Airbus : bv maar 100 klanten -1 zou erg zijn

Complex koopgedrag Aankopen gedaan door Decision Making Unit (DMU) Complex aankoopproces Approved vendor list Dmu: groep personen die de aankoopbeslissingen maken of beinvloeden Complex aankoopproces: dmu en grote aankopen, grote bedragen, duurt lang, er kan soms jaren zitten tussen 2 aankopen (relatiemarketing) Approved vendor list: dmu werkt met lijst van goedgekeurde leveranciers

Specifieke invulling marketingmix Product is belangrijkste P Kwaliteit! Aftersales service! Distributie: vaak korte distributiekanalen, directe inkoop Communicatie: persoonlijke verkoop! Nadruk op relatiemarketing => verhogen van klantaandeel

Duale marketing Zelfde product zowel leveren aan zakelijke klanten als consumenten Voordelen: Extra verkopen Schaalvoordelen Profiteren van professionele imago Nadelen: Onvoldoende kennis over nieuwe markt Onvoldoende scheiding markten Bv ikea Eerst business markt laptops en dan op markt voor klanten

Belangrijkste verschillen B2B, B2C Schema Term B2C B2B Voorzien in de behoefte van individu/gezin organisaties Aantal beslissingsnemers klein groot Duur van het besluitvormingsproces kort en eenvoudig lang en complex Omvang van de aanschaf klein in waarde en volume groot in waarde en volume Gevolgen verkeerde aanschaf beperkt mogelijk heel groot Aard van producten en diensten vaak standaard aangepast Kanalen vaak lang meestal kort Promotie Reclame persoonlijke verkoop Kosten voor overstap andere leverancier laag vaak hoog Aantal klanten veel beperkt Vraag autonoom afgeleid