Bezitsmeting huishoudens Onderzoek naar het gebruik van spaarlampen in huishoudens Taskforce Verlichting, 17 juni 2009 SenterNovem Utrecht
1 LightRec Wat is LightRec? Opgezet door producenten en importeurs van verlichting Voldoen aan Nederlandse (Besluit BEA) en Europese (WEEE Directive) regelgeving Opzetten van inzamelsysteem voor gasontladingslampen en –armaturen Doelstelling is om alle aangeboden spaarlampen, TL-buizen en armaturen in te nemen en te recyclen 330 deelnemers Gefinancierd middels de zichtbare verwijderingsbijdrage
2 LightRec Hoe bereikt LightRec haar doelstellingen? Uitvoering geven aan inzameling en recycling middels systeem van uitvoerder (NVMP) Deelname aan campagnes van gezamenlijke productstichtingen Initiëren van initiatieven om: Consumenten voor te lichten Scholenprogramma’s Inzamelmiddelen Fijnmazige inzameling via retail Samenwerking met andere productstichtingen (klein huishoudelijk, batterijen, printercartridges, etc.)
3 Bezitsmeting GfK onderzoek onder 3000 respondenten Hoeveel lichtpunten heeft een ‘gemiddeld’ huishouden? Hoeveel daarvan hebben ‘zuinige’ lichtbronnen? Waar koopt men zijn verlichting? Hoe dankt men zijn verlichting af? Hiermee krijgen we inzicht in de stroom die vrijkomt uit huishoudens en die dus ingezameld en verwerkt moet gaan worden
4 Bezitsmeting Resultaten 400 miljoen lampen totaal 57 lichtbronnen per huishouden Hiervan 9 spaarlampen (plus 5 TL-buizen en 2 LED-lampen) Hiervan 6 in gebruik Gemiddeld 1 kapotte spaarlamp in huis 88% huishoudens heeft minstens 1 spaarlamp 80% minstens 1 TL-buis 23% minstens 1 LED-lamp
Bezitsmeting 5 Groot # lampen Laag % Hoog % Klein # lampen
Bezitsmeting 6 Klein # lampen Groot # lampen Hoog % CFL Laag %
Bezitsmeting 7 39% 27% 14% 13% 8% 11% 1% 38% 48%
8 Conclusie Effect uitfasering Verwachting: explosieve stijging gebruik spaarlampen (vervanging van 291 mio niet-energiezuinige lampen) Duurt aantal jaar voor deze worden afgedankt (geeft tijd om consumenten te informeren) 2/3 van consumenten weet niet dat spaarlampen apart ingeleverd moeten worden Wees voorbereid: nú gezamenlijk inzetten op vergroten bewustwording van consumenten (gedragsverandering kost tijd) Aansluiting bij campagne uitfasering: “Spaarlamp stuk? Lever hem in!”
Logistiek systeem 9 Koptekst Tekst
Logistiek systeem 10 Koptekst Tekst