Informatie avond voor de ouders. 24 september 2013 Groep 8 Informatie avond voor de ouders. 24 september 2013
Even voorstellen… Jos Mulleman Dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag. Mirjam Mulleman maandag + BAPO- opvang (donderdag), verder IB’er
Deze avond…… Activiteiten behorende bij groep 8. Cito- overgang PO>VO- kamp/musical- sportdagen etc. Leerstof in groep 8 Regels en afspraken in groep 8. Hulp en ondersteuning voor de leerlingen Contacten ouders- leerkrachten Waar wilt u in ieder geval over geïnformeerd worden?
Heeft u vragen??????? Stel ze gerust of maak een notitie voor na de presentatie. Na afloop: Inschrijven kennismakingsgesprek Hulp schoolverlaters: kamp/musical
Weektaak- start van de dag Wat is het? voorbeeld Wat is de bedoeling? Plannen- doen wat je gepland hebt- afmaken Plannen is op deze leeftijd moeilijk Voorbereiding op huiswerk maken- aanleren zelfstandigheid/onafhankelijkheid Pluskinderen Tijd om kinderen extra aandacht te geven Extra instructie- controleren- voorinstructie- gesprekje
Rekenen en Taal WIG en Taal Actief 3 instructieniveau’s Instructie-onafhankelijk- meer en verrijkingswerk- Na januari: nieuwe indeling instructiegroepen + voortgang methode+ wegwerken van hiaten. Leerlingen mogen, en soms moeten, altijd de instructie volgen.
Andere vakken….. Begrijpend/studerend lezen>>>info verwerking. Nieuwsbegrip- tabellen/grafieken- huiswerk Taal: Stellen- taalbeschouwing- spreken/luisteren- woordenschat (lezen, lezen, lezen) Spelling: werkwoorden- niet werkwoorden. Aardrijkskunde: De wereld in relatie met Nederland Geschiedenis: Van de Gouden Eeuw t/m eind 20ste eeuw. Politiek- staatsinrichting- burgerschap
Tekenen, muziek, handvaardigheid en techniek Handvaardigheid, techniek opsplitsen 2 groepen. Godsdienst: christendom en andere religies, ongeveer 5 thema’s Verkeer: herhaling + openbaar vervoer Engels (digibordmethode- nieuw)
Biologie Je eigen lichaam; hoe werkt het, verzorging en hygiëne, gezond gedrag. Puberteit en seksualiteit EHBO Evt. verslavende middelen
Gym Mami laatste uur: na 15.15 u. zelf naar huis Domo: eerste uur: vertrek bij school 8.15 u. a.u.b. tijdig ziek melden Veiligheid: hesje, mobiel, verantwoord fietsgedrag Douchen + sportkleding verplicht (aanleren hygiëne) Teenslippers aangeraden + sportschoenen Niet meedoen: briefje ouders- werk mee naar sporthal Evt. uur doorbrengen bij andere groep
Techniek 6x dagdeel Leerkracht Peter Roes mbv vele vrijwilligers. Wesenthorst- lopend heen en terug (veiligheid) ‘s middags: lunch nodig (les start 12.30 u.) Voorbereiding/evaluatie: computer, weektaak Opsplitsen groepen Afstemmen leerstof bij achterblijvers
Vormsel Voorbereiding met werkgroep buiten schooltijd om. Meer info: Zie website Verrijzenisparochie Zie krantje Verrijzenisparochie
Voorbereiding naar VO Werkboekje maandelijks (Klaar voor de start) Werken met je agenda Wennen aan huiswerk Info bijeenkomst voor ouders op 12 december (19.30 uur). Bezoek open dagen VO Adviseringsgesprekken CITO toets Aanmeldingsprocedure + onderwijskundig rapport Warme overdracht PO> VO Kennismakingsmiddag groep 8
Agenda en huiswerk Alles noteren Kijk geregeld (samen) in de agenda. Vaste dag Begr. lezen, kookopdracht (vakantie), opzoekopdracht, werkstuk, spreekbeurt, leren toets Zelf doen- wel coachen (ook op VO) Kookopdracht: begr. lezen (dus volgens recept), zelfstandigheid, verslag schrijven, samenwerken, oplossingen bedenken, bijdrage leveren aan gezin, complimentjes
Eind cito toets Di-wo-do 11-12-13 februari 2014 Doel: goede aansluiting VO- passende plek Blijf nuchter naar uw kinderen Voorbereiding op school
Dyslexiescreening In september- oktober. Doel: ontdekken van dyslectische kinderen zodat ze v.a. begin gebruik kunnen maken van voorzieningen v.o. 1e screeningsronde: klassikaal. Stilleestekst, auditief + visueel dictee. 2e screeningsronde: door Mirjam. Onzinwoorden, 1 minuut woorden, 1 minuut tekst. Bij uitval op 2 onderdelen> onderwijskundig rapport, evt. dyslexieonderzoek + verklaring.
