Ventielen • Een zeer grote verscheidenheid. • Meerdere categorieën: • Zijn bedoeld om de cilinders te bedienen. • Een zeer grote verscheidenheid. • Meerdere categorieën: aantal aansluitpoorten - 2, 3, 4 of 5; aantal posities - 2 of 3.
ALGEMEENHEDEN
Cijfercodes Het eerste cijfer geeft het aantal aansluitpoorten aan. Het tweede cijfer geeft het aantal posities aan. 2 / 2 3 / 2 4 / 2 4 / 3 5 / 2 5 / 3 AANTAL AANSLUITPOORTEN AANTAL POSITIES
Ventielsymbolen 2/2 4/2 3/3 5/3 3/2 5/2 4/3
CONSTRUCTIE
Constructief Klepventielen Schijfventielen Schuifventielen
KLEPVENTIELEN
2/2 klepventielen Klik figuur voor animatie In ruststand worden de klep-ventielen gesloten gehouden door een veer. Zij worden vooral toegepast als stopventielen in een persluchtnet of voor niet-corrosieve media. In ruststand is er geen lucht- doorgang vanaf poort .1 Klik figuur voor animatie
SCHIJFVENTIELEN
4/2 schijfventiel Klik figuur voor animatie
SCHUIFVENTIELEN
Schuifventielen Beschikbaar als 3/2-, 3/3-, 5/2-, 5/3-, …. ventielen. Groot aantal uitvoeringen, bedieningen en montage-mogelijkheden (in lijn, op basisplaat, enz…).
Soorten schuiven Met pakkingen op de schuif (dynamische schijfpakkingen) Met pakkingen in het lichaam (statische pakkingen) Zonder pakkingen
Dynamische schijfpakkingen Een schijfpakking is een vlot-tende pakking waarvan de buitendiameter het ventiel-lichaam net raakt. Door het verschil in druk wordt de pakking aan een kant tegen de zijwand gedrukt en zorgt dus voor de afdichting tussen ventiellichaam en schuif. Ingevolge de geringe dikte van de pakking is de wrijving zeer miniem.
VOORBEELD
Schuifventiel - Dynamische pakkingen Klik figuur voor animatie
Schuifventiel - Statische pakkingen De pakkingen zitten in de voering en de schuif zelf heeft geen pakkingen. De voering bestaat meestal uit afstand-hulzen waartussen de pakkingen ge-klemd worden. Er worden verschillende pakkingmodel-len gebruikt. Het voorbeeld hier is een lippakking met inwendige metalen ver-sterking. Deze constructie geeft een zeer perfecte afdichting op de schuif met een minimum aan wrijving. Klik figuur voor animatie
VOORBEELD
Schuifventiel - Statische pakkingen Schuif staat rechts.
Schuifventiel - Pakkingloos Deze ventielen hebben een samenhorende voering en schuif. De afwerking is zo precies dat pakkingen overbodig zijn. Klik figuur voor animatie
Op basis van een schuif en voering uit hard geanodiseerd aluminium met een Teflonlaag Samenhorende precies afgewerkte stukken uit aluminiumlegering. Machinaal fijn en parallel bewerkt, om de hoogste kwaliteit van afwerking te bekomen. Unieke teflonlaag (NITUFF®). Licht en corrosiebestendig. Eenvoudige en compacte vorm. 5
Schuifventiel - Pakkingloos Schuif staat links.
Schuifventiel - Pakkingloos Schuif staat rechts.
Resultaat - Pakkingloos Zeer lage wrijving. Snelle en constante antwoordtijd. Robuust. Corrosiebestendig. Lange levensduur. 8 7 8 8 8
Pakkingloos = Lange levensduur zonder storingen …. 100-200 miljoen schakelingen Douwe Egberts, België: 90 ventielen haalden 250 miljoen cycli in elf jaar en werken nog steeds perfect! 9 10 10 10 10
Pakkingloos en flexibiliteit bij toepassingen …. Voedingslucht Gesmeerde, ongesmeerde en droge lucht. Luchtfiltering, slechts 40 mm. Toepassingen bij lage druk en vacuüm. Ontworpen voor verschillende toepassingen Perslucht/vacuüm op elke aansluitpoort om alle functies in het net te combineren. Maximum debiet Gleuven in de voering. 10 11 11 11 11
De pakkingloze oplossing .... Snelle & eenvoudige installatie Onverliesbare schroeven. Uitgebreid gamma basisplaten. Compact en esthetisch. Snel, soepel en gebruiksvriendelijk. Minimum onderhoud Roest- en corrosiebestendig Eenvoudige vormgeving Werking zonder problemen 11 12 12 12 12
Pakkingloos is vooral …. kostenbesparend Minimaal en constant luchtverbruik (20-40 ml/min). Ingebouwde snelheidsregelaars. Minimum stuurdruk. Spoelen laag vermogen. Eenvoudige en goedkope installatie. Minimum onderhoud. Competitieve prijzen. Positieve overlapping tijdens de spoelbediening Teflonlaag 14 14 14 14
IN LIJN <=> OP BASISPLAAT 2 soorten ventielen volgens hun constructie IN LIJN <=> OP BASISPLAAT
VOORBEELD IN LIJN
Ventielen in lijn - Super X
5/2 schuifventiel
Ventielen in lijn - M/20000
VOORBEELD OP BASISPLAAT
ISO-schuifventielen - UM/22000
5/2 en 5/3 ventielen - MIDIµSTAR
Schuifventiel - Pakkingloos 5/2 pneumatische sturing
Onderverdeling van de ventielen volgens functie en poortnummering
2/2 klepventiel 1 2 12 10 1 2
2/2 klepventielen In ruststand worden de klep-ventielen gesloten gehouden door een veer. Worden vooral toegepast als stopventielen in een perslucht-net of voor niet-corrosieve media. In ruststand hebben wij geen doorgang vana f poort 1. De stuurdruk op 12 geef t de verbinding poorten 1 - 2. Klik figuur voor animatie
3/2 ventiel WAAROM ?
