Presentatie VUD Document Proma BV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Menno Karres Lead Auditor
LRP PASTORALE EENHEID release 2.1 Koos Willemse.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De kern van projectmanagement
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
De kracht van MySolution
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Presentatie VUD Document Proma BV
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Klassieke AO Leseenheid1
Start.
Logical Framework Approach
Hoofdstuk 3 Van begin tot eind
door Thom Beuker WELKOM
Welkom bij Projectmanagement
Workshop contentstrategie
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
Welkom bij de presentatie van het
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Fundament Informatica
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Geoormerkte gelden Geoormerkte gelden zijn gelden die door derden zijn ingebracht in de OVW, waarbij het het doel is om met name genoemde projecten.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Opzet, planning en uitvoering van projecten
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Nike Supply Chain Management
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Plan van Aanpak.
Introductie Systems Engineering
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
H5 Plannen. Plannen stap 1 Activiteiten bepalen In deelprojecten structureren Afhankelijkheid activiteiten bepalen Volgorde activiteiten bepalen Finish-to-start.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Samenwerking Wave 0.
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Rapportage van voortgang of status
Transcript van de presentatie:

Presentatie VUD Document Proma BV DT 1 BI-I groep A3

The Vision Gezamenlijk Perspectief: Proma BV levert: Projectleider Voorzitter Notulist Projectteam Opdrachtgever levert: Mensen met materiekennis (indien aanwezig) Uitzendbureau: Vult het projectteam aan waar nodig. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Vision Gezamenlijk Perspectief: Project bevat: Fasen Mijlpaalproducten Iedere fase bestaat uit een aantal activiteiten die door medewerkers in de rol van een projectfuntie worden uitgevoerd.; Één medewerker per activiteit heeft de eindverantwoordelijkheid. Elke fase wordt afgesloten met een mijlpaalproduct welke goedgekeurd moet worden door de opdrachtgever. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Vision Gezamenlijk Perspectief: Activiteiten: kunnen resources nodig hebben vanuit de opdrachtgever kunnen resources nodig hebben van buitenaf Er is een begin- en een einddatum per fase en voor het hele project. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Vision Probleemstelling: Het probleem is: Projecten worden niet goed geleid en er is geen standaard proces wat wordt gevolgd. Fouten worden niet bijgehouden. Dit beïnvloedt: De klant, de projectleden en toekomstige klanten. De impact hiervan is: Projecten lopen ongestructureerd er zijn geen overzichtelijke rapportages voor de klant op te leveren. Omdat er geen goede evaluatie is van de problemen kunnen deze niet worden voorkomen in nieuwe projecten. Een succesvolle Een goed Project Management Systeem om oplossing zou zijn: projecten te kunnen beheersen en optimaliseren. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Vision De eisen aan en de grenzen van het project: Het te leveren eindproduct dient een document te zijn aan de hand waarvan het uiteindelijke managementtool gebouwd kan worden. De managementtool zal opgebouwd zijn uit een relationele database (MS access) voorzien van eenvoudige GUI. Met behulp van de nieuwe tool moet voorzien kunnen worden in de informatiebehoeften www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Vision De context waarin de opdrachtgever het systeem zal gebruiken: In het verleden en nu nog steeds worden er bij deze bouwondernemingen projecten uitgevoerd die na uitvoering als ‘zepers’ aangemerkt worden, waarmee dan bedoeld wordt dat de baten van het project lager waren dan de kosten. De voornaamste oorzaken voor deze zepers zijn dat de projecten niet professioneel opgezet worden, de registratie niet betrouwbaar en onvolledig plaats vindt en er daardoor onvoldoende mogelijkheden zijn om het management van deze bouwondernemingen te informeren over de stand van zaken met betrekking tot lopende en afgeronde projecten. Vanwege de onbetrouwbare en onvolledige informatie worden vaak verkeerde beslissingen genomen. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Vision De Belanghebbende: De tool zal betrekking hebben op het Oosten van Brabant aangezien de bouwondernemingen aldaar deze projectmanagement tool gezamenlijk laten ontwikkelen. Het zal dus ook om gebruik intern gaan en is geen algemeen product. De Gebruikers: De gebruikers zijn de medewerkers van Proma BV. De projectleiders en de projecleden. Proma bestaat uit meerdere bouwondernemingen die samen de krachten gebundeld hebben op het gebied van projectmanagement. