ROM voor psychologen in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat denkt men over euthanasie in Benelux?
Advertisements

Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
KWALITEITSZORG november 2012
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Innoveren voor gezondheid
NOSMO Studiemiddag - Utrecht, 1 maart 2013 Dr. Marc J. Noom
Ervaringen in samenwerking
ROM als interventie Omdat geen cliënt hetzelfde is
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Ledenbijeenkomst Prestatie-Indicatoren Opvang Stichting Federatie Opvang Amersfoort, 8 februari 2012.
de feiten en de cijfers Samen werken aan werk de feiten en de cijfers.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Hans Leutscher | 21 september Grote sprong voorwaarts!
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
ROM: het mes snijdt aan 2 kanten. Dr
Routine Outcome Monitoring
Fuseren, samenwerken en concurreren
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Prestatie-Indicatoren GGZ en VZ
Wat heeft de verzekerde aan TOPGGZ TOPGGz, 20 januari 2010 Dr. R. Luijk, beleidsadviseur Zorg Zorgverzekeraars Nederland.
Monique E. Belinfante-van Gelder Locatiedirecteur Behandeling en Zorg
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Diseasemanagement in de praktijk
Agenda – Kennismakingsrondje
Nieuwe vrienden maken en
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Benchmark 2007 Ingrid Middelkoop Projecmedewerker werkgroep Benchmark.
Ingrid Middelkoop Projectmedewerker werkgroep Benchmark
Assertive Community Treatment
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Patientveiligheidsprogramma en de prestatie-indicatoren
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
Forensische (F)ACT Symposium Resocialisatie 18 april 2013
Goed Bestuur bij schoolbesturen Primair Onderwijs Dr Edith Hooge Lector ‘School en Omgeving in de grote stad’ Hogeschool van Amsterdam
Ontwikkeling van autonomie: van speelbal tot deelnemer
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Van twee werelden het beste
TOPGGz , wat heeft u eraan? En wat hebben wij aan u?
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Terugblik visitatieproces  Proces van kwaliteitsbewustzijn op gang gebracht  Inspirerend voor professionals  Groot belang voor afdelingen (erkenning!)
Uitkomsten Onderzoek Goed Geregeld Uitgezet onder 47 adviseurs van vrijwilligerscentrales en -steunpunten en onder 58 lokale vrijwilligersorganisaties.
Kernprocessen van de Act methodiek
Drs. J.P.C. de Meer, IKN VIKC, 7 juni 2007 Methodiek ter ontwikkeling indicatoren toegepast op de richtlijn gedifferentieerd schildkliercarcinoom.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Uitgangspunten SynQuest. Pagina 2 Deelnemende partijen Rivierduinen Buitenamstel Geestgronden Reinier van Arkel GGZ Breburg Dimence GGZ Noord Holland.
FADO 2011 Stigmatisering van Verslaafden ‘In de driehoek’, Utrecht, 17/11/2011 Masha Spits & Suzan Oudejans Mark Bench VOF.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
ROM: de objectieve blik op de behandeling Dr. Udo Nabitz, Prof. Jack Dekker GZ psycholoog en onderzoeker Arkin Hoogleraar Psychologie, VU Amsterdam Dag.
Het Zorgclustermodel Alexandra Sillen, Hans Kamsma,
Transcript van de presentatie:

ROM voor psychologen in de praktijk Dr. Udo Nabitz, Drs. Irma Höfte Portefeuillehouder Kwaliteit, Sectorbestuur NIP Utrecht, 9 December 2013 ROM-NIP-Dec2013-V3kort

Missie van het NIP de wetenschappelijk gefundeerde Het NIP bevordert de wetenschappelijk gefundeerde professionele beoefening van de psychologie en behartigt de belangen van de aangesloten leden. De beroepsvereniging wil daarbij een bijdrage leveren aan het maatschappelijk welzijn. 9 december 2013 ROM - NIP

Inhoud 1. Van Prestatie Indicatoren naar ROM Ontwikkelingen 2007 – 2011 2. ROM in de Ambulante Zorg Resultaten ASI en de DASS 3. ROM in de Forensische Psychiatrische Zorg Resultaten van de HoNOS 4. Conclusie 9 december 2013 ROM - NIP