3/2 ventiel WAAROM ? Een 2/2 kan niet ontluchten.
3/2 klepventiel
Bediening van een enkelwerkende cilinder (door 3/2 ventiel) Het ventiel wordt in zijn ruststand gezet door de ingebouwde veer. De voeding in poort 1 is dicht. De ontluchting gebeurt via de poorten 2 - 3 De zuigerstang is ingetrokken 1 2 3 12 10
Bediening van een enkelwerkende cilinder (door 3/2 ventiel) Door op de drukknop te duwen ontstaat een doorgang voor de perslucht van 1 naar 2 De drukknop moet ingedrukt blijven tot op het einde van de uitgaande slag 12 10 1 2 3
3/2 schuifventiel - Normaal gesloten 1 2 3 12 10 2 12 10 3 1
3/2 schuifventiel - Normaal open 1 2 3 12 10
4/2 ventiel WAAROM ?
4/2 ventiel WAAROM ? Een 3/2 heeft maar 1 uitgang; dit is te weinig voor een dubbelwerkende cilinder.
4/2 schijfventiel 1 3 2 4 Klik figuur voor animatie
5/2 ventielen WAAROM ?
5/2 ventielen WAAROM ? 2 uitgangen voor het aansturen van een cilinder, geconstrueerd met een schuifventiel, wordt een 5/2 ventiel.
5/2 schuifventiel 1 2 4 5 3 14 12
Bediening van een dubbelwerkende cilinder (door 5/2 ventiel) 1 5 3 12 14 4 2 In ruststand is er, door de wer-king van de veer, doorgang van de perslucht 1 naar 2 waardoor de zuigerstang wordt ingeduwd. De ontluchting gebeurt via de poorten 4 - 5.
Bediening van een dubbelwerkende cilinder (door 5/2 ventiel) 12 14 1 5 3 4 2 Door op de drukknop te duwen ontstaat een doorgang voor de perslucht van 1 naar 4. De stang gaat uit. De ontluchting gebeurt via de poorten 2 - 3.
5/3 ventielen WAAROM ?
5/3 ventielen WAAROM ? Een 5/2 laat geen tussenstop toe.
5/3 schuifventiel - Gesloten middenstand 1 2 4 5 3 14 12
5/3 ventielen - Gesloten middenstand Als de schuif in middenstand staat (rustpositie) zijn alle poorten afgesloten. 1 4 2 3 5 14 12
5/3 ventiel - Gesloten middenstand Schuif rechts: verbinding poorten 1 - 4 en 2 - 3. 1 4 2 3 5 14 12
5/3 ventiel - Gesloten middenstand Schuif links: verbinding poorten 1 - 2 en 4 - 5. 1 4 2 3 5 14 12
5/3 schuifventiel - Open middenstand 2 4 1 5 3 14 12
5/3 ventiel - Open middenstand Als de schuif in middenstand staat (rustpositie) is de voedingspoort afgesloten en ontluchten alle andere aansluitpoorten. 1 2 4 5 3 14 12
5/3 ventiel - Open middenstand Schuif rechts: verbinding poorten 1 - 4 en 2 - 3. 1 4 2 3 5 14 12
5/3 ventiel - Open middenstand Schuif links: verbinding poorten 1 - 2 en 4 - 5. 1 4 2 3 5 14 12
5/3 schuifventiel - Middenstand onder druk 2 4 14 12 5 1 3
5/3 ventiel - Middenstand onder druk Als de schuif in middenstand staat (rustpositie) staan de uitlaatpoorten onder druk. 1 4 2 3 5 14 12
5/3 ventiel - Middenstand onder druk Schuif rechts: verbinding poorten 1 - 4 en 2 - 3. 1 4 2 3 5 14 12
5/3 ventiel - Middenstand onder druk Schuif links: verbinding poorten 1 - 2 en 4 - 5. 1 4 2 3 5 14 12
BEDIENINGS-MECHANISMEN
Bedieningsmechanismen Drukknop (paddestoel) Draaiknop Noodstop met sleutel Sleutel Verzonken drukknop Kantelnok Rol Pneuma-tische piloot Elektropneuma- tische piloot Stift Hefboom