Een startersgids voor innovatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Menno Karres Lead Auditor
maar… dilemma groeicontrol flexibiliteit familiebedrijf.
“Hoe kom ik aan klanten?”
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
© de vries business consultancy, 2008
Omzet.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Denken in versnelling en Groei
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
2C1’s Excellent Vision. Mission: 2C1’s Excellent Vision wil in de markt opvallen doordat onze klanten hogere rendementen behalen dan die bedrijven waarvoor.
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
H7: Productmanagement.
Proces en Product.
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Quality Function Deployment
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Van Barometer naar Netwerken Mr. Peter E. ter Horst Lector Innovatief Ondernemen.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Project Management Fails
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Stelt u zich eens voor….. …er is een probleem in uw bedrijf…
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Personeelsessie LOKO.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Strategische Businesspartner
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
JUNIOR COMPANY TRAINING LEERLINGEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Hoe verkoop je logopedie? Mieke Wilterdink. Waar zijn wij goed in? Hard werkenHard werken Plannen bedenkenPlannen bedenken Plannen uitwerkenPlannen uitwerken.
Daarvoor moet je opvallen! MEER OMZET?.  Waarom heb ik een reclame bureau nodig / schoenmaker blijf bij je leest  Wie zijn Reclamebureau Lansingerland.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Les 1. die ik met vallen en opstaan leerde: Als je iets wilt bereiken, moet je je focussen, keuzes maken én doorzetten.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Een product of dienst verkopen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Presentatie bedrijfsplan
Dit is onze bedrijfsnaam
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Jij als werkplekbegeleider!
Rapportage van voortgang of status
Jij als werkplekbegeleider!
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Ontwikkeling, wij als EBS
Inspelen op innovaties
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Een startersgids voor innovatie Innoveren kun je leren Een startersgids voor innovatie

Waarom innoveren? Waarom moeten we innoveren? Omdat ons product van vandaag morgen door de klant niet meer gekocht wordt. (tegen dezelfde prijs) Anderen bieden een beter product De klant krijgt andere alternatieven aangeboden Omdat marktgroei gekoppeld is aan innovatie Door te innoveren groeit de waarde van de onderneming

Wat is innoveren? Innoveren is het vernieuwen van producten of diensten. Verbeterde functionaliteit Echt nieuwe functies Goedkoper Veel goedkoper Sneller Veel sneller Etc. De kunst is niet om 1 keer een succesvolle innovatie te doen maar om dat keer op keer te doen

Voorbeelden van vernieuwing Vernieuwd winkel interieur Vernieuwde winkel formule Nieuw product Nieuwe, verbeterde verpakking Product verbeterd

Wat is eigenlijk uw product? In welke business zit u eigenlijk? Hoe ziet de klant dat Hoe ziet de klant dat in de toekomst? Hoe ontwikkelt zich de business door de technologische mogelijkheden?

Hoe pak ik het aan? Begrijp ik wat de klant wil? Begrijp ik wat de klant in de toekomst wil? Begrijp ik wat de klant van mijn bedrijf (mijn merk) verwacht/accepteert? Ken ik mijn (on)mogelijkheden? (technologisch, sales, distributie) Weet ik waar ik kennis en kunde kan halen?

Hoe pak ik het aan? (2) Heb ik in mijn business plan investeringen voor product vernieuwing meegenomen? Heb ik menskracht met de juiste kennis om tenminste de product management activiteiten uit te voeren?

Product management De basis voor product vernieuwing is het herkenbaar opstellen van iemand die de huidige producten managed. D.w.z. het als een hoofdtaak ziet om de winstgevendheid van de product range te optimaliseren door verbetering en vernieuwing. Bij complexere portfolio’s is daarbij een financiële rapportage langs de product-as belangrijk!

De stappen Onderzoek de huidige en toekomstige wensen en verwachtingen van de klant. Analyseer de huidige marketing proposities op basis van die wensen en op basis van huidige performance (SWOT) Stel een wens specificatie in klantentaal op voor een nieuwe of verbeterde propositie. Wees kritisch op het vermijden van intern, technisch jargon. Een klant moet het begrijpen.

De stappen (2) Brainstorm nieuwe concepten gebaseerd op de wens specificatie of doe een QFD sessie Kies een concept op basis van attractiviteit en nieuwheid Brainstorm oplossingen voor de eventuele problemen die nog in het concept zitten Maak het concept demonstreerbaar voor de klant.

De stappen (3) Test de kansen van het concept bij bestaande en nieuwe klanten. Stel vast hoe groot het marktpotentieel is. Maak een eerste business plan op basis van de resultaten en een ruwe inschatting van de ontwikkel en de marketing kosten. Indien aantrekkelijk, maak een plan voor het omzetten van het concept naar een maakbaar product.

De stappen (4) Benoem een project team met een heldere opdracht. Zorg dat het team getraind is in het uitvoeren van dit soort projecten. (zie ook www.projecttraining.nl) Start het project met een kick-off sessie waarin alle informatie die geleid heeft tot het project gedeeld wordt. Geef het team vrijheid in de uitvoering maar check regelmatig de voortgang.

Aandachtspunten Zorg dat in het project de marketing activiteiten en de product ontwikkel activiteiten goed op elkaar blijven aansluiten! Hou het punt waarop afspraken met klanten over eerste leveringen gemaakt moeten worden zorgvuldig in het oog en weeg de risico’s goed af op dat moment. Durf tijdig je verlies te nemen als het niet goed gaat .

Hebt u nog vragen of hulp nodig. Neem dan contact met ons op Hebt u nog vragen of hulp nodig? Neem dan contact met ons op! De Vries Business Consultancy www.verbeterdezaak.nl