1. Van Prestatie Indicatoren naar Reguliere Outcome Monitoring 9 december 2013 ROM - NIP

Aanleiding en uitgangspunten Paradigma in de zorg: Kosten en Kwaliteit Implementatie hervorming zorgstelsel Financiering, marktwerking, DBC en prestatie Technische infrastructuur en grote organisaties Wetenschappelijk onderzoek RCT en innovatie Wetgeving kwaliteitswet, Cliëntenraden en WGBO Voorbeeld ziekenhuis: mortaliteitscijfers Burger is klant en wil transparantie en kwaliteit 9 december 2013 ROM - NIP

Terugblik 1990 PIGG en LMR gaan onder 2000 Benchmarkproject GGZ thermometer (Eta Mulder en Riet Aarsse) 2004 Introductie DBC en DIS 2006 Jaardocument Maatschappelijk Verantwoording en eerste PI (Jan Tromp en Eta Mulder 2007 Stuurgroep Transparantie GGZ en VZ (Dick Kaasjager en Eta Mulder) 2007 Participatie NIP in stuurgroep Transparante GGZ 2009 Oprichting van ZiZo, technische en organisatorische knelpunten 2011 Stichting Benchmark GGZ 9 december 2013 ROM - NIP

Definitie Prestatie-Indicator Een indicator is een meetbaar aspect van geleverde zorg waarvan op basis van wetenschappelijk onderzoek is aangetoond, of door middel van consensus tussen experts aannemelijk is gemaakt, dat het een aanwijzing geeft over de kwaliteit van de zorg (Campbell 2002). Er kan dan onderscheid gemaakt worden tussen structuur-, proces- en uitkomstindicatoren. 9 december 2013 ROM - NIP

Conceptueel model PI ? database interne verbetering behandeling input Externe Verantwoording Inspectie en VWS Inkoop informatie Keuze infromatie Etalage infromatie database interne verbetering ? behandeling input uitkomsten Naar prof. J. Walburg 9 december 2013 ROM - NIP

ZiZo en projectstructuur Galant CIBG Stuurgroep PR en Com. TNO Mediquest Projectgroep Basisset Projectgroep Zelfstandige Projectgroep Forensische Projectgroep Basisset Plexus Sirm Hoogleraren Miletus ZiZo Projecten Somatische zorg Gehandicatenzorg Apotheken 9 december 2013 ROM - NIP

Ontwickelingen 2007-2011 Opzet van een database via CIBG Evaluatiestudies (Transo, TNO, PWC) Beperkte commitment van de partijeen 168 instellingen leveren aan over 2007 Visualiseringsrapport 2007 – 2012 Veel discussie over betrouwbaarheid Visualiseringsrapport Discussie ZN en GGZ-NL Interventie van VWS 9 december 2013 ROM - NIP

Basisset Prestatie-Indicatoren 28 prestatie-indicatoren: - 11 effectiviteit - 6 veiligheid - 11 cliëntgerichtheid Opgezet volgens een vast format 9 december 2013 ROM - NIP

