Www.vdab.be 0800 30 700 Lokaal partneroverleg Limburg Alden Biesen dinsdag 23 oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Advertisements

Netwerk GGZ Kempen - GTB/VDAB
Samen met werk-zoekenden drempels op/naar de arbeidsmarkt overwinnen vanuit hun vraag op een persoonsgerichte manier.
Ontstaan Jobkanaal •Vaststelling mismatching •Pact van Vilvoorde & Verdrag van Lissabon •Decreet 2002: evenredige arbeidsdeelname (EAD) •In 2003 is Jobkanaal.
Doorstroomproject Jobclub-Vokans/art. 60
Geïntegreerd plan van aanpak voor de jeugdwerkloosheid
proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR.
Detentie Antwerpen VDAB.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Competentiecentra PROVINCIE ANTWERPEN.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
een initiatief van Stad Gent, OCMW Gent & VDAB Oost-Vlaanderen
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Visie en projecten professionele activering. Professionele activering Tewerkstelling van cliënten bevorderen via opleiding- en activeringstrajecten Samenwerking.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Geïntegreerde werk-welzijnstrajecten voor werkzoekenden in armoede.
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
Inter-provinciale studie detailhandel
Jeugdwerkplan Geïntegreerd plan van aanpak voor de jeugdwerkloosheid.

Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Jaaractieplan 2008 Vlaanderen
proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
LEREN WERKT VOOR ARBEIDSGEHANDICAPTEN Inspiratieconferentie 2008 Erik van Zoonen, Sharon Smit.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Aan de bak Behoefte aan arbeidsbemiddeling in een detentiecontext.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanpak en praktijkervaring
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
VDAB in een veranderend landschap
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
Actieve bemiddeling door de toegewezen consulenten van de VDAB.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Efficiënter werken aan werk. Het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid wil: 1.De bestaande energie efficiënt inzetten 2.Voor de groepen die nu minder.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
UWV WERKbedrijf en werkgeversPAG 2 Deze presentatie UWV WERKbedrijf Missie, visie en ambities Dienstverlening Samenwerking gemeente Leudal – UWV WERKbedrijf.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
SERR Meeting Naar een sluitende aanpak voor werkgevers.
Agentschap Ondernemen. Vlaanderen in Actie wil ervoor zorgen dat er in 2020 meer snelgroeiende, internationaal georiënteerde bedrijven zijn. Dat is.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
1. Jobkanaal Gezamenlijk project van: UNIZO Verso VKW Voka 2.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Welzijnsregio Noord-Limburg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wijkteams ikv een integrale gebiedsgerichte werking in Genk
Jobbeurzen voor jongeren

Infodag onderwijs Welkom!
Inschatten van dienstverlening
Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid.
Geïntegreerd breed onthaal
Samenwerking tussen actoren werk en zorg
DE PARTICIPATIELADDER
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
DIENSTVERLENING voor WERKGEVERS
Transcript van de presentatie:

Lokaal partneroverleg Limburg Alden Biesen dinsdag 23 oktober 2007

Agenda: Welkom De structuur van VDAB in Limburg De beheersovereenkomst en de regisseursrol van de VDAB Het jeugdwerkplan Vragen en bedenkingen Receptie

De structuur van VDAB in Limburg 3 Directies: –Competentiecentra Limburg Directeur: Marc Cloostermans –Arbeidsmarktbeheer Hasselt Directeur: Luc Lauryssens –Arbeidsmarktbeheer Tongeren Directeur: Johnny Nelissen

Competentiecentra in Limburg Kernactiviteiten (services) Infotheek & screening Competentieontwikkeling Loopbaanbegeleiding Certificering

Competentiecentra in Limburg CampussenVestigingen Genk Hasselt B Hasselt T Hasselt V Noord Zuid Hasselt ( Boomkensstraat ), Maasmechelen Hasselt ( Trichterheide ), Eksel => CGZ Hasselt ( Vissersstraat ), Genk ( Hoevezavel ) Peer, Beringen Tongeren, Sint-Truiden

