De hoeden van Edward de Bono Informatieontsluiting in de gemeente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

De hoeden van Edward de Bono
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
De hoeden van Edward de Bono
De hoeden van Edward de Bono
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
De hoeden van Edward de Bono
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Voor u Door u. Programma • Inleiding • Terugkijken naar 3 december: de aanleiding • Stand van zaken • De resultaten van de enquête • Discussie.
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
De hoeden van Edward de Bono
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Aansluiting nazorg gevangeniswezen
Ketensamenwerking in de publieke sector John Froger, 1 december 2009
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
De hoeden van Edward de Bono
De hoeden van Edward de Bono
De hoeden van Edward de Bono
De hoeden van Edward de Bono 1e praktijksessie
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
ICT in een dynamische context
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
De hoeden van Edward de Bono Informatieknooppunten in ketens.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Een theoretische verkenning
Deel anders, mijn organisatie
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Visie informatievoorziening
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Beleidsinformatie Jeugd
Burgerinitiatieven.
Ketenaanpak Laaggeletterdheid LeerWerkdag 2014
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Hoe spelen we daar in de dorpen op in? Presentatie: 4 maart 2015 Veranderingen in de zorg.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Verschillende rollen en stijlen
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Kennisdelen en samenwerken via GGD Kennisnet.. Hoe het begon… Eerste GGD Kennisnet in 2001 Doel: platform voor professionals die bij GGD’en werken zodat.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Welkom bij HiLab Projectteam: Erwin de Beer, Johan Blok, Jos Bos, Ronald van Dijk, José Eggink (PL),Coen Eulderink, Alrik Lubbers, Dirk Pijl,Jeroen vd.
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
Process Mining.
Conclusies evaluatie Regieraden
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

De hoeden van Edward de Bono Informatieontsluiting in de gemeente

De binnengemeentelijke afstemming van de informatiebehoefte rondom de decentralisatie vraagstukken. Binnen de decentralisatie is er op vele fronten behoefte aan informatie. De informatiebehoefte binnengemeentelijk ontstaat op verschillende plaatsen binnen de organisatie afhankelijk van de inrichting. De vraag is hoe komen we aan de informatie die al in onze eigen organisatie aanwezig is en weten we dit ook. Hoe ontsluiten we de informatie die op andere gebieden al bekend is. Gemeenten geven tijdens deze sessie aan hoe zij dit gaan organiseren en signaleren waar zij op dit vlak ondersteuning nodig hebben. (Denk aan koppelvlakken tussen verschillende systemen of standaard uitwisselformaten tussen bepaalde bronnen). Informatieontsluiting in de gemeente

Welke informatie is er? En op welke plekken hou je het bij (gelijk of niet gelijk)? Welke systemen en processen horen erbij? Welke informatie heb je nodig in de nieuwe situatie 3D? Welke informatiebehoefte is er? Wat is de relevantie en verbinding? Wie mag het zien? (incl. beveiliging) Wat is je visie op dienstverlening? En houdt dit nog stand? Niet alleen digitaal, wie is waarmee bezig? Hoe hou je overzicht? Hoe verbind je het? Rapportage? Wie is binnen gemeente bronhouder en wie mag wat muteren? Zijn de gegevens te koppelen? Wat is er? Wat hebben we nodig? Wat is de relevantie om de burger te kunnen helpen? En politiek te informeren? Thema uitwerking ronde – 0.10

Wat is er? Wat hebben we nodig? Wat is de relevantie om de burger te kunnen helpen? En politiek te informeren? Wirwar van gegevens en informatie, hoe ontknopen we dit Verschillende opvattingen; hoe zit je er in en wie voert regie? (gedeelde visie en ambitie) Hoe krijg ik het uitgelegd in mijn organisatie? En allereerst bij je zelf beginnen (wirwar en brei) Waar kun je je aan vast houden in de hoeveelheid van informatie (‘heipalen in de chaos’) Wat kunnen we doen om het nu wel voor elkaar te krijgen Help, we weten nog veel niet Hoe zorg je dat je de burger niet naar de bekende weg vraagt Beperk je in de informatie, focus kiezen Niet bureaucratisch, maar handjes blijven bieden Waar doen we het voor? Rode hoed ronde – 0.15

