Lokaal partneroverleg Limburg Alden Biesen dinsdag 23 oktober 2007
Agenda: Welkom De structuur van VDAB in Limburg De beheersovereenkomst en de regisseursrol van de VDAB Het jeugdwerkplan Vragen en bedenkingen Receptie
De structuur van VDAB in Limburg 3 Directies: –Competentiecentra Limburg Directeur: Marc Cloostermans –Arbeidsmarktbeheer Hasselt Directeur: Luc Lauryssens –Arbeidsmarktbeheer Tongeren Directeur: Johnny Nelissen
Competentiecentra in Limburg Kernactiviteiten (services) Infotheek & screening Competentieontwikkeling Loopbaanbegeleiding Certificering
Competentiecentra in Limburg CampussenVestigingen Genk Hasselt B Hasselt T Hasselt V Noord Zuid Hasselt ( Boomkensstraat ), Maasmechelen Hasselt ( Trichterheide ), Eksel => CGZ Hasselt ( Vissersstraat ), Genk ( Hoevezavel ) Peer, Beringen Tongeren, Sint-Truiden
Competentiecentra in Limburg DomeinenSectoren Algemene competenties Competentiescreening, sollicitatietraining, persoonsgerichte vorming, loopbaanbegeleiding Bouw & industrie Diensten Non profit Automatisering, autotechniek, bouw, confectie, elektromechanica, groenwerk, hout, logistiek, vervoer Handel & administratie, verkoop, informatica, horeca, schoonmaak Gezondheidszorg, evenementen
Competentiecentra in Limburg Klanten Werkzoekenden Werknemers Werkgevers Sectorfondsen Onderwijs …
Competentiecentra in Limburg Klanten opleidingsuren (54% in samenwerking (D2=8%; D3=36%; D4=38%) gestarte opleidingen (75% eigen beheer) bereikte personen € omzetdoelstelling in bedrijfsopleidingen Kengetallen
Competentiecentra in Limburg Klanten Instructeurs: 152 Klantenconsulenten & sollicitatietrainers: 38 Administratieve medewerkers: 28 Omkadering: 7 Campusmanagement: 17 Directie: 6 Kengetallen Medewerkers
Competentiecentra in Limburg Nieuwe typologie (Duurzaam) werk Ondersteunende opleidingen Finaliteits- opleidingen Functiegerichte opleidingen
Arbeidsmarktbeheer Limburg
Arbeidsmarktbeheer in Limburg Arbeidsmarktbeheer Limburg Hasselt Tongeren Hasselt Tongeren Coördinatie arbeidsbemiddeling Coördinatie arbeidsmarktregie
Arbeidsmarktbeheer in Limburg Coördinatie arbeidsbemiddeling Basisdienstverlening Trajectwerking Service naar werkgevers 21 werkwinkels Dienstverlening in ieder team : Basisdienstverlening Trajectbegeleiding Service naar werkgevers Domeinexperten Teamleiders
Arbeidsmarktbeheer in Limburg Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6 Team 7 Team 8 Team 9 Team 10 Team West Team Midden Team Oost Hasselt – Zonhoven Genk Maasmechelen- Dilsen-Stokkem Maaseik - Bree Neerpelt – Lommel Houthalen-Helchteren – Peer Beringen – Leopoldsburg- Tessenderlo Heusden-Zolder – Herk de Stad St. Truiden – Borgloon Tongeren Bilzen - Lanaken
Doelstellingsparameters – sept 07
Arbeidsmarktbeheer in Limburg Coördinatie arbeidsmarktregie DIT DOEN WE NIET ALLEEN ! Samenwerking arbeidsmarktactoren Coördinatie projecten Coördinatie werkwinkels
proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR
Regisseren is niet acteren Regisseren veronderstelt de volgende taken: het vastleggen van de operationele strategische doelstellingen van het arbeidsmarktbeleid; het in kaart brengen en het ordenen van de activiteiten van de betrokken actoren; de afstemming tussen de betrokken actoren verwezenlijken door het opnemen van een coördinerende rol (integratie); het bewerkstelligen van oplossingen (inspiratie); het opzetten van een transparant en permanent monitoringsysteem.