Competentiecentra in Limburg DomeinenSectoren Algemene competenties Competentiescreening, sollicitatietraining, persoonsgerichte vorming, loopbaanbegeleiding Bouw & industrie Diensten Non profit Automatisering, autotechniek, bouw, confectie, elektromechanica, groenwerk, hout, logistiek, vervoer Handel & administratie, verkoop, informatica, horeca, schoonmaak Gezondheidszorg, evenementen

Competentiecentra in Limburg Klanten Werkzoekenden Werknemers Werkgevers Sectorfondsen Onderwijs …

Competentiecentra in Limburg Klanten opleidingsuren (54% in samenwerking (D2=8%; D3=36%; D4=38%) gestarte opleidingen (75% eigen beheer) bereikte personen € omzetdoelstelling in bedrijfsopleidingen Kengetallen

Competentiecentra in Limburg Klanten Instructeurs: 152 Klantenconsulenten & sollicitatietrainers: 38 Administratieve medewerkers: 28 Omkadering: 7 Campusmanagement: 17 Directie: 6 Kengetallen Medewerkers

Competentiecentra in Limburg Nieuwe typologie (Duurzaam) werk Ondersteunende opleidingen Finaliteits- opleidingen Functiegerichte opleidingen

Arbeidsmarktbeheer Limburg

Arbeidsmarktbeheer in Limburg Arbeidsmarktbeheer Limburg Hasselt Tongeren Hasselt Tongeren Coördinatie arbeidsbemiddeling Coördinatie arbeidsmarktregie

Arbeidsmarktbeheer in Limburg Coördinatie arbeidsbemiddeling Basisdienstverlening Trajectwerking Service naar werkgevers 21 werkwinkels Dienstverlening in ieder team : Basisdienstverlening Trajectbegeleiding Service naar werkgevers Domeinexperten Teamleiders

Arbeidsmarktbeheer in Limburg Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6 Team 7 Team 8 Team 9 Team 10 Team West Team Midden Team Oost Hasselt – Zonhoven Genk Maasmechelen- Dilsen-Stokkem Maaseik - Bree Neerpelt – Lommel Houthalen-Helchteren – Peer Beringen – Leopoldsburg- Tessenderlo Heusden-Zolder – Herk de Stad St. Truiden – Borgloon Tongeren Bilzen - Lanaken

Doelstellingsparameters – sept 07

Arbeidsmarktbeheer in Limburg Coördinatie arbeidsmarktregie DIT DOEN WE NIET ALLEEN ! Samenwerking arbeidsmarktactoren Coördinatie projecten Coördinatie werkwinkels

proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR

Regisseren is niet acteren Regisseren veronderstelt de volgende taken: het vastleggen van de operationele strategische doelstellingen van het arbeidsmarktbeleid; het in kaart brengen en het ordenen van de activiteiten van de betrokken actoren; de afstemming tussen de betrokken actoren verwezenlijken door het opnemen van een coördinerende rol (integratie); het bewerkstelligen van oplossingen (inspiratie); het opzetten van een transparant en permanent monitoringsysteem.

Beheersovereenkomst Regieopdrachten ≠ Actoropdrachten Aanpassing binnen interne organisatie Beheersmatig ( vb. Raad van Bestuur) Budgettair (opsplitsing van middelen) Managementmatig (aansturing, compartimentering)

JAP 2008: Arbeidsmarktregie wie ? : de actoren die bezig zijn met bemiddeling, trajectbegeleiding en competentieontwikkeling. Van een alomvattende dienstverlener naar een REGULATOR. Nood aan een GELOOFWAARDIGE REGISSEUR. Vier pijlers: afstemming en regulering, transparantie, innovatie en strategiebepaling. Toegewezen regietaken en processen: de samenwerking op de arbeidsmarkt bevorderen het dienstenaanbod van de arbeidsmarktactoren aligneren de marktwerking van de arbeidsmarkt stimuleren richting geven aan de arbeidsmarktdynamiek

