De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw
Even voorstellen
Enkele begrippen - Mediageletterdheid, media-educatie, mediawijsheid - Digitale Geletterdheid, ICT-geletterdheid - E-inclusie, digitale kloof, digitale inclusie
(Digitale) Media -Kennen (instrumenteel, functioneel) -Begrijpen (kritisch, reflectie) -Maken (creatief, actief, sociaal) -Strategisch inzetten VAARDIGHEDEN
Drie campagnepijlers… Het beleid adviseren -Studiedagen Kansengroepen bewust maken van het aanbod -Activiteiten ism lokale partners Sensibiliseren brede publiek -Publiekscampagne
Een activiteit organiseren? Lokale organisaties: samen activiteiten. Kan van alles zijn: – Introductielessen (computer, internet, Word, Linux, Windows 8, tablets, gsm, gps,…) – Digitale rondleidingen – Uitleg over digitale collecties – Materiaal bewaren op nieuwe dragers – Voorstellen van nieuwe website – Beurs LINC vzw ondersteunt in oa. promomaterialen
Waarom meedoen? Digitale kloof dichten! Eigen aanbod in de kijker zetten Nieuwe partners ontmoeten Lokaal netwerk vormen Aanbod op elkaar afstemmen Mensen laten doorstromen Zeer diverse onderwerpen, niet enkel knoppenkennis Zelfs met weinig middelen kan veel bereikt worden, bestaande middelen benutten
Cijfers 2012 Meer dan 1000 activiteiten (45-tal in Bxl) deelnemers stemmen E-award hits op YouTube 400 deelnames Centrumstedenspel volgers op social media (fb, twitter,…)
Samenwerkingsverbanden Lokaal: – 24 verbanden – 108 partners (gemiddeld 4 à 5 per verband) LINC vzw: – EGD, VGC, Bibnet, Jeugdwerknet, Senaat, Vlaams Parlement, Technofutur, BruCoVo, Radio 2, … Cijfers uit 93 evaluatieformulieren (177 organisaties)
Bereikte doelgroepen? 93 formulieren (177 organisaties)
Bereikte doelgroepen? 93 formulieren (177 organisaties)
Concreet: De samenwerking… Activiteit bij lokale actoren - Idee - Partners en financiering - Lokale promotie - Activiteit uitvoeren Ondersteund door LINC vzw – Website – Informatie Infomomenten Inspiratiepakket Pershandleiding – Promocampagne Gratis promotiemateriaal Vlaamse publiciteitscampagne Overzicht activiteiten op website
Promocampagne Gratis materiaal – Posters Per post opgestuurd Deadlines! Aangepast met eigen logo’s voor samenwerkingen met 30+ activiteiten – Flyers – Stickers – Sjabloon programmaboekje – … Vlaamse publiciteitscampagne Overzicht op website Ondersteund door LINC vzw
Infomomenten Inspiratiepakket – Vanmiddag: workshop – Einde van de week: pakket online Pershandleiding …
Publiekscampagne: Spotje TV-spot te zien op YouTube en alle regionale kanalen
Publiekscampagne : Sociale media
Publiekscampagne: Pers Radio en TV Radiospot
Publiekscampagne: Pers Persaandacht: regionaal en nationaal
IN 2013 Stilstaan is achteruit gaan dus…
#DW13: ‘Kijken naar de Toekomst’ Sinds editie 2012 een thema Als inspiratie, niet bindend ‘Toekomst’ kan breed gaan I.s.m. Erfgoeddag Alle info op Ook welkom op de provinciale infodagen van Erfgoeddag! Workshop: inspiratiepakket
Kijken naar de Toekomst Toekomst Jeugd Ouderen van morgen Nieuwe snufjes GadgetsFuturismeTrends… Morgen: een breed begrip…
Projecten 2013 Stedenspel QR-promo Digitale Weekinfopunten …
E-award Deadline: 15 november!
Studiedagen
Website met àlle informatie
Vragen, suggesties, informatie Rob Declerck - LINC vzw Campagneverantwoordelijke Digitale Week