Wat is er? Wat hebben we nodig? Wat is de relevantie om de burger te kunnen helpen? En politiek te informeren? Plaat van gegevensbronnen, IST situatie (gem. Houten) Bundelen van gegevensbronnen en ‘big data’, ook buiten bronnen gemeenten (gem. Houten) Klantvraag in beeld brengen 3D jeugdzorg en aantallen vragen (gem. Schijndel) Aantal inwoners en waar ze wonen (basisregistraties) Visie obv. Cijfers over 3D (gem. Waalwijk) Bodemplaat KING, hoe gegevens te koppelen Wat willen we weten? –Aantallen klantvragen (afdeling sociale zaken, gegevensbronnen uitpluizen) –Weten wat je niet weet We weten eigenlijk nog niet zo veel in feiten! Witte hoed ronde – 0.20

Wat is er? Wat hebben we nodig? Wat is de relevantie om de burger te kunnen helpen? En politiek te informeren? Te complex, onduidelijk Te veel, grootschalig Veranderend beleid Geen geld Geen mensen (kwaliteit en kwantiteit) Te snel Privacy probleem, mag niet Niemand kent het ‘eindplaatje’ Als we het centraal niet kunnen, dan decentraal ook niet Te veel plannen maken (optuigen projectteams), te weinig doen Zwarte hoed ronde – 0.25

Wat is er? Wat hebben we nodig? Wat is de relevantie om de burger te kunnen helpen? En politiek te informeren? Basisgedachte klopt (1-1-1); dit helpt de burger De wil is er! Onder druk lukt veel Mooie kans om het zaakgericht werken te versnellen Zie het als een groeimodel, begin klein en kies eerst focus, stapsgewijs verbeteren en aanpassen aan verandering in maatschappij Politiek ziet toegevoegde waarde van informatievoorziening Er komt veel geld op gemeenten af (druk om het te organiseren) Gele hoed ronde – 0.30

Wat is er? Wat hebben we nodig? Wat is de relevantie om de burger te kunnen helpen? En politiek te informeren? Visie; eindbeeld bepalen; wat er nu is concretiseren Kleiner maken; afbakenen en stapsgewijs uitbreiden Mensen; bemiddelaar tussen mensen en techniek Helderheid over privacy issue Informatie makkelijk beschikbaar maken (mobiel ontsluiten) Best practices; wat is er al bij andere gemeenten; ontsluiten Niet met 408 ontwikkelen, maar modelmatig met een paar varianten Groene hoed ronde 6

Wat is er? Wat hebben we nodig? Wat is de relevantie om de burger te kunnen helpen? En politiek te informeren? Eindbeeld concreter opstellen (incl. bestuur), organiseren –Zet iets neer wat goed is voor eindbeeld informatie binnen gemeente –Living labs voorbeeld hoe je het kan inrichten –SOLL zal niet enorm verschillen (eindbeeld), maar de IST wel (verschillende stappenplannen) Dwingender in voorschrijven van eindbeeld, systemen, etc. (rol van VNG om het anders te organiseren) – handreiking en handleiding –VNG zou het mandaat moeten krijgen om dit uniform, pragmatisch neer te zetten Resultaten neerzetten in de tijd (stappenplannen) –Living labs geven aardige voorbeelden van stappenplannen; breed ontsluiten Privacy, waarom 408 keer uitvinden –CBP, IBD, etc. één goed voorstel hoe het in te richten. Handreiking hoe met privacy om te gaan –Halen en voeden van informatie/handreiking –Gedachte van gegevenskluis, client mag aanvinken wie toegang krijgt (vb. gemeente Den Bosch); ‘eens gegeven blijft gegeven?’, ‘wat als een client geen informatie geeft?’, ‘dubbele opslag van informatie, burger en overheid’ Marktplaats –Aanbod vanuit gemeenten en KING –Vragen die spelen om te beantwoorden Tijdpad en mijlpalen vastleggen! Discussie ronde – 0.55

Tactische niveau meer ‘handjes en voetjes’ bieden, wat doet de regisseur? –Regieproces –Procesmodellen (niet nieuw bedenken, want het wordt nu ook uitgevoerd) –Eindbeeld –Processen in VISD verder uitwerken Discussie ronde – 0.55

Wat is er? Wat hebben we nodig? Wat is de relevantie om de burger te kunnen helpen? En politiek te informeren? Herijking ronde – 0.65