opdracht knelpunten op de arbeidsmarkt anticiperen en remediëren regelgeving middelen instrumenten draagvlak de burger het systeem via { maatschappelijke evoluties arbeidsmarkt evoluties

arbeidsvraagwerkzoekendenpopulatie arbeidsmarktactoren bemiddeling begeleiding competentie-ontwikkeling opdracht

invulling SAMEN Kwaliteitsbewaking VDAB, partners en partnerschappen Innovatie Strategie Afstemming en regulering Arbeidsmarktgegevens Prognoses Evoluties

invulling = complex ≠ onmogelijk houvast: beleidscyclus

Beheersovereenkomst Vlaamse regering beheersovereenkomst 13 AMB’s6 CC’s Partners Raad van beheer Sociale partners Stakeholders Netwerken Bedrijvenpanels

Beleidscyclus Beheersovereenkomst JAP (jaaractieplan) MJOP ( ) Missie Visie Strategische doelstellingen Deelplannen Advies belanghebbenden Regionale inbreng Com.Invest.ICT SOP RAP /transitie

Marktwerking stimuleren Agora Vormingscentrum, Alexander Calder Arbeidsintegratie, Alternatief vzw, ADO-Icarus, Arktos Limburg, ATB-Limburg, aksi, BLM, CBO29, CBO De Poort, CBO De Winning, CBO Maasland, CEVORA, CVO-West, CVO-Step, DGO, ENAIP, Familiehulp, FKS, FTML, Groep Intra Limburg, IGL Begeleidingscentrum Ter Heide, IPV, Katholieke Hogeschool Limburg, KOPA, LIMOB, LOGIS, Multi Medi, Muziekodroom, OCMW, PIVH, P&OZO, Provinciale Hogeschool Limburg, Randstad Limburg, Regina Mundi, Solidariteit voor het Gezin, Stad Genk, STEBO, Syntra-Limburg, Thuishulp, team Alken, UNIZO-Limburg, VCOK, VDOK, VOCA Training & Consult, VOKA-KHNL, Vokans Kempen, VSPW, VTI, XIOS Hogeschool LPP ESF CPP TENDER Projecten MJOP JAP

voorwaarden Alle partners en potentiële partners kennen, erkennen en vertrouwen Aanwezig zijn Continue betrokkenheid Verzamelen en beschikbaar stellen van gegevens Een correct beeld van de arbeidsmarkt hebben Doelstellingen formuleren Prioriteiten vastleggen Richtlijnen en afspraken opstellen Middelen verdelen Vooruitdenken

acties 1. cultuurverandering 2. afstemming en regulering 4. innovatie 3. transparantie

Verruiming en verdieping van de regiefunctie Afstemming en regulering - Lokaal partnerschapsoverleg met lokale arbeidsmarktactoren via overleg en afstemming komen tot de realisatie van de Vlaamse beleidsdoelstellingen. - financieringsinstrumenten (ESF, LPP, Tender) - kwaliteitserkenning deontologische code systeem van klachtenmanagement

Verruiming en verdieping van de regiefunctie Transparantie - Arbeidsmarktstatistieken en -informatie - Provinciale kaart van actoren - Sectorkaarten - Vacature-aanbod - Arbeidsmarktonderzoek

Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. Partnerschappen stimuleren tussen de overheidsactoren en de commerciële en niet-commerciële private actoren. Netwerking en samenwerking. Integratie en afstemming.

Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 1.Werkwinkelpartners 2.Uitzendsector 3.Stakeholders en sociale partners 4.Publiek-publieke en Publiek-private samenwerking 5.Internationale samenwerking

Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 1.Werkwinkelpartners - optimale inbedding - centrale en lokale aansturing - financieringsmodel - afspraken met partnerorganisaties

Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 2. Uitzendsector - samenwerkingsovereenkomst met Federgon - vzw VDAB – Federgon - IBO-interim

Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 3. Stakeholders en sociale partners - Inschakelen koepelorganisaties - Jobkanaal (VOKA – Unizo ) - Actief 50+ (bijblijfconsulenten)

Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 4. Publiek-publieke en publiek-private samenwerking - Onderwijsveld : competentieagenda en vzw DIVA - Huizen van het Nederlands :gegevensuitwisseling - lokale besturen : vb. jeugdwerkplan - RVA : afspraken naleven i.o.m. activeringsbeleid en intensifieren vb. jeugdwerkplan - samenwerking FOREM, Actiris, ADG en IBFFP (vzw Synerjob)

Samenwerking bevorderen Prioriteit 2008: Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt. 5. Internationale samenwerking - EURES ° cross-borderproject EURES MAAS Rijn - EVTA - Europen/Cofep - PES en WAPES - EF-ODL

Alignment van de dienstverlening op de arbeidsmarkt Prioriteit 2008: Parallelle processen optimaal en complementair afstemmen op de basisprocessen ifv het waarborgen van de universele dienstverlening en het volgens een gezamenlijk concept aansturen van de geïntegreerde dienstverlening. Vb. Organisatie trajecten Vlaams fonds voor personen met een handicap Regelen van subsidiering Tewerkstellingsmaatregelen( CAO26 en VIP) ATB, CGVB, CBO -  implementatieplan

De marktwerking stimuleren Prioriteit 2008: Op een dynamische en transparante wijze met alle actoren samenwerkingsverbanden (o.a. aangepaste uitbestedingsformules) aangaan ifv de realisatie van de sluitende aanpak en de trajectwerking op marktconforme wijze. Bijv. Trajecttendering, tendering IBO-begeleiding, tendering activeringstrajecten, tendering inschakelingscoaching,.

De dynamiek van de arbeidsmarkt sturen Prioriteit 2008: De arbeidsmarktregie staat in voor de trajecttoewijzing en trajectbewaking ifv een onafhankelijke trajectallocatie en –uitvoering. Realistische, integere en transparante afspraken Toeleiding en onderlinge doorverwijzing binnen WW en tussen WW’s monitoring en opvolging

Jeugdwerkplan Een model van samenwerking

Jeugdwerkplan Geïntegreerd plan van aanpak voor de jeugdwerkloosheid

jaar proeftuin in 6 Limburgse gemeenten

jaar proeftuin in 6 Limburgse gemeenten

Algemene uitgangspunten Doelgroep: Alle werkzoekenden die jonger dan 25 jaar zijn en recent werkloos. Specifieke aandacht gaat naar de ongekwalificeerde instroom. Uitzondering: deze actie richt zich niet op studenten uit het deeltijds onderwijs en jongeren in leertijd.

Algemene uitgangspunten Jongeren snel activeren en laten doorstromen naar duurzame tewerkstelling. Differentiatie op basis van profiel en individuele kenmerken. Afhankelijk hiervan is er een meer of minder intensieve aanpak noodzakelijk. Intensieve bemiddeling vanaf inschrijving gebruik makend van nieuwe media.

Algemene uitgangspunten Snelle inschatting plaatsbaarheid. Intensieve opvolging werkaanbod op maat (jobhunting). Mogelijke drempels tot tewerkstelling: snelle identificatie, snelle opstelling actieplan + efficiënte, effectieve en structurele wegwerking  tools: OOC en individuele opleidingstrajecten. Partnerschappen: expertise halen waar ze aanwezig is.

Nieuw tov huidig trajectmodel Campagnemanagement (online automatische matching of OAM) Intensieve collectieve en individuele bemiddeling incl. jobhunting na 1 maand Intensievere begeleiding Beroepsoriëntatie plus (OOC) Opleiding op maat Geen chronologisch lineaire stappen, wel bouwstenen in traject naar werk die naargelang noden en profiel ingezet kunnen worden doorheen de tijd.