Beheersovereenkomst Regieopdrachten ≠ Actoropdrachten Aanpassing binnen interne organisatie Beheersmatig ( vb. Raad van Bestuur) Budgettair (opsplitsing van middelen) Managementmatig (aansturing, compartimentering)
JAP 2008: Arbeidsmarktregie wie ? : de actoren die bezig zijn met bemiddeling, trajectbegeleiding en competentieontwikkeling. Van een alomvattende dienstverlener naar een REGULATOR. Nood aan een GELOOFWAARDIGE REGISSEUR. Vier pijlers: afstemming en regulering, transparantie, innovatie en strategiebepaling. Toegewezen regietaken en processen: de samenwerking op de arbeidsmarkt bevorderen het dienstenaanbod van de arbeidsmarktactoren aligneren de marktwerking van de arbeidsmarkt stimuleren richting geven aan de arbeidsmarktdynamiek
opdracht knelpunten op de arbeidsmarkt anticiperen en remediëren regelgeving middelen instrumenten draagvlak de burger het systeem via { maatschappelijke evoluties arbeidsmarkt evoluties
arbeidsvraagwerkzoekendenpopulatie arbeidsmarktactoren bemiddeling begeleiding competentie-ontwikkeling opdracht
invulling SAMEN Kwaliteitsbewaking VDAB, partners en partnerschappen Innovatie Strategie Afstemming en regulering Arbeidsmarktgegevens Prognoses Evoluties
invulling = complex ≠ onmogelijk houvast: beleidscyclus
Beheersovereenkomst Vlaamse regering beheersovereenkomst 13 AMB’s6 CC’s Partners Raad van beheer Sociale partners Stakeholders Netwerken Bedrijvenpanels
Beleidscyclus Beheersovereenkomst JAP (jaaractieplan) MJOP ( ) Missie Visie Strategische doelstellingen Deelplannen Advies belanghebbenden Regionale inbreng Com.Invest.ICT SOP RAP /transitie
Marktwerking stimuleren Agora Vormingscentrum, Alexander Calder Arbeidsintegratie, Alternatief vzw, ADO-Icarus, Arktos Limburg, ATB-Limburg, aksi, BLM, CBO29, CBO De Poort, CBO De Winning, CBO Maasland, CEVORA, CVO-West, CVO-Step, DGO, ENAIP, Familiehulp, FKS, FTML, Groep Intra Limburg, IGL Begeleidingscentrum Ter Heide, IPV, Katholieke Hogeschool Limburg, KOPA, LIMOB, LOGIS, Multi Medi, Muziekodroom, OCMW, PIVH, P&OZO, Provinciale Hogeschool Limburg, Randstad Limburg, Regina Mundi, Solidariteit voor het Gezin, Stad Genk, STEBO, Syntra-Limburg, Thuishulp, team Alken, UNIZO-Limburg, VCOK, VDOK, VOCA Training & Consult, VOKA-KHNL, Vokans Kempen, VSPW, VTI, XIOS Hogeschool LPP ESF CPP TENDER Projecten MJOP JAP
voorwaarden Alle partners en potentiële partners kennen, erkennen en vertrouwen Aanwezig zijn Continue betrokkenheid Verzamelen en beschikbaar stellen van gegevens Een correct beeld van de arbeidsmarkt hebben Doelstellingen formuleren Prioriteiten vastleggen Richtlijnen en afspraken opstellen Middelen verdelen Vooruitdenken
acties 1. cultuurverandering 2. afstemming en regulering 4. innovatie 3. transparantie
Verruiming en verdieping van de regiefunctie Afstemming en regulering - Lokaal partnerschapsoverleg met lokale arbeidsmarktactoren via overleg en afstemming komen tot de realisatie van de Vlaamse beleidsdoelstellingen. - financieringsinstrumenten (ESF, LPP, Tender) - kwaliteitserkenning deontologische code systeem van klachtenmanagement
Verruiming en verdieping van de regiefunctie Transparantie - Arbeidsmarktstatistieken en -informatie - Provinciale kaart van actoren - Sectorkaarten - Vacature-aanbod - Arbeidsmarktonderzoek
Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. Partnerschappen stimuleren tussen de overheidsactoren en de commerciële en niet-commerciële private actoren. Netwerking en samenwerking. Integratie en afstemming.
Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 1.Werkwinkelpartners 2.Uitzendsector 3.Stakeholders en sociale partners 4.Publiek-publieke en Publiek-private samenwerking 5.Internationale samenwerking
Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 1.Werkwinkelpartners - optimale inbedding - centrale en lokale aansturing - financieringsmodel - afspraken met partnerorganisaties
Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 2. Uitzendsector - samenwerkingsovereenkomst met Federgon - vzw VDAB – Federgon - IBO-interim
Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 3. Stakeholders en sociale partners - Inschakelen koepelorganisaties - Jobkanaal (VOKA – Unizo ) - Actief 50+ (bijblijfconsulenten)
Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 4. Publiek-publieke en publiek-private samenwerking - Onderwijsveld : competentieagenda en vzw DIVA - Huizen van het Nederlands :gegevensuitwisseling - lokale besturen : vb. jeugdwerkplan - RVA : afspraken naleven i.o.m. activeringsbeleid en intensifieren vb. jeugdwerkplan - samenwerking FOREM, Actiris, ADG en IBFFP (vzw Synerjob)
Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 5. Internationale samenwerking - EURES ° cross-borderproject EURES MAAS Rijn - EVTA - Europen/Cofep - PES en WAPES - EF-ODL
Alignment van de dienstverlening op de arbeidsmarkt Prioriteit 2008: Parallelle processen optimaal en complementair afstemmen op de basisprocessen ifv het waarborgen van de universele dienstverlening en het volgens een gezamenlijk concept aansturen van de geïntegreerde dienstverlening. Vb. Organisatie trajecten Vlaams fonds voor personen met een handicap Regelen van subsidiering Tewerkstellingsmaatregelen( CAO26 en VIP) ATB, CGVB, CBO - implementatieplan
De marktwerking stimuleren Prioriteit 2008: Op een dynamische en transparante wijze met alle actoren samenwerkingsverbanden (o.a. aangepaste uitbestedingsformules) aangaan ifv de realisatie van de sluitende aanpak en de trajectwerking op marktconforme wijze. Bijv. Trajecttendering, tendering IBO-begeleiding, tendering activeringstrajecten, tendering inschakelingscoaching,.
De dynamiek van de arbeidsmarkt sturen Prioriteit 2008: De arbeidsmarktregie staat in voor de trajecttoewijzing en trajectbewaking ifv een onafhankelijke trajectallocatie en –uitvoering. Realistische, integere en transparante afspraken Toeleiding en onderlinge doorverwijzing binnen WW en tussen WW’s monitoring en opvolging
Jeugdwerkplan Een model van samenwerking
Jeugdwerkplan Geïntegreerd plan van aanpak voor de jeugdwerkloosheid
jaar proeftuin in 6 Limburgse gemeenten
jaar proeftuin in 6 Limburgse gemeenten
Algemene uitgangspunten Doelgroep: Alle werkzoekenden die jonger dan 25 jaar zijn en recent werkloos. Specifieke aandacht gaat naar de ongekwalificeerde instroom. Uitzondering: deze actie richt zich niet op studenten uit het deeltijds onderwijs en jongeren in leertijd.
Algemene uitgangspunten Jongeren snel activeren en laten doorstromen naar duurzame tewerkstelling. Differentiatie op basis van profiel en individuele kenmerken. Afhankelijk hiervan is er een meer of minder intensieve aanpak noodzakelijk. Intensieve bemiddeling vanaf inschrijving gebruik makend van nieuwe media.
Algemene uitgangspunten Snelle inschatting plaatsbaarheid. Intensieve opvolging werkaanbod op maat (jobhunting). Mogelijke drempels tot tewerkstelling: snelle identificatie, snelle opstelling actieplan + efficiënte, effectieve en structurele wegwerking tools: OOC en individuele opleidingstrajecten. Partnerschappen: expertise halen waar ze aanwezig is.