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Vision De Belanghebbenden- en gebruikersbehoeften: Zowel Proma als de opdrachtgevende organisatie hebben behoefte aan de volgende informatievoorziening: Welke medewerkers met hun projectfunctie werken in welke activiteiten en fasen van een geselecteerd project? Wie zijn voorzitter, projectleider, notulist van een geselecteerd project? Wie vervullen in welke projecten de rol van projectleider? Wie vervullen in welke projecten de rol van voorzitter? In welke projecten (fasen en activiteiten) werkt een geselecteerde medewerker en in welke projectfunctie? Welke projecten hadden al klaar moeten zijn en hoeveel dagen zijn ze al te laat? Welke activiteiten van een geselecteerd project waren niet op tijd klaar? Welke activiteiten van een geselecteerd project zijn inactief gemaakt en welke activiteiten zijn gedurende de uitvoering toegevoegd? Welke projectmedewerkers zijn voor een geselecteerde projectfunctie ingezet. Wat zijn de geplande kosten per fase van een geselecteerd project en wat zijn de geplande kosten van het hele project? Welke resources worden in een geselecteerd project gebruikt en voor hoeveel uren (gepland en werkelijk) Wat zijn de geplande en de werkelijke kosten per fase en activiteit met totalen per activiteit, per fase en het totale project? Op welke datum moet een geselecteerd project afgerond zijn? www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Glossary Beknopte Glossary: UML: Unified Modeling Language. Dit is een notatietechniek die gebruikt wordt bij Object Georiënteerde Software Engineering.  RUP: Rational Unified Process. Dit is een systeemontwikkelingsmethodiek die iteratief/incrementeel is. VUD: Vereenvoudigd Unified Document. Dit is een groeidocument ten behoeve van projectmanagement.   ERD: Entiteiten Relatie Diagram. Diagram wat relaties vastlegt en uiteindelijk gebruikt wordt in de vorm van tabellen in Access voor de vormgeving. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Business Case Oude situatie: Projecten zijn zepers Onbetrouwbare registratie Onvolledige registratie Onvoldoende mogelijkheden om het management van de bouwondernemingen te informeren. Over de stand van zaken van de lopende en afgeronde projecten. Verkeerde beslissingen ivm onbetrouwbare en onvolledige informatie. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Business Case Behoefte: Meer Projectmatig werken Samenwerking tussen verschillende kleinere bouwondernemingen (Samen staan ze sterker) Professioneel uitvoeren van projecten. Planning en werkelijkheid correct en waarheidsgetrouw registeren Projectleiders en het management vd opdrachtgevers voorzien van correte stuurinformatie. Nemen van de juiste beslissingen op basis van de juiste informatie www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Business Case Informatiebehoeften: Zowel Proma als de opdrachtgevende organisatie hebben behoefte aan de volgende informatievoorziening: Welke medewerkers met hun projectfunctie werken in welke activiteiten en fasen van een geselecteerd project? Wie zijn voorzitter, projectleider, notulist van een geselecteerd project? Wie vervullen in welke projecten de rol van projectleider? Wie vervullen in welke projecten de rol van voorzitter? In welke projecten (fasen en activiteiten) werkt een geselecteerde medewerker en in welke projectfunctie? Welke projecten hadden al klaar moeten zijn en hoeveel dagen zijn ze al te laat? www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Business Case Informatiebehoeften: Welke activiteiten van een geselecteerd project waren niet op tijd klaar? een geselecteerd project afgerond zijn? Welke activiteiten van een geselecteerd project zijn inactief gemaakt en welke activiteiten zijn gedurende de uitvoering toegevoegd? Welke projectmedewerkers zijn voor een geselecteerde projectfunctie ingezet. Wat zijn de geplande kosten per fase van een geselecteerd project en wat zijn de geplande kosten van het hele project? Welke resources worden in een geselecteerd project gebruikt en voor hoeveel uren (gepland en werkelijk) Wat zijn de geplande en de werkelijke kosten per fase en activiteit met totalen per activiteit, per fase en het totale project? Op welke datum moet een geselecteerd project afgerond zijn? www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Business Case Gewenste opzet: Wanneer een bouwonderneming een bouwproject wil starten, benadert zij Proma om het project in te richten. Proma levert de projectleider, de voorzitter en de notulist van het projectteam. De opdrachtgever levert mensen met materiekennis zoals: constructeurs, architecten, opzichters, metselaars, timmervaklieden enz. Wanneer de opdrachtgever onvoldoende mensen aan kan leveren met materiekennis, worden deze met een tijdelijk contract aangetrokken via een uitzendbureau. Voor ieder project wordt een projectteam samengesteld waarvoor Proma de voorzitter, notulist en de projectleider levert. De overige projectteamleden zijn van de bouwonderneming of komen via een uitzendbureau. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Business Case Gewenste opzet: Ieder project is verdeeld in fasen en aan het einde van iedere fase wordt een mijlpaalproduct opgeleverd dat door de opdrachtgever (bouwonderneming) goedgekeurd moet worden alvorens men met de volgende fase kan beginnen; een project kan een eigen fasering hebben. Iedere fase bestaat uit een aantal activiteiten die door medewerkers in de rol van een projectfunctie worden uitgevoerd;. één medewerker per activiteit heeft de eindverantwoordelijkheid. De projectfuncties (bv. architect, constructeur, tekenaar, opzichter) zijn niet voor ieder project dezelfde; bovendien kunnen er projectfuncties vervallen en kunnen er projectfuncties bijkomen (hetzelfde geldt ook voor fasen en activiteiten). Bij activiteiten kunnen resources nodig zijn (bouwkraan, stenen, bekistingsmateriaal, steigermateriaal, cement enz.). www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

