DE EERSTE GRAAD VOORAF: CONTOUREN Leerling <> aanbod van de school Gelijkheid <> gelijkwaardigheid Differentiatie <> klassamenstelling Algemene vorming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Structuur Secundair Onderwijs
Het secundair onderwijs
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Op stap naar secundair onderwijs
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Starten in het Secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A
STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Op stap naar het secundair onderwijs
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
Het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Structuur secundair onderwijs
Elke eerste leerjaar A gelijk- (waardig)? Fabeltje – In theorie: JA – In praktijk: ja, maar tot neen Het ASO legt andere accenten dan het TSO. Daar is.
Secundair onderwijs van de toekomst
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Leerkansen voor alle leerlingen
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.
Op stap naar het secundair onderwijs
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
Overgang basis naar secundair
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Het Voortgezet Onderwijs
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Het Voortgezet Onderwijs
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
De Modernisering van het secundair onderwijs
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
BUSO ALGEMEEN LEREN EN WERKEN KUNST TECHNISCH BEROEPS Het secundair onderwijs VCLB VNK Kerkhofstraat Wijnegem
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Op stap naar het secundair onderwijs
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Op stap naar het secundair onderwijs
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Welkom! structuur van onze school
Modernisering SO 30 mei 2018.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
dinsdag 24 april 2018 Welkom in Don Bosco
Infosessie Modernisering SO
‘Naar het Secundair Onderwijs’
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
ECONOMIE en IT (A stroom)
Startdatum modernisering
Naar het secundair onderwijs
Het Secundair Onderwijs
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

DE EERSTE GRAAD

VOORAF: CONTOUREN Leerling <> aanbod van de school Gelijkheid <> gelijkwaardigheid Differentiatie <> klassamenstelling Algemene vorming <> vakken en lessentabel

OVERZICHT De jongere in de eerste graad Regelgeving Analyse van de A-stroom Analyse van de B-stroom De eerste graad in de toekomst Relatie met vorming in de bovenbouw Wat als … ?

DE JONGERE IN DE EERSTE GRAAD Van kind naar adolescent Rollen op school Verschillen (interesses, achtergrond, cognitief en psychomotorisch, motivatie) Interesse <> abstractieniveau

REGELGEVING Eerste leerjaar A Eerste leerjaar B Tweede leerjaar van de eerste graad (basisopties) Beroepsvoorbereidend leerjaar (beroepenvelden)

ANALYSE VAN DE A-STROOM 15 basisopties met zeer verschillende leerlingenconcentraties

15 BASISOPTIES Moderne wetenschappen Latijn Grieks-Latijn Artistieke vorming Handel Industriële wetenschappen Techniek-wetenschappen Agro- en biotechnieken Bouw- en houttechnieken Creatie en vormgeving Grafische technieken Hotel-voeding Mechanica-elektriciteit Sociale en technische vorming Textiel 70% 50% 30%

populatie september 2009 populatie september 2010 populatie september 2011 Agro- en biotechnieken3400,73340,73620,8 Artistieke vorming2990,72890,63290,7 Bouw- en houttechnieken7831,77611,76961,6 Creatie en vormgeving2680,62530,62290,5 Grafische communicatie en media1260,31520,31450,3 Grieks-Latijn1 9564, , ,4 Handel3 0266, , ,1 Hotel-voeding2970,73030,73040,7 Industriële wetenschappen1 2872, , ,9 Latijn , , ,6 Mechanica-elektriciteit2 1544, , ,3 Moderne wetenschappen , , ,6 Sociale en technische vorming , , ,7 Techniek-wetenschappen8401,99702,27961,8 Textiel20,00 0 Proeftuinproject100,06 6 TOTAAL % % % Basisopties Katholiek onderwijs: cijfergegevens

populatie september 2009 populatie september 2010 populatie september 2011 Agro- en biotechnieken 3400,73340,7362 0,8 Artistieke vorming 2990,72890,6329 0,7 Bouw- en houttechnieken 7831,77611,7696 1,6 Creatie en vormgeving 2680,62530,6229 0,5 Grafische communicatie en media 1260,31520,3145 0,3 Grieks-Latijn , , ,4 Handel , , ,1 Hotel-voeding 2970,73030,7304 0,7 Industriële wetenschappen , , ,9 Latijn , , ,6 Mechanica-elektriciteit , , ,3 Moderne wetenschappen , , ,6 Sociale en technische vorming , , ,7 Techniek-wetenschappen 8401,99702,2796 1,8 Textiel 20,00 0 Proeftuinproject 100,06 6 TOTAAL % % % Basisopties Katholiek onderwijs: cijfergegevens

ANALYSE VAN DE A-STROOM 15 basisopties met zeer verschillende leerlingenconcentraties Keuze: abstractieniveau <> interesse

Bron: peiltoets biologie – 2006

Bron: peiltoets IVV – mei 2011

ANALYSE VAN DE A-STROOM 15 basisopties met zeer verschillende leerlingenconcentraties Keuze: abstractieniveau <> interesse De basisoptie Moderne wetenschappen biedt inhoudelijk kansen …

ANALYSE VAN DE A-STROOM 15 basisopties met zeer verschillende leerlingenconcentraties Keuze: abstractieniveau <> interesse De basisoptie Moderne wetenschappen biedt inhoudelijk kansen … … maar benut ze nog onvoldoende

UITSTROOM BASISOPTIE MW Bron: beschrijvend onderzoek Edith Stein (regio Gent)

BEHAALDE ATTESTEN VANUIT MW IN HET EERSTE JAAR VAN DE TWEEDE GRAAD

ANALYSE VAN DE A-STROOM 15 basisopties met zeer verschillende leerlingenconcentraties Keuze: abstractieniveau <> interesse De basisoptie Moderne wetenschappen biedt inhoudelijk kansen … … maar benut ze nog onvoldoende Soms artificieel onderscheid tussen basisvorming en basisoptie

ANALYSE VAN DE B-STROOM Zeer heterogene instroom De dubbele finaliteit wordt niet bereikt

Janssen, R., e.a., Beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs, 2008.