Nieuw tov huidig trajectmodel Campagnemanagement (online automatische matching of OAM) Intensieve collectieve en individuele bemiddeling incl. jobhunting na 1 maand Intensievere begeleiding Beroepsoriëntatie plus (OOC) Opleiding op maat Geen chronologisch lineaire stappen, wel bouwstenen in traject naar werk die naargelang noden en profiel ingezet kunnen worden doorheen de tijd.
Flow
Overzicht bouwstenen Deel 1: inschrijving, informering en campagne management systeem Jongeren zo snel mogelijk na hun inschrijving informeren over de aanpak, rechten en plichten en wederzijdse verwachtingen (per brief/mail). Jongeren krijgen vanaf het moment van inschrijving dagelijks vacatures via SMS-en en mail. Inschrijving Informering Inschrijving WAM + campagne Management WAM + campagne Management WAM + campagne Management WAM + campagne Management Informering
Overzicht bouwstenen Deel 2: Beoordeling matchbaar dossier en collectieve en individuele bemiddeling 1 maand na inschrijving wordt elke wz uitgenodigd en wordt nagegaan of hij/zij een matchbaar dossier heeft. Matchbaar: doorstroom naar collectieve en individuele bemiddeling. Niet matchbaar: uitnodiging voor gesprek om dossier matchbaar te maken. Beoordeling matchbaar dossier Beoordeling matchbaar dossier ja Collectieve en individuele bemiddelingmibvanjobhunting Collectieve en individuele bemiddelingmibvanjobhunting
Overzicht bouwstenen Deel 2: Beoordeling matchbaar dossier en collectieve en individuele bemiddeling 6 weken na inschrijving wordt werkzoekende uitgenodigd voor de opmaak van een contract met duidelijke afspraken: opvolging van het werkzoekgedrag, vacatures collectief selecteren en raadplegen, individuele gesprekken, e-coaching, bemiddeling en opvolging. Beoordeling matchbaar dossier Beoordeling matchbaar dossier ja Collectieve en individuele bemiddelingmibvanjobhunting Collectieve en individuele bemiddelingmibvanjobhunting
Overzicht bouwstenen Deel 3: Bereik van de niet-bereikten Voor de niet bereikte werkzoekenden zal de VDAB een alternatief voorzien in overleg met de stad/gemeente, het opbouwwerk, de integratiesector en andere relevante actoren. Onderzoeken welke bijkomende acties elk van de partners kan ondernemen. In enkele grootsteden zullen concrete gesubsidieerde experimenten worden opgezet. Bereikt in de acties? ja nee Experimenten niet-bereikten Experimenten niet-bereikten
Overzicht bouwstenen Deel 4: Evaluatiemoment Werkzoekenden waarbij niet onmiddellijk een matchbaar dossier mogelijk is, waarbij tijdens de bemiddeling zware belemmeringen naar boven komen of, die na maximaal 4 maanden nog geen job hebben gevonden worden grondig gescreend (kwalificerende intake). Kwalificeer baar? Kwalificeer baar? nee Plaatsbaar NEC?? Plaatsbaar NEC?? nodig? Oriëntering nodig? Oriëntering Evaluatie moment
Overzicht bouwstenen Deel 4: Evaluatiemoment Het evaluatiemoment beoogt identificatie van mogelijke drempels tot tewerkstelling ‘triage’ 1.Plaatsbaar in NEC dmv vacaturebemiddeling, jobhunting en jobcoaching. 2.Plaatsbaar in NEC + nood aan extra bemiddelingsinspanningen: doorstroom naar intensieve vacaturebemiddeling met jobhunting (JH) en jobcoaching (JC) (zie deel 5). 3.Niet plaatsbaar in NEC dmv JH en JC: doorstroom naar intensieve trajectbegeleiding (oa. OOC, opleiding op maat, sociale tewerkstelling,activeringsbegeleiding) (zie deel 6,7 en 8). Kwalificeer baar? Kwalificeer baar? nee Plaatsbaar NEC?? Plaatsbaar NEC?? nodig? Oriëntering nodig? Oriëntering Evaluatie moment