The Business Case Gewenste opzet: Sommige resources hebben de bouwondernemingen zelf; andere moeten gekocht of moeten gehuurd worden. Activiteiten kennen een begin- en een einddatum; hierdoor hebben de fasen en dus het gehele project ook een begin- en een einddatum www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

Het Business Model www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

Activiteitendiagram www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

Bedrijfsproces In het Oosten van Brabant zijn een aantal bouwondernemingen actief die zich bezig houden met het bouwen van woonhuizen die het resultaat zijn van plannen van projectontwikkelaars. Voor Proma:   Projecten worden niet professioneel opgezet , de registratie is niet betrouwbaar en onvolledig en daardoor zijn er onvoldoende mogelijkheden om het management van deze bouwondernemingen te informeren over de stand van zaken met betrekking tot lopende en afgeronde projecten. Vanwege de onbetrouwbare en onvolledige informatie worden vaak verkeerde beslissingen genomen. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

Bedrijfsproces De bouwondernemingen hebben de handen ineen geslagen en hebben besloten om gezamenlijk een organisatie op te richten die de bouwondernemingen gaat ondersteunen bij het uitvoeren van projecten. Na Proma:   De eerste fase van een project is voor ieder project een plan van aanpak. Gedurende deze fase worden de andere fasen vastgesteld en wordt per fase bepaald welke activiteiten er uitgevoerd moeten worden waarna de activiteiten met begin- en einddatum per fase in volgorde gezet zodat ook de volgorde van de fasen vaststaat. De volgende stap is dat er een projectleider, een voorzitter en een notulist wordt benoemd. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

Bedrijfsproces Na Proma:   Hierna worden medewerkers in een projectfunctie en resources aan activiteiten gekoppeld. Tevens dient bepaald te worden hoeveel uren per medewerker per activiteit gepland worden, welke resources gekocht, welke gehuurd en welke uit eigendom van de bouwonderneming worden gebruikt. Bij huur en bij gebruik uit eigen middelen moet het geplande aantal uren opgegeven worden, bij koop het koopbedrag. Bovendien wordt per medewerker aangegeven of deze deel uitmaakt van het projectteam. Een projectteam bestaat uit 5 á 7 personen terwijl er in het project meerdere medewerkers betrokken kunnen zijn. Per projectfunctie geldt een uurtarief; ook voor te huren resources en resources uit eigen middelen geldt een uurtarief.  Wanneer het plan van aanpak goedgekeurd is, gaan de activiteiten van het project van start. www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

System Architecture Klassendiagram: 4-4-2017 www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

System Architecture Entity Relation Diagram: 4-4-2017 www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017

System Architecture Constraints: 4-4-2017 www.luctor-et-emergo.wikispaces.com 4-4-2017