DATABASES Hoofdstuk 2 - 3 - 7.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Meerdere tabellen: Relaties en Joins
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
Databases Informatica Ga verder met een muisklik. SQL FCO DBMS NE FA
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
‘Zijn alle godsdiensten gelijk?’. Jezus zegt: Bij Mij moet je zijn! Een andere weg is er niet. Alleen door Mij kom je bij God.
Relationele Databases
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
Lesgeven en begeleiden
LauwersCollege Buitenpost Informatica
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
HTML elements en CSS Commando's Lenonardo Lyceum centrum voor deeltijds onderwijs Hoboken Schooljaar
SQL & datamodelleren.
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Vrij Technisch Instituut - Hasselt
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Wonen in Nederland § 2.2 Leven met water.
Cybercrackers By the Pyrotechnicians.  Projectgroep  Rollenverdeling  De vuurwerkwinkel  Entiteiten  Functieverdeling  Vragen van de klant.
Van doelen naar reflectie
Hoofdstuk 3 Databaseontwikkeling 4 Access.  Uitgangspunt is altijd de informatiebehoefte van de klant  Deze wordt vaak bepaald door rapporten, formulieren.
Hoofdstuk 16 en 19 PHP en MYSQL
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Relationele Databases Hoofdstuk 10 Deel 2 Blz.: 90 t/m 95.
Wouter Tinbergen Digischool / Kennisnet Natuur-/sterrenkunde
Presentatie bij hoofdstuk 12 van Informatica Edu’Actief
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Instructie leerling- activatiecode
Het opbouwen van een data base
Klikdemo: CRM maken en wijzigen van afspraken in de agenda Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je afspraken.
Het maken van een spreekbeurt
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Werkstukken en rapporten
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Stap 2) Het instellen van het netwerk Benodigdheden : -2 Verschillende IP adressen -2 Verschillende MAC-adressen -2 Virtuele machines.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Tattooshop in Enschede. Een tattooshop vinden en het juiste ontwerp laten maken  hoe pak je dat het beste aan?  -stap 1: Waar op je lichaam wil je de.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Talent in Ontwikkeling
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Informatica-Actief Thema: Databases en informatiemodellering
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Het presentatieprogramma van Microsoft
Informatie-analyse 1: Er zijn veel manieren om een database te vullen
Hoofdstuk 10 Handig rekenen 2. Hoofdstuk 10 Handig rekenen 2.
Metingen in de afvalwaterketen:
Slim tellen.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Slim tellen.
Transcript van de presentatie:

DATABASES Hoofdstuk 2 - 3 - 7

Het ontwerpen van databases Algemene inleiding Welke gegevens moet je opslaan?? Alle gegevens in één tabel?? voorbeeld database Problemen, welke problemen?? Problemen oplossen, normalisatie Tot slot: een opdracht!

Algemene inleiding 1 Gegevens vastleggen: in een kaartenbak veel werk om te beheren onhandig in gebruik grote kans op fouten in een database minder werk om te beheren handig en snel in gebruik kans op fouten veel kleiner

Algemene inleiding 2 Software: voor PC (netwerken) Access Solid voor mainframes b.v. Oracle SAP

Welke gegevens moet je opslaan? Eerst moet je je een aantal zaken realiseren Welke gegevens wel en welke niet? Kan ik de informatie die ik nodig heb aan? Hoe kun je er voor zorgen dat de database betrouwbaar blijft? Kan ik mijn database nog veranderen, b.v. uitbreiden.

Alle gegevens in één tabel?? In bovenstaande tabel zijn een paar dingen niet in orde: Als Jan verhuist moet je overal correct de wijziging doorvoeren, dus grote kans op fouten en vergissingen INCONSISTENTIE Stel dat de Zwolsche verhuist dan moet je voor alle klanten daar de wijzingen doorvoeren. Ook hier veel kans op fouten. Je moet steeds teveel invoeren REDUNDANTIE

Oplossing:opsplitsen van de tabel Er moeten 2 tabellen gemaakt worden: één met informatie over de klant en een polisnr één met informatie over de verzekeringsmij Beide tabellen kun je koppelen door velden naar elkaar te laten verwijzen.

Twee tabellen KLANT MAATSCHAPPIJ MIJ_NR Maatschap adres Wplaats ContactP ZW345 Zwolsche Straat 3 Oss Anja NN102 Nat. Ned Laan 36 Delft Sjors

Koppelen van deze tabellen geeft: Klantnr Mij_NR 19975 ZW345 19975 NN102 26536 ZW345

De opdracht: De school wil van elke leerling van havo 4 weten welke profiel die leerling heeft, welke vakken daarbij horen en wie deze vakken aan deze leerling geeft.

Oplossing: Je moet nu dus niet Access opstarten en alle gegevens maar domweg invoeren. Eerst dien je na te gaan welke gegevens je nodig hebt en hoe je die gegevens in één of meerder tabellen kunt zetten. Je dient ervoor te zorgen dat de database consistent is en dat er geen redundantie kan plaatsvinden

Werkwijze: Je moet nu met de stencils aan de slag en stap voor stap de oplossing gaan zoeken voor dit probleem