Redactioneel schrijven Les 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Hoera, een oudergesprek!
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Redactioneel schrijven Les 1
Een lessenserie van drie lessen
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 5. Globale indeling les 5 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenKlassikale.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
De dag van het solliciteren Blok 1
Presentatie Bijeenkomst 3
Samenvatting Havo 5.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Lezen: doe het goed voor
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Anders kijken, anders doen
Een beoordeling schrijven
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Passend onderwijs.
Bestuurder Navigator Heeft pen en papier
Observeren rapporteren
NSCCT Instructie groep 4
Een instructie schrijven
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Les 4: Observeren Les 4:
Schrijven Zakelijke brief.
E-health domotica E-learning
Observeren Les 2.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
E health, Domotica en E-learning
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Les 3: regels en afspraken met de klas
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Project gamemarket Les 1.
NSCCT Instructie groep 7
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Redactioneel schrijven Les 2

Globale indeling les 2 5 minuten Klassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 10 minuten Klassikale instructie over redactievergaderingen 15 minuten Redactievergaderingen: redacties kiezen onderwerpen voor elk artikel 10 minuten Klassikale instructie over observerend leren 15 minuten Expertgroepen oriënteren zich op schrijfopdracht 25 minuten Expertgroepen: schrijfplan maken a.d.h.v. observerend leren 10 minuten Redactievergadering: vorderingen bespreken & afspraken maken 10 minuten Klassikale nabespreking van de les en bespreken huiswerk

5 minuten. Klassikale terugkoppeling naar vorige les 5 minuten Klassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken Vragen / onduidelijkheden over les 1 of deze les?

10 minuten Klassikale instructie over redactievergaderingen De redactievergadering vindt iedere les plaats. Die redactievergadering is er in de eerste plaats om goed in de gaten te houden hoe alles verloopt. Er wordt overlegd over de samenwerking, de taakverdeling en (de vordering van) het eindproduct. Om de redactievergadering goed te laten verlopen, is het raadzaam voor iedere les een agenda op te stellen. Vragen, opmerkingen, tips?

15 minuten. Redactievergaderingen: redacties kiezen 15 minuten Redactievergaderingen: redacties kiezen onderwerpen voor elk artikel In je redactie ga je de verschillende onderwerpen voor de verschillende artikelen kiezen. Kijk goed naar de inbreng van iedereen en houd rekening met het lezersprofiel dat jullie hebben opgesteld!

10 minuten Klassikale instructie over observerend leren De basis voor een goed artikel is een doordacht schrijfplan. Maar hoe pak je dat aan, het schrijven van een schrijfplan? Iedereen heeft zo zijn of haar eigen aanpak. Van elkaars aanpak kun je echter veel leren! Door te kijken naar hoe iemand dat doet, doe je ideeën op hoe jij het beter of anders kunt doen. Uitleg aan de hand van observatieopdracht op de site: Leerling – Observatieformulieren – Observatie Les 2

Je gaat observeren hoe een andere leerling uit de expertgroep het schrijven een schrijfplan aanpakt. Van tevoren oriënteer je je eerst op de schrijftaak. Als je observeert, let je op de manier van aanpak: - beschrijf hoe de leerling het maken van het schrijfplan aanpakt; - beoordeel de aanpak: wat gaat goed?, wat gaat minder goed?; - geef adviezen: wat kan er beter?. Je maakt aantekeningen terwijl je kijkt en luistert en je schrijft de antwoorden bij de drie punten die hierboven staan, op. Je moet daar later iets over kunnen vertellen. Gebruik hiervoor het observatieformulier van de site. Nadat je elkaar hebt geobserveerd, bespreek je elkaars aanpak.

15 minuten Expertgroepen oriënteren zich op schrijfopdracht Met je expertgroep ga je de opdracht die bij jouw artikel hoort eens goed bekijken. Begrijp je de opdracht? Hoe ga je het aanpakken? Wat zijn de eisen? etc. De verschillende opdrachten zijn te vinden op de site: Leerling – Schrijfopdrachten – Opdracht Ingezonden brief Opdracht Uiteenzetting Opdracht Beschouwing Opdracht Recensie Opdracht Column

25 minuten Expertgroepen: schrijfplan maken a.d.h.v. observerend leren De opdracht voor je in tweetallen uit. Na tien minuten wissel je van taak. De laatste vijf minuten bespreek je met het observatieformulier het resultaat met elkaar. Op de site staan de verschillende schrijfplannen: Leerling – Schrijfplanformulieren – Schrijfplan Ingezonden brief – Schrijfplan Uiteenzetting – Schrijfplan Beschouwing – Schrijfplan Column – Schrijfplan Recensie. en het observatieformulier: Leerling – Observatieformulieren – Observatie les 2

10 minuten Redactievergadering Bespreek in je redactie de vorderingen en maak duidelijke afspraken.

10 minuten Klassikale nabespreking van de les en bespreken huiswerk Hoe heb je deze les ervaren? Wat ging goed? Wat ging minder goed en waar lag dat aan? Wat vond je van de werkvormen (in expertgroepen observeren, redactievergadering)? etc. Voorbereiding Les 3: - Lesevaluatie invullen, te vinden op de site: Leerling – Evaluatieformulieren – Les 2 - Schrijfplan afmaken, zie ook op de site bij: Leerling - Schrijfplanformulieren

Einde Les 2 Redactioneel schrijven