Oudere werknemers in het hbo Vervangingsvraag van oudere werknemers Oudere werknemers is de oplossing voor de vervanging van oudere werknemers (Korver 2006) Oudere werknemers/(semi) professionals vragen om een dialoog over het arbeidsvermogen (Zinsmeister 2009) Hoe gaan we dat doen in het HBO
Werkgevers over het arbeidsvermogen van oudere werknemers Werkgevers spelen een cruciale rol in de participatie van ouderen (Taylor 2006): Bij een positieve arbeidsrelatie zullen ouderen blijven participeren Probleem van leidinggevenden: korte termijn visie op inzetbaarheid, negatieve stereotyperingen van ouderen doen de ronde
Het arbeidsvermogen van oudere werknemers Fysieke veroudering; ouderen zijn in fysiek opzicht gemiddeld minder dan jongeren. Mentale veroudering; vermindering van de ‘fluid abilities’: redeneren, analyseren, snelheid, geheugen nemen af vanaf ongeveer 25 jaar. Economische veroudering: Kennis en vaardigheden verliezen hun waarde wanneer er geen vraag meer naar is (Kerkhoff: relatieve veroudering)
De psychologische veroudering, de ontwikkeling van de cognitie
Wie zijn de oudere docenten, enkele kenmerken Diversiteit onder ouderen is groot. Vermogen met complexiteit om te gaan op basis van eigen ervaringen: experts Realiseren van situaties die als zingevend worden ervaren. Autonome (semi) professionals Ouderen willen aangesproken worden op hun kwaliteiten
Beleid rond oudere werknemers De dialoog als onderdeel van de arbeidsrelatie tussen leidinggevende en docent is cruciaal om oudere optimaal in te zetten (SBO) Ontwikkelingsgericht voor autonome individuen ipv uitsluitend en beschermend beleid voor de categorie
Hoe kunnen we de dialoog in de arbeidsrelatie organiseren en faciliteren: Uitdaging voor de leidinggevende, de uitvoerende en de ondersteuner.