Data voor rapporten 9 december 2013 ROM - NIP

Parnassia Bavo Groep, DEN HAAG, Np= 61011, Ns= 1234 Geestelijke Gezondheidszorg Oost Brabant, Boekel, Np= 17253, Ns= 736 Zonnehuizen, Zeist, Np= 1888, Ns= 61 Overwaal, Lent, Np= 80, Ns= 68 Reinier van Arkel, 's-Hertogenbosch, Np= 9111, Ns= 181 GGZ Noord- en Midden-Limburg, Venray, Np= 8842, Ns= 1139 Lievegoed Zorggroep, Bilthoven, Np= 1, Ns= 95 Symfora Groep, AMERSFOORT, Np= 13414, Ns= 122 GGZ Dijk en Duin, Castricum, Np= 10739, Ns= 1065 Orbis medisch en zorgconcern, Sittard, Np= 5306, Ns= 250 GGZ-centrum Westfriesland, HOORN, Np= 7273, Ns= 253 Centrum '45, Oegstgeest, Np= 2179, Ns= 107 Altrecht, DEN DOLDER, Np= 39684, Ns= 2352 Geestelijke Gezondheidszorg Friesland, Leeuwarden, Np= 23415, Ns= 1124 De Grote Rivieren, Dordrecht, Np= 13965, Ns= 1602 Eleos, GGZ, Nieuwegein, Np= 6871, Ns= 513 Buitenamstel Geestgronden, AMSTERDAM, Np= 19634, Ns= 421 Delta Psychiatrisch Centrum, Poortugaal, Np= 4948, Ns= 682 GGNet, Warnsveld, Np= 20731, Ns= 1897 GGZ Drenthe, Assen, Np= 16740, Ns= 914 Zwolse Poort, GGZ West-Overijssel, Zwolle, Np= 3029, Ns= 1570 Rivierduinen, Leiden, Np= 50064, Ns= 2370 AMC de Meren, Amsterdam Zuidoost, Np= 9358, Ns= 28 GGZ Noord-Holland-Noord, Heiloo, Np= 8571, Ns= 368 Psychotherapeutisch Centrum "De Viersprong", Halsteren, Np= 928, Ns= 176 Adhesie GGZ Midden-Overijssel, Deventer, Np= 9185, Ns= 569 Geestelijke Gezondheidszorg Delfland, Delft, Np= 11857, Ns= 815 Lentis Maatschappelijke Onderneming, Zuidlaren, Np= 28563, Ns= 354 Forum GGz Nijmegen, Np= 5505, Ns= 969 GGz Breburg Groep, Tilburg, Np= 16378, Ns= 1382 JellinekMentrum, Amsterdam, Np= 15298, Ns= 1576 Meerkanten GGZ Flevo-Veluwe, Ermelo, Np= 9242, Ns= 472 Mondriaan Zorggroep, HEERLEN, Np= 10230, Ns= 385 de Gelderse Roos, Wolfheze, Np= 14506, Ns= 660 95 88 85 84 83 82 81 80 79 78 77 75 74 73 72 71 70 69 65 59 58 57 55 52 48 40 50 60 90 100 Percentage clienten met adequate informatieverstrekking (PI 3.11: 3 vragen van de GGZ thermometer) Visualisering 9 december 2013 ROM - NIP

KiesBeter van Unive 9 december 2013 ROM - NIP

Knelpunten GGZ Instabiele projectorganisatie Ontbreken van een instituut Wisseling van onderaannemers Geen samenwerkingsovereenkomst Gebrekkige databeheer en cleaning Betekenis van statistieken onduidelijk Geen systeem voor informatieverstrekking Ontbreken van fundamentele uitgangspunten 9 december 2013 ROM - NIP

Media berichten 9 december 2013 ROM - NIP

Samenvatting Complexe ontwikkeling van 2007 tot 2010 Instabiel projectmanagement en structuur Stabiliteit door opvolger van ZiZo, KZN of TTP Basisset is waardevol en geaccepteerd Minder PI met vermelding van N Verlaat concern niveau en ga dieper Streef naar ROM maar gebruik nu DIS Thematiseer lange termijn aandachtspunten Verstek NIP extern en NIP intern door acties 9 december 2013 ROM - NIP

Nieuwe richting ROM voor effectmeting per cliënt CQ Index voor cliënt ervaring en tevredenheid 9 december 2013 ROM - NIP

2. Rom in de Ambulante zorg Verslaving en Zorgprgramma’s 9 december 2013 ROM - NIP

ROM project van Arkin 9 december 2013 ROM - NIP

ASI Followup Verslavingszorg Structured intake assessment ASI/MATE) Follow-up time: 9 months after intake assessment EuropASI questions on 30 days preceding follow-up: Substance use Medical/psychiatric Employment/Income Family/social support Patienten teverdenheid (CQ) Kwaliteit van leven (EuroQol) 9 december 2013 ROM - NIP

Behandeleffect 11690 patiënten in zorg over 5 jaar N = 7927 geïnterviewde Resonse rate of 48% 10% heropname voor nazorg Tijdschrift voor Psychiatrie 2012, 54, 2 9 december 2013 ROM - NIP

DASS in de BUCZ 11 zorgprogramma’s voor curatieve zorg Metingen 20 maanden (Oktober 2009 tot August 2011) N = 2989, depressie, angst, verslaving en overige stoornisse DASS: 21 vragen, laatste week, 0 = nooit, 1, 2, 3 = altijd Maximale totalscore: 126 Subscale scores: tussen 0-42 9 december 2013 ROM - NIP

Samenvatting Bijna 3000 cliënten hebben pre- postmetingen Duidelijke verbetering bij alle teams met betrekking tot DASS totaalscore Depressie-, Angst- en Stresscore Bijna 50% van de vier afdelingen verbeteren, 30% stabiliseren, 20% verslechteren 9 december 2013 ROM - NIP