Overzicht bouwstenen Deel 5: Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhunting en jobcoaching Consulent en werkzoekenden raadplegen intensief het vacatureaanbod. Consulent verwijst tijdens individuele gesprekken klant actief op vacatures. Klant wordt extra en individueel ondersteund om aan de slag te gaan, …. Consulent heeft lagere caseload en kan daardoor intensiever begeleiden. Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd)
Overzicht bouwstenen Deel 5: Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhunting en jobcoaching Jobhunting: via face to face contacten met werkgevers spoort de consulent actief vacatures op, gaat mee naar ondernemingen, organiseert bedrijfsbezoeken en inleefstages. Jobcoaching: na ondertekening van contract wordt er begeleiding en ondersteuning op de werkvloer geboden. Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd)
Overzicht bouwstenen Deel 6: beroepsoriëntatie plus – observatie- en oriëntatiecentrum (OOC) Voor werkzoekenden die niet plaatsbaar zijn wegens gebrek aan oriëntatie en attitudes en waarbij een grondige observatie en oriëntatie noodzakelijk is. Technische capaciteiten en sleutelvaardigheden worden in kaart gebracht adhv doe-activiteiten. Vanuit het OOC stromen de werkzoekenden verder naar de aangewezen actie. plus (OOC)) Beroepsorëntatie plus (OOC))
Overzicht bouwstenen Deel 7: Opleiding op maat Voor werkzoekenden die nood hebben aan technische kwalificatie of attitudevorming. De opleiding is maximaal ingebed in een tewerkstellingscontext (praktijkopdrachten, stages, IBO, wisselend leren en werken, …). Opleiding op maat Opleiding op maat
Overzicht bouwstenen Deel 8: Bemiddeling naar en opvolging in sociaal economisch circuit en activeringsbegeleidingen Voor werkzoekenden die niet plaatsbaar zijn in het NEC maar wel in het SEC. Werkzoekenden met een niet-arbeidsmarktgerichte problematiek stromen door naar externe screening voor diagnose en indien nodig naar een externe activeringsbegeleider. Plaatsbaar SocEc? Activerings begeleiding nee Doorstroom mogelijk? Doorstroom mogelijk? Plaatsbaar SocEc? Activerings begeleiding Bemiddeling naar sociale economie Bemiddeling naar sociale economie Bemiddeling naar sociale economie Bemiddeling naar sociale economie ja
Flow
Partnerschappen VDAB zal dit plan uitvoeren via intensieve partnerschappen met: 1.Derden 2.Sociale partners, steden en gemeenten, RESOC 3.RVA
Partnerschappen 1.Derden Er zullen verschillende uitbestedingen komen op Vlaams niveau. –4000 intensieve trajecten voor jongeren die meer nodig hebben dan individuele en collectieve bemiddeling.
Partnerschappen 2.RESOC/Gemeenten Periodiek overleg tussen VDAB en de lokale overheden en sociale partners, bij voorkeur in het RESOC-overleg. Het kader waarbinnen afspraken gelden mbt de rol van lokale besturen en VDAB wordt met VVSG opgesteld. De lokale besturen hebben een belangrijke rol zowel in het regisseren van de uitbouw van de lokale diensteneconomie als tav het stimuleren van lokale ondernemingen om meer jongeren kansen te geven.
Partnerschappen 3.RVA Tussen RVA en VDAB werden mbt jeugdwerkloosheid een aantal afspraken gemaakt: RVA wordt ingeschakeld als activeringspartner. Transmissie van VDAB naar RVA bij vastgestelde feiten. De RVA nodigt onmiddellijk uit, zo mogelijk daags nadien en maximum binnen de 8 dagen na ontvangst van de transmissie. Indien voor of na het verhoor de VDAB aan de RVA laat weten dat de wz toch nog meewerkt, blijft de transmissie zonder gevolg. Schoolverlaters krijgen tijdens hun wachttijd een brief van de VDAB waarin ze op hun plichten als wz worden gewezen.
Timing 1/01/08: start jeugdwerkplan met laag- en middengeschoolden. 1/01/08: gefaseerde start campagne management. 15/02/08: start collectieve en individuele bemiddeling + intensieve begeleiding VDAB. April – juni 2008: verwachte start uitbestedingen.
Lokaal partneroverleg Limburg Alden Biesen dinsdag 23 oktober 2007