Bezitsmeting huishoudens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klimaatquiz Als 500 leerlingen een jaar lang geen aluminiumfolie gebruiken om hun boterhammen te verpakken, besparen ze energie. Hoeveel? a) De energie.
Advertisements

Bereik de prospecten die uw mailing willen !. July Agendapunten Update Resultaten van de test-mailing 2005 Voorstelling van de nieuwe mailing.
DE AFVAL KENNISQUIZ.
Meer huishoudelijk afval recyclen
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Retail Marketing Services
Waarom meedoen met Wecycle?
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Energiebesparing in het huishouden
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Het kan met Zon op Castricum
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Psychologie en energiebesparing
DE AFVALRACE1/6 Stelling 1 Op elke Nederlander (dat zijn er ruim 16 miljoen) zijn er meer dan tien elektrische apparaten. Waar = groen Niet waar = rood.
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Informatieavond Nijlân 5 september Kengetallen gemeente totaal lichtmasten Kosten per lichtmast per jaar gem. € 70,- –Beheerkosten € 40,-
Start.
Bouwfysica Verlichting
Lennert Priem 2b.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Succesvol samenwerken
Beoordelen van docenten loont de moeite!
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Marketing Werkgroep 6.
Neem onderstaande tabel over en vul hem in:
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Maart 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Beleid dementiezorg VGZ 2013
Energiesoorten bewegingsenergie elektrische energie
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Nieuwe uitdaging…… Een mooie kans??
DE AFVALRACE1/6 Stelling 1 Op elke Nederlander (dat zijn er ruim 16 miljoen) zijn er meer dan tien elektrische apparaten.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
Waarom de Campagne Energieke Scholen?  Energiebesparing en verbetering binnenklimaat  Verbetering leerprestatie  Vermindering ziekteverzuim  Besparing.
Hoe leg ik een drainage aan
Gemeente Schagen voorstel inzamelscenario’s
Rapportage marktverwachting lampenverkoop in Nederland Onderzoek in opdracht van Stichting LightRec.
Inloopavond gemeente Leek 9 september 2015 Proefproject Openbare Verlichting gemeente Leek (beleving presentatie)
Benchmark MPZ werkgroep monitoren Over gegevens 2011.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
Wijzigen inzamelsysteem voor kunststofverpakkingsmateriaal.
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Energiebesparing zonder grote moeite.
Voedselverspilling In kader van VROM programma Ketengericht Afvalbeleid >> Als het gaat om milieu en leefomgeving.
Energie van Eigen Dak 1.0 Besparen zonder moeite.
Werkgroep LED: Lambert Mertens Ger janssen
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
GfK Supermarktkengetallen
De diftar-paradox: een inleiding Koos van Dael
Transcript van de presentatie:

Bezitsmeting huishoudens Onderzoek naar het gebruik van spaarlampen in huishoudens Taskforce Verlichting, 17 juni 2009 SenterNovem Utrecht

1 LightRec Wat is LightRec? Opgezet door producenten en importeurs van verlichting Voldoen aan Nederlandse (Besluit BEA) en Europese (WEEE Directive) regelgeving Opzetten van inzamelsysteem voor gasontladingslampen en –armaturen Doelstelling is om alle aangeboden spaarlampen, TL-buizen en armaturen in te nemen en te recyclen 330 deelnemers Gefinancierd middels de zichtbare verwijderingsbijdrage

2 LightRec Hoe bereikt LightRec haar doelstellingen? Uitvoering geven aan inzameling en recycling middels systeem van uitvoerder (NVMP) Deelname aan campagnes van gezamenlijke productstichtingen Initiëren van initiatieven om: Consumenten voor te lichten Scholenprogramma’s Inzamelmiddelen Fijnmazige inzameling via retail Samenwerking met andere productstichtingen (klein huishoudelijk, batterijen, printercartridges, etc.)

3 Bezitsmeting GfK onderzoek onder 3000 respondenten Hoeveel lichtpunten heeft een ‘gemiddeld’ huishouden? Hoeveel daarvan hebben ‘zuinige’ lichtbronnen? Waar koopt men zijn verlichting? Hoe dankt men zijn verlichting af? Hiermee krijgen we inzicht in de stroom die vrijkomt uit huishoudens en die dus ingezameld en verwerkt moet gaan worden

4 Bezitsmeting Resultaten 400 miljoen lampen totaal 57 lichtbronnen per huishouden Hiervan 9 spaarlampen (plus 5 TL-buizen en 2 LED-lampen) Hiervan 6 in gebruik Gemiddeld 1 kapotte spaarlamp in huis 88% huishoudens heeft minstens 1 spaarlamp 80% minstens 1 TL-buis 23% minstens 1 LED-lamp

Bezitsmeting 5 Groot # lampen Laag % Hoog % Klein # lampen

Bezitsmeting 6 Klein # lampen Groot # lampen Hoog % CFL Laag %

Bezitsmeting 7 39% 27% 14% 13% 8% 11% 1% 38% 48%

8 Conclusie Effect uitfasering Verwachting: explosieve stijging gebruik spaarlampen (vervanging van 291 mio niet-energiezuinige lampen) Duurt aantal jaar voor deze worden afgedankt (geeft tijd om consumenten te informeren) 2/3 van consumenten weet niet dat spaarlampen apart ingeleverd moeten worden Wees voorbereid: nú gezamenlijk inzetten op vergroten bewustwording van consumenten (gedragsverandering kost tijd) Aansluiting bij campagne uitfasering: “Spaarlamp stuk? Lever hem in!”

Logistiek systeem 9 Koptekst Tekst

Logistiek systeem 10 Koptekst Tekst