Schoolkeuze + aanmelding De school bespreekt met u en uw kind het advies. Advies: geschikte onderwijs vorm. Ouders geven aan welke school ze voor hun kind gekozen hebben. Werkhouding- interesse- motivatie- kennis/vaardigheden- cito uitslag- LOVS gegevens- vorige leerkrachten- ontwikkeling va. groep 5 School maakt onderwijskundig rapport (kopie + handtekening ouders) Toelatingscommissie Besluit toelatingscommissie (kind is aangemeld + beroep
Na de cito Lesrooster, huiswerk Ook proefwerken, toetsen, rapport Projekten Spreekbeurten ( komt terug) Welke ouder wil in de klas een workshop/ presentatie verzorgen? Musical en kamp
Kamp Ruurlo 33 km op de fiets Slapen op luchtbed- 2 nachten Verzorging door kookouders Heimwee- medicijnen- dieet Jullie hulp is nodig: Vervoer bagage- schoonmaak blokhut- kookouders- gebruik aanhanger
Specifiek groep 8 Gebruik van de agenda Gebruik van het voetbalveldje Maken van een power point Houden van 1 spreekbeurt (evt. 2-tal- uitgebreider) Maken van 2 of meer werkstukken Evt. houden van een presentatie. Voorleesprojekt kleuters Projekt: Oorlog en Vrede, 3e kamer
Werkstuk Elke vrijdag ruim een uur. Op school maken- eigen tekst Zo veel mogelijk uit boeken. Printjes thuis maken Op afspraak (agenda) wanneer af Leerling zelf overleggen als…. Aantal werkstukken naar capaciteit Werkstuk thuis uitwerken Beoordeling
Talentenklas Voor VWO+ leerlingen (verwachting >547 cito-score) 1 dagdeel in week “verplichtend” Onderzoekend, samenwerken, doorzetten, communicatie, leren-leren Thematisch “onder-boven” : wiskunde-natuurkunde- aardrijkskunde-filosofie- sociologie- mythologie-economie- drama. Doet groot beroep op denkend, creatief vermogen Leren van elkaar “huiswerk” evt. in de weektaak + thuis opzoekopdracht
Differentiatie en zorg 3 instructie niveaus soms 4 >> groepsplan Instructie-onafhankelijk, instructie-gevoelig, instructie-afhankelijk, extra instructie Bij rekenen en begr. lezen, zo nodig spelling, taal LOVS, observatie, resultaten en gesprekken met ouder/kind Leerlingen met specifieke onderwijsbehoefte: handelingsplan, aangepast leerlijn, hulpmiddelen, zo mogelijk extra begeleiding en instructie Hulp moet onafhankelijkheid bevorderen.
Contact Spreekuur> zie kalender. Andere dag is op verzoek mogelijk. Kennismakingsgesprek en adviseringsgesprek Telefonisch contact, evt. mailcontact Tijdens de inloop liever geen uitgebreid gesprek website Wederzijdse verantwoording
Gedrag en werkhouding Sociale vaardigheidstraining en samenwerkend leren middels Kanjertrainig en coöperatieve werkvormen. 10 gouden regels Vertrouwen en respect (ook voor jezelf) Straf/ sancties ( vooral als andere kn. last hebben + 2 waarschuwingen) Contact ouders (houd ons op de hoogte) Geen mobieltjes op school Cyberpesten: machteloos, aub kijk mee over de schouder en help elkaar (ouders onderling).
Nog even dit….. Lopen op de speelplaats (veiligheid). Vrij vragen voor huisarts/tandarts indien mogelijk na schooltijd. Niet gymen: briefje ouder Ziekmelding door ouder Verlof vragen: via de directie, formulier bij ons. ‘s middag fruit (5 minuten)- les gaat door.
De 10 gouden regels van groep 8 Ik stoor een ander niet (lawaai)! Ik praat niet als een ander praat. Ik ga zuinig om met spullen van school en van een ander en houden onze klas netjes. Ik houdt me aan het stilteteken. Ik houd rekening met een ander, zoals ze zijn. Ik pest een ander niet. Ik sluit niemand buiten. Ik ben eerlijk tegen iedereen. Ik houd op als iemand stop zegt. Ik werk samen, wanneer dat nodig is.
Tot slot…… We gaan ons uiterste best voor een gezellig en leerzaam schooljaar. We hebben u daarbij nodig. Mogen we op u rekenen? Zijn er nog vragen….? Denkt u aan: Inschrijven hulp, kennismakingsgesprek…..
Bedankt voor jullie aandacht. Heel veel plezier en succes met jullie zonen en dochters in dit laatste basisschooljaar.