Flow

Overzicht bouwstenen Deel 1: inschrijving, informering en campagne management systeem Jongeren zo snel mogelijk na hun inschrijving informeren over de aanpak, rechten en plichten en wederzijdse verwachtingen (per brief/mail). Jongeren krijgen vanaf het moment van inschrijving dagelijks vacatures via SMS-en en mail. Inschrijving Informering Inschrijving WAM + campagne Management WAM + campagne Management WAM + campagne Management WAM + campagne Management Informering

Overzicht bouwstenen Deel 2: Beoordeling matchbaar dossier en collectieve en individuele bemiddeling 1 maand na inschrijving wordt elke wz uitgenodigd en wordt nagegaan of hij/zij een matchbaar dossier heeft. Matchbaar: doorstroom naar collectieve en individuele bemiddeling. Niet matchbaar: uitnodiging voor gesprek om dossier matchbaar te maken. Beoordeling matchbaar dossier Beoordeling matchbaar dossier ja Collectieve en individuele bemiddelingmibvanjobhunting Collectieve en individuele bemiddelingmibvanjobhunting

Overzicht bouwstenen Deel 2: Beoordeling matchbaar dossier en collectieve en individuele bemiddeling 6 weken na inschrijving wordt werkzoekende uitgenodigd voor de opmaak van een contract met duidelijke afspraken: opvolging van het werkzoekgedrag, vacatures collectief selecteren en raadplegen, individuele gesprekken, e-coaching, bemiddeling en opvolging. Beoordeling matchbaar dossier Beoordeling matchbaar dossier ja Collectieve en individuele bemiddelingmibvanjobhunting Collectieve en individuele bemiddelingmibvanjobhunting

Overzicht bouwstenen Deel 3: Bereik van de niet-bereikten Voor de niet bereikte werkzoekenden zal de VDAB een alternatief voorzien in overleg met de stad/gemeente, het opbouwwerk, de integratiesector en andere relevante actoren. Onderzoeken welke bijkomende acties elk van de partners kan ondernemen. In enkele grootsteden zullen concrete gesubsidieerde experimenten worden opgezet. Bereikt in de acties? ja nee Experimenten niet-bereikten Experimenten niet-bereikten

Overzicht bouwstenen Deel 4: Evaluatiemoment Werkzoekenden waarbij niet onmiddellijk een matchbaar dossier mogelijk is, waarbij tijdens de bemiddeling zware belemmeringen naar boven komen of, die na maximaal 4 maanden nog geen job hebben gevonden worden grondig gescreend (kwalificerende intake). Kwalificeer baar? Kwalificeer baar? nee Plaatsbaar NEC?? Plaatsbaar NEC?? nodig? Oriëntering nodig? Oriëntering Evaluatie moment

Overzicht bouwstenen Deel 4: Evaluatiemoment Het evaluatiemoment beoogt identificatie van mogelijke drempels tot tewerkstelling ‘triage’ 1.Plaatsbaar in NEC dmv vacaturebemiddeling, jobhunting en jobcoaching. 2.Plaatsbaar in NEC + nood aan extra bemiddelingsinspanningen: doorstroom naar intensieve vacaturebemiddeling met jobhunting (JH) en jobcoaching (JC) (zie deel 5). 3.Niet plaatsbaar in NEC dmv JH en JC: doorstroom naar intensieve trajectbegeleiding (oa. OOC, opleiding op maat, sociale tewerkstelling,activeringsbegeleiding) (zie deel 6,7 en 8). Kwalificeer baar? Kwalificeer baar? nee Plaatsbaar NEC?? Plaatsbaar NEC?? nodig? Oriëntering nodig? Oriëntering Evaluatie moment

Overzicht bouwstenen Deel 5: Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhunting en jobcoaching Consulent en werkzoekenden raadplegen intensief het vacatureaanbod. Consulent verwijst tijdens individuele gesprekken klant actief op vacatures. Klant wordt extra en individueel ondersteund om aan de slag te gaan, …. Consulent heeft lagere caseload en kan daardoor intensiever begeleiden. Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd)