3. Rom in de Forensische psychiatrische zorg 9 december 2013 ROM - NIP

Ontwikkeling van ROM 2006 start implementatie HoNOS Alle pb-ers getraind en pb-ers scoort na de behandelplan bespreking 2008: HoNOS in BHP format (consensus) Toevoeging van 3 items uit HKT-30 2010: start nieuwe werkwijze ROM met NetQ applicatie 2012: aanpassing HoNOS instructie Hoogste score in 2 weken ipv BHP – BHP Pre- postmeting 26

Behandeltraject: BHP Pre- Postmeting van 1 jaar HoNOS Consensus beoordeling Opname Individueel en groepsafdeling Resocialisatie 1. Behandelplanbespreking BHP 2. Behandelplanbespreking BHP 3. Behandelplanbespreking BHP 4. Behandelplanbespreking BHP Pre- Postmeting van 1 jaar 9 december 2013 ROM - NIP

HoNOS Eenvoudig, snel, gratis beschikbaar, betrouwbaar, valide 12 klinische items; 4 schalen: gedrag (3 items), beperkingen (2 items), symptomen (3 items), sociaal (4 items) Interpretatie van de gemiddelde scores 0 = geen problemen 1 = minimale problemen (zelf hulp) 2 = matige problemen (professionele hulp) 3 = ernstige problemen (klinische opname) 4 = zeer ernstige problemen Lage score: geen problemen of symptomen Hoge score: zeer ernstige problemen of symptomen Normen Mulder (2004) Rotterdam: N = 559 klinische patiënt: 16,1 of 1,3 N = 73 ambulante psychotische patiënten: 11,3 of 0,9 Oudejans (2010) Amsterdam: N = 122 klinische patienten BU wijkgericht: 12,2 of 1,0 Dekker (2012) Amsterdam: N = 202 klinische patiënten: 16,9 of 1,4 9 december 2013 ROM - NIP

Voorbeeld: HoNOS item 1 HONOS 1. Hyperactief, agressief, destructief of geagiteerd gedrag 0 ( ) geen problemen van deze aard gedurende de afgelopen periode 1 ( ) geïrriteerdheid, onenigheid, motorische onrust etc., maar vereist geen actie 2 ( ) agressieve gebaren, verbale agressie, opdringerig of lastig vallen, vernielingen van bezittingen (zoals gebroken kopjes of raam), verschijnselen van hyperactiviteit of agitatie 3 ( ) fysiek agressief naar anderen of dieren; dreigende houding, ernstige hyperactiviteit en vernieling van eigendom of bezittingen 4 ( ) minstens één serieuze fysieke aanval op mens of dier; vernieling van bezittingen (bv. brandstichting); ernstige intimidatie of aanstootgevend gedrag 9 december 2013 ROM - NIP 29 29 29

Verschil Pre-Post 9 december 2013 ROM - NIP 30

Samenvatting 1. Wat is de verandering in psychiatrische problematiek? Voor het patiënten cohort van 2012 is een verbetering gemeten. 2. Wat is de verandering per patiënt? Er is een positief behandeleffect bij 48%, een stabilisatie bij 43% en een negatief effect bij 9% van de patiënten. De resultaten zijn veel beter dan in 2011. 3. Wat is het verschil tussen de afdelingen? Er is een groot verschil: 33% verbetering (4.0) en 78% verbetering (1.1) 4. De eerste resultaten moeten nader geanalyseerd worden. 9 december 2013 ROM - NIP

Conclusie ROM is een belangrijk instrument voor de GGZ ROM is toegepast wetenschappelijk onderzoek Resultaten zijn beschikbaar, transparant en uitdagend Verslavingszorg, zorgprogramma’s en forensische zorg Er zijn nog technische en methodologische problemen Er is tijd, inzet, samenwerking en vertrouwen nodig ROM is het kwaliteitsinstrument voor de cliënt, de professional, de instelling en de samenleving. 9 december 2013 ROM - NIP 32

Klazinga Pyramide ROM Kosten Kwaliteit Professionaliteit Cultuur 1e echelon 2e echelon 3e echelon 4e echelon Directies van de BU en merken Medewerkers Teamhoofden Raad van bestuur Cluster- management Kosten Cultuur Professionaliteit Zorg proces Projecten Systemen ROM 9 december 2013 ROM - NIP

Bedankt voor de aandacht en de belangstelling 9 december 2013 ROM - NIP