Financieel economische crisis, faillissementen, weinig start-ups, sociale bloedbaden, … Dagelijkse actualiteit!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
Marketing voor ZZP-ers
10 tips voor een gouden start Groeitips
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Ondernemen in de praktijk
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Keynote Talent Control als aanjager van groei 27 november 2012.
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Bedrijfsmanagement en Ondernemerschap. 1. Voor wie? Generalist = specialist in het integreren van verschillende functionele domeinen Het leiden van een.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Efficiënt besturen in de social profit
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Een startersgids voor innovatie
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Economics of Motivation Studiedag ‘Het gaat niet goed’ 28 april 2011.
Vrouwelijk ondernemen leer je zo Women inc.
Ondernemen na je studie!
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Welkom bij Pyoen Specialisatie in strategie ontwikkeling en communicatieaanpak Verbindt organisatiebeleid en de communicatiestrategie Praktische vertaling.
Herman Krommendam 23 september 2009
Ondernemerschap in Perspectief
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Bouwe Taverne, Directoraat MVO Samen werken aan een duurzame toekomst. Utrecht, Rotterdam, 3 september 2010.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Het nut van Business Planning
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Hoofdstuk 1 Inleiding Begrijp je financiële verslagen Hoe succesvol is de onderneming? Financieel ondernemingsmanagement voor de ondernemer? Ethiek en.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Wat is Corporate governance ?Wat is Corporate governance ?  'Corporate governance is het systeem waarbij ondernemingen worden geleid en gecontroleerd.
EDO-Platform 12 mei 2015 Innovatielabs.
Naar een optimaal HR - beleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Waarom een community gevoel elders kopen? Bedrijven die de waarde van Community-denken leren benutten worden beloond met: - meer interactie en binding.
DAVID PINTO
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Crowdfunding.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Big Media Group Toonaangevende multimediale uitgeversmaatschappij
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Internationale handel
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Financieel economische crisis, faillissementen, weinig start-ups, sociale bloedbaden, … Dagelijkse actualiteit!

Weinig tot geen beursintroducties, steeds meer bedrijven verdwijnen van de beurs! Is er nog een veilige haven? Is er nog een droomscenario?

Hoe blijft u optimistisch bij al het slechte nieuws?  309% regeling => constructief? T.o.v. signaal: Megafraudezaken die gewoon financieel worden afgekocht!  Besparingen, torenhoge schulden, …  Vergrijzing, pensioenvoorziening voor ondernemers?  Megataxen op bedrijfswagens!  Geen sociaal vangnet voor gefailleerde ondernemers  …

 Hoge faillissementscijfers  Laag aantal (kwalitatieve) starters  Gigantisch hoge loonlasten!  Braindrain, we vinden geen geschikte mensen meer …  Belgische ‘Entrepreneurial Index’ één van de laagste in de wereld!  Stroef, log en megaduur overheidsapparaat!  Denkbeeld dat kapitaal enkel nog kan opgehaald worden in de States  Vraag: zijn onze concurrenten lokaal of eerder internationaal?

Ons landje in de wereld! Europa in de wereld!

Ondernemen is een droom?

Wat zijn de voornaamste drivers van een ondernemer?  Een eigen idee, technologie, service, product, design, talent, … ontwikkelen en winstgevend laten groeien!  Eigen baas, eigen verantwoordelijkheid!  Financiële onafhankelijkheid!  Ooit naar de beurs? Overname? 2 de generatie, 3 de, 4 de, …  Succesvol zijn! Voldoening!  Een bijdrage leveren aan de maatschappij & haar volgende generaties! (MVO, ecologie, tewerkstelling, duurzaamheid, …)  Menselijke ontplooiing, uitbreiding sociaal-economisch netwerk  …

Tijd voor een solide ondersteuning! Ondernemers voor ondernemers …

Groeigazellen - coaching

 4 intern operationele mensen  20-tal Business Angel – coaches  8 professionele consultants  5 Projectmanagers  2 Executive Interim Managers

 Businessplan optimalisatie  Marktanalyses uitvoeren  Financieringszoektocht  Bedrijfsprocessen optimaliseren  Marketing- en sales ondersteuning  Online advertising, e-commerce, social media  Strategische groeiplannen ontwikkelen  Corporate Governance (Code Buysse II) Steeds op maat en in functie van de noden van uw bedrijf!

Enkele algemene ‘quick tips’:  Laat u omringen door de juiste mensen! Stel een Dream Team samen en durf extern advies inwinnen!  Neem nu en dan eens afstand van uw eigen bedrijf of organisatie => helicopterview!  Structuur  Bedrijfsprocessen  Marketing – Sales  Financieel  Strategie  Vlieg nooit blind => maandelijkse financiële rapporteringssystemen en weet de financials correct te interpreteren! Bewaak de marge!!  Start tijdig met een financieringszoektocht en denk in termen van EV – VV – Subsidies!  Durf delegeren, maar blijf controleren!  “De kunst van het delegeren is het in handen houden van wat je uit handen geeft!”  Sales is van nature lui! Daar moet je achter zitten, triggeren, op succes vergoeden, …  Focus behouden! Werk een duidelijke visie en missie uit die door heel de organisatie gedragen wordt!  Doelgericht communiceren! Grafisch gedesigned! Maak ook gebruik van social media toepassingen!  Regelmatig de eigen bedrijfsprocessen durven in vraag stellen (en optimaliseren)!

DANK VOOR UW AANDACHT! Boudewijn Dupont Business Consultant SIM Belgium nv M: +32 (0) Join the SIM Belgium community