Overzicht bouwstenen Deel 5: Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhunting en jobcoaching Jobhunting: via face to face contacten met werkgevers spoort de consulent actief vacatures op, gaat mee naar ondernemingen, organiseert bedrijfsbezoeken en inleefstages. Jobcoaching: na ondertekening van contract wordt er begeleiding en ondersteuning op de werkvloer geboden. Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd) Intensieve begeleiding en bemiddeling met jobhuntingenjobcoaching (al dan niet getenderd)

Overzicht bouwstenen Deel 6: beroepsoriëntatie plus – observatie- en oriëntatiecentrum (OOC) Voor werkzoekenden die niet plaatsbaar zijn wegens gebrek aan oriëntatie en attitudes en waarbij een grondige observatie en oriëntatie noodzakelijk is. Technische capaciteiten en sleutelvaardigheden worden in kaart gebracht adhv doe-activiteiten. Vanuit het OOC stromen de werkzoekenden verder naar de aangewezen actie. plus (OOC)) Beroepsorëntatie plus (OOC))

Overzicht bouwstenen Deel 7: Opleiding op maat Voor werkzoekenden die nood hebben aan technische kwalificatie of attitudevorming. De opleiding is maximaal ingebed in een tewerkstellingscontext (praktijkopdrachten, stages, IBO, wisselend leren en werken, …). Opleiding op maat Opleiding op maat

Overzicht bouwstenen Deel 8: Bemiddeling naar en opvolging in sociaal economisch circuit en activeringsbegeleidingen Voor werkzoekenden die niet plaatsbaar zijn in het NEC maar wel in het SEC. Werkzoekenden met een niet-arbeidsmarktgerichte problematiek stromen door naar externe screening voor diagnose en indien nodig naar een externe activeringsbegeleider. Plaatsbaar SocEc? Activerings begeleiding nee Doorstroom mogelijk? Doorstroom mogelijk? Plaatsbaar SocEc? Activerings begeleiding Bemiddeling naar sociale economie Bemiddeling naar sociale economie Bemiddeling naar sociale economie Bemiddeling naar sociale economie ja

Flow

Partnerschappen VDAB zal dit plan uitvoeren via intensieve partnerschappen met: 1.Derden 2.Sociale partners, steden en gemeenten, RESOC 3.RVA

Partnerschappen 1.Derden Er zullen verschillende uitbestedingen komen op Vlaams niveau. –4000 intensieve trajecten voor jongeren die meer nodig hebben dan individuele en collectieve bemiddeling.

Partnerschappen 2.RESOC/Gemeenten Periodiek overleg tussen VDAB en de lokale overheden en sociale partners, bij voorkeur in het RESOC-overleg. Het kader waarbinnen afspraken gelden mbt de rol van lokale besturen en VDAB wordt met VVSG opgesteld. De lokale besturen hebben een belangrijke rol zowel in het regisseren van de uitbouw van de lokale diensteneconomie als tav het stimuleren van lokale ondernemingen om meer jongeren kansen te geven.

Partnerschappen 3.RVA Tussen RVA en VDAB werden mbt jeugdwerkloosheid een aantal afspraken gemaakt: RVA wordt ingeschakeld als activeringspartner. Transmissie van VDAB naar RVA bij vastgestelde feiten. De RVA nodigt onmiddellijk uit, zo mogelijk daags nadien en maximum binnen de 8 dagen na ontvangst van de transmissie. Indien voor of na het verhoor de VDAB aan de RVA laat weten dat de wz toch nog meewerkt, blijft de transmissie zonder gevolg. Schoolverlaters krijgen tijdens hun wachttijd een brief van de VDAB waarin ze op hun plichten als wz worden gewezen.

Timing 1/01/08: start jeugdwerkplan met laag- en middengeschoolden. 1/01/08: gefaseerde start campagne management. 15/02/08: start collectieve en individuele bemiddeling + intensieve begeleiding VDAB. April – juni 2008: verwachte start uitbestedingen.

Lokaal partneroverleg Limburg Alden Biesen dinsdag 23 oktober 2007