ANALYSE VAN DE B-STROOM Zeer heterogene instroom De dubbele finaliteit wordt niet bereikt Groot aandeel van de beroepenvelden <> succesvolle latere zijinstroom in bso

DE EERSTE GRAAD IN DE TOEKOMST: UITGANGSPUNTEN Prikkelend voor alle leerlingen Observerend en oriënterend –Met het oog op een keuze voor een domein in de tweede graad –Met het oog op een studierichting in dat domein Geen voorafname voor de keuze voor een domein (cf. brede algemene vorming) Keuze van de studierichting in de tweede graad wordt bepaald door de plaats op het continuüm

Transferabelgericht toepasbaar Abstractconcreet Algemeenspecifiek

DE EERSTE GRAAD IN DE TOEKOMST: ‘A-STROOM’ Toegang via het behalen van het getuigschrift van basisonderwijs Verlaten van het onderscheid tussen ‘basisvorming’ en ‘basisopties’ Inzetten op de brede algemene vorming

EUROPESE SLEUTELCOMPETENTIES Communicatie in de moedertaal* Communicatie in vreemde talen Wiskundige competentie en basiscompetenties op het gebied van wetenschappen en technologie Digitale competenties Leercompetenties Sociale en burgerschapcompetenties Ontwikkeling van initiatief en ondernemerszin Cultureel bewustzijn en culturele expressie Met correcties: lichamelijke opvoeding en vorming, historische vorming, levensbeschouwelijke vorming

DE EERSTE GRAAD IN DE TOEKOMST: ‘A-STROOM’ Extra ondersteuning voor één of meer aspecten van vorming EN/OF Verbreding, verdieping of inkleuring van verschillende aspecten van de vorming

VOORBEELDEN VAN VERBREDING, VERDIEPING OF INKLEURING Wiskunde, wetenschappen en technologie –Een of meer stappen uit de wetenschappelijke methodiek/het technisch proces –Contexten –Focus op de professional/op de burger –Beheersingsniveaus: complexiteit van modellen, strategieën, problemen

VOORBEELDEN VAN VERBREDING, VERDIEPING OF INKLEURING Communicatie in vreemde talen –Extra taal, inclusief Latijn en/of Grieks –Beheersingsniveaus i.f.v. taalverwerving …

DE EERSTE GRAAD IN DE TOEKOMST: ‘B-STROOM’ Niveauoverschrijdend traject met aandacht voor het individueel ontwikkelingsperspectief Traject –Start laatste twee jaren BaO –Voorbereiding op kwalificatiegerichte studierichting (2de graad) na twee jaar SO –Instroom naar A-stroom geen uitgangspunt Gedocumenteerd verslag Beperking van de schoolse vertraging: automatische bevordering Brede algemene vorming: focus op geletterdheid

RELATIE MET VORMING IN DE BOVENBOUW Vorming op het einde van de derde graad –Basisniveau (voor elke sleutelcompetentie) –Gevorderd niveau –Deskundigheidsniveau –Opstapniveau

Voorbeeld: basiscompetenties Wetenschappen en technologie Algemene doelen Kennis Begrippenkader en wisselwerking met de natuurlijke wereld Grondbeginselen van de natuurlijke wereld en fundamentele wetenschappelijke/technische begrippen kennen. De wetenschappelijke methode en het technisch proces (technologie, producten, procedés …) kennen. De impact van wetenschappen en techniek op de natuurlijke wereld inzien. Wisselwerking wetenschappen & techniek en maatschappij Vorderingen, beperkingen, risico’s van wetenschappelijke theorieën inzien. De invloed van wetenschappelijke en technologische evoluties op de samenleving (besluitvorming, waarden, ethische vraagstukken, economisch, sociologisch, cultureel …) inzien.

Voorbeeld: basiscompetenties Wetenschappen en technologie Algemene doelen Vaardigheden Technologische instrumenten en machines hanteren. Wetenschappelijke en technische gegevens hanteren (grafieken, tabellen, schema’s …) om een doel te bereiken of tot conclusies te komen. Een onderbouwde redenering verwoorden.

Voorbeeld: basiscompetenties Wetenschappen en technologie Algemene doelen Attitudes Kritisch, nieuwsgierig zijn. Belangstelling hebben voor ethische vraagstukken. Respect hebben voor veiligheid en duurzaamheid m.b.t. wetenschappelijke en technische vooruitgang (eigen persoon, gezin, gemeenschap, wereld …). Openstaan voor wetenschappelijke en technische evoluties.

RELATIE MET VORMING IN DE BOVENBOUW Vorming en studiedomeinen

WAT ALS …

… ER GEEN HERVORMING SO KOMT? Naar een aangepaste invulling voor de jongeren in de B-stroom? Minder basisopties? Invulling keuzegedeelte in 1A? Kansen voor samenspel wiskunde, techniek, wetenschappen? Andere invulling van basisopties met het oog op